Een derde van de verkopen van Unilever komt van nieuwe producten

Uit de halfjaarcijfers bleek volgens Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer dat de divisie “spread” van Unilever, waaronder de bakjes boter vallen waarmee het bedrijf bekend is geworden, tegenvallende resultaten heeft.

Het belang van dit onderdeel is overigens de laatste jaren sterk verminderd, van 13% naar 7%.

Volgens Barron’s mag dan ook niet worden uitgesloten dat deze “oer-divisie” van het bedrijf wordt verkocht. Maar voordat het zo ver is zal men proberen door innovatie de producten beter te maken en daardoor ook met hogere marge. Dat het bedrijf daar goed in is, is bewezen.

Ongeveer een derde van de verkopen van Unilever komt van nieuwe producten die in de afgelopen 24 maanden zijn geïntroduceerd. En de het bedrijf heeft als uitgangspunt dat 75% van de producten positief moeten bijdragen aan de brutomarges. In de laatste maanden is Unilever met bijna 10% gedaald.

De onrust in de opkomende markten is daar een reden voor plus de al omschreven tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal.

Maar het bedrijf heeft vele valutastormen overleefd en dat zal het nu ook wel doen. Nieuwe historische koersrecords zijn in dit positieve aandelenklimaat dan ook zonder meer te verwachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content