Euronav blijft voorzichtig, zowel wat dit als wat volgend jaar betreft
Euronav had een netto verlies van -11,9 miljoen USD voor het derde kwartaal van 2010 (derde kwartaal 2009: -21 miljoen USD) hetzij -0,24 USD per aandeel (derde kwartaal 2009: -0,42 USD per aandeel). De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 50,7 miljoen USD (derde kwartaal 2009: 35,7 miljoen USD).
Voor het derde kwartaal 2010 bedroegen de gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven of “TCE” (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap en uitgebaat binnen de Tankers International pool, bedroegen ongeveer 30.900 USD (derde kwartaal 2009: 23.100 USD).
De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax-vloot van Euronav verhuurd onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten, bedroegen voor het derde kwartaal van 2010 28.000 USD (derde kwartaal 2009: 29.300 USD), inclusief winstdeelname (indien van toepassing) en de gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax-vloot verhandeld op de spotmarkt bedroegen ongeveer 12.000 USD.
Tot dusver behaalde de VLCC-vloot van Euronav, uitgebaat binnen de Tankers International pool, in het vierde kwartaal een gemiddeld tarief van 18.250 USD per dag met 42% van de beschikbare dagen reeds ingeboekt.
Deze tarieven blijven laag voor de tijd van het jaar. Evenwel zou de markt moeten heropleven in het licht van de typische stijging van de vraag naar ruwe olie in de wintermaanden.
Het management blijft voorzichtig wat de vooruitzichten voor de rest van het jaar en voor 2011 betreft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier