3 veelbelovende Chinese autoaandelen die Europa willen veroveren

He Xiaopeng, medeoprichter van Xpeng en vaak China's Elon Musk genoemd. © Matthias Balk/picture alliance via Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

Chinese autobouwers bestormen de Europese markt met elektrische wagens. Vorige week keken we naar de aandelen van drie grootste Chinese autobouwers. Deze keer staan de opkomende merken in de schijnwerpers. Van een voordelige Range Rover-copycat tot het ‘Chinese Tesla’.

1/ Chery Automobile — het Chinese Range Rover

Beurswaarde: omgerekend 21,03 miljard euro  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS) in 2025: 2,81 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 10,25

Bij Chery Automobile rolde de eerste auto in 1999 van de band, gebouwd op het chassis van een SEAT. Van de Chery Fengyu werden 50.000 voertuigen verkocht, maar alleen in de Chinese provincie Anhui. Het heeft tot 2003 geduurd voor Chery toestemming kreeg om buiten zijn thuisprovincie te verkopen. Inmiddels is Chery het nummer vier in China, met 2,6 miljoen verkochte auto’s in 2024.

Chery werkte vaak met technologie die het onder licentie mocht gebruiken, maar in andere gevallen deed het merk kennis op door reverse engineering, door technieken van westerse merken over te nemen. Het bedrijf kreeg rechtszaken te verduren van onder meer General Motors en Volkswagen, die telkens tot een schikking hebben geleid.

In 2012 begon Chery een joint venture met de Europese autobouwer Jaguar Land Rover om voertuigen te bouwen voor de Chinese markt. Chery bezit de helft van de aandelen. In 2014 was de Range Rover Evoque het eerste model dat door de nieuwe joint venture werd gebouwd.

Chery bouwt al sinds 2009 elektrische auto’s en kondigde twee jaar geleden zijn plannen aan om twee EV-merken te lanceren die enkel voor exportmarkten bestemd zijn: Omoda en Jaecoo. Beide merken zijn sinds vorig jaar ook in België actief. Opmerkelijk aan de auto’s van Jaecoo is dat het design erg veel gelijkenissen vertoont met modellen van Land Rover, het merk waarmee Chery nauw samenwerkt. Net als de meeste Chinese concurrenten pakken Omoda en Jaecoo uit met een goede uitrusting voor een betaalbare prijs vergeleken met Europese merken.

De Jaecoo 7 op het Autosalon van Brussel. Beeld: Sjoerd van der Wal/Getty Images.

De auto’s worden gebouwd in een voormalige Nissan-fabriek die Chery in Barcelona heeft overgenomen. Het bedrijf wil tegen 2030 jaarlijks 1,4 miljoen auto’s buiten China te verkopen. Chery heeft nog een lange weg te gaan om dat doel te bereiken, aangezien in Europa — een belangrijke markt voor EV’s — in de eerste helft van dit jaar 31.727 wagens van Omoda en Jaecoo werden geregistreerd. Dat is minder dan de helft van de 70.500 wagens die BYD heeft verkocht.

Sinds september is Chery beursgenoteerd in Hongkong. Daarmee haalde het bedrijf ongeveer 1 miljard euro op. De Chinese staat is met een belang van 36,34 procent de grootste aandeelhouder. De winst per aandeel (EPS) van Chery zal volgens analisten 2,81 yuan bedragen in 2025. In 2027 moet de EPS groeien tot 4,71 yuan. Voor wie gelooft in het potentieel van de Chery-merken, lijkt het aandeel goedkoop met een koers-winstverhouding van 10,25.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2/ Xpeng — het ‘Chinese Tesla’

Beurswaarde: omgerekend 18,37 miljard euro  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS) in 2025: -0,68 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: /

Xpeng is onder de Chinese autobouwers het meest directe antwoord op Tesla. Xpeng legt, net zoals het bedrijf van Elon Musk, de nadruk op technologie, onderzoek en ontwikkeling, slimme software en een sober maar ruim auto-interieur. Xpilot is het antwoord van Xpeng op Tesla’s semi-autonome technologie Autopilot. Verder wordt de Xpeng G6, een middelgrote SUV, in de markt gezet als concurrent voor de Tesla Model Y.

Xpeng is een jonge telg in de Chinese automarkt, want het bedrijf zag pas in 2018 het levenslicht. Het is vernoemd naar een van zijn oprichters en prominente investeerders, He Xiaopeng. Die had eerder een topfunctie bij Alibaba, voordat hij voorzitter werd van de raad van bestuur van Xpeng. Vandaag is hij met zijn belang van 18,7 procent de grootste aandeelhouder. Alibaba is een van de belangrijkste investeerders van Xpeng, samen met de investeringsfondsen van Abu Dhabi en Qatar en Volkswagen.

De Duitse autobouwer bezit sinds 2023 4,99 procent van de aandelen van Xpeng en de twee bedrijven hebben een verregaande samenwerking opgezet. Ze ontwikkelen samen een platform voor elektrische auto’s — een technologische basis voor verschillende automodellen — en Xpeng ontwikkelt ook software voor Volkswagen. Sinds augustus is die samenwerking nog uitgebreid, want Xpeng en Volkswagen slaan nu ook de handen in elkaar rond technieken voor hybridewagens en auto’s met een verbrandingsmotor.

Ondanks die band met het Duitse merk blijft de link met Tesla duidelijk. He Xiaopeng vertelt in ware Elon Musk-stijl dat Xpeng de ambitie heeft meer te zijn dan een ‘gewone’ automaker. Het bedrijf ontwikkelt al jarenlang prototypes voor een vliegende auto. Xpeng krijgt weleens kritiek van aandeelhouders die zulke inspanningen als afleiding beschouwen. Nochtans zegt Xpeng plannen te hebben om in 2026 een eerste vliegende auto in massaproductie te brengen. En de gelijkenis met Tesla zou niet compleet zijn zonder de Iron, de mensachtige robot van Xpeng, die sterk aan de Tesla Optimus doet denken.

De Xpeng G6 moet consumenten de Tesla Model Y doen vergeten. Beeld: Alexander Bogatyrev/SOPA Images/LightRocket via Getty Images.

Xpeng is sinds 2021 actief in Europa en trok eerst naar Noorwegen, niet toevallig het land met het grootste EV-marktaandeel ter wereld. In ons land zijn de auto’s van Xpeng pas sinds vorig jaar te koop. Het marktaandeel van Xpeng blijft voorlopig klein, want in de eerste helft van 2025 waren er slechts 8.338 registraties.

Financieel heeft Xpeng door zijn hoge uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling diepe wateren doorkruist, maar er lijkt positief nieuws in zicht. Xpeng wil tegen het einde van het jaar voor het eerst winst maken. In het tweede kwartaal werd het verlies al sterk verminderd tot 480 miljoen yuan (60 miljoen euro), tegenover 1,28 miljard yuan (155 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar.

Analisten van Bloomberg zijn voorzichtiger en voorspellen een verlies per aandeel van 0,68 yuan dit jaar. In 2026 volgt volgens hen de eerste winst van 1,51 yuan per aandeel. In 2027 moet de EPS bijna verdubbelen tot 2,96 yuan per aandeel. Dat positivisme is ook te zien aan de adviezen, want 38 van de 42 analisten die het aandeel volgen, geven een positief koopadvies.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3/  Leapmotor — een opvallend goedkoop aandeel

Beurswaarde: omgerekend 9,25 miljard euro  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS) in 2025: 0,59 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 6,32

Het Chinese Leapmotor is opgericht door een groep investeerders samen met het technologiebedrijf Dahua Technology, dat beveiligingscamera’s maakt. Het bedrijf werd in 2015 opgericht. Leapmotor is een typische Chinese automaker die genereus uitgeruste wagens aanbiedt tegen relatief lage prijzen. De auto’s van Leapmotor zijn ruim en hebben eerder voorzichtige designs, om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Leapmotor wil dit jaar buiten China 50.000 à 60.000 auto’s verkopen. Volgens recente cijfers bereikte het inmiddels alleen in Europa 16.485 registraties.

De wagens van Leapmotor zijn de meest westers ogende van de Chinese auto’s die de jongste jaren onze markt bestormen. Dat komt doordat Leapmotor zijn auto’s buiten China verdeelt via een joint venture met het autoconcern Stellantis. Stellantis bezit sinds vorig jaar 51 procent van de aandelen van Leapmotor International en heeft daarnaast een belang van 20 procent in het Chinese bedrijf, goed voor een investering van zo’n 1,5 miljard euro.

Een fabriek van Leapmotor in de Chinese stad Jinhua. Beeld: VCG/VCG via Getty Images.

Toch was die joint-ventureconstructie niet voldoende om de Europese invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s te vermijden, aangezien Leapmotor zijn wagens nog altijd in China bouwt. Leapmotor International had daarom de ambitie de nieuwe B10-SUV in Polen te produceren, maar daar heeft de Chinese overheid een stokje voor gestoken, omdat Polen behoort tot de groep landen die de importheffingen heeft gesteund. De productie zal daarom vanaf volgend jaar van start gaan in Spanje, een uitgesproken tegenstander van die belasting.

Leapmotor International is niet beursgenoteerd, maar beleggers kunnen wel in het Chinese moederbedrijf investeren. In tegenstelling tot Xpeng verwachten analisten dat Leapmotor er dit jaar in slaagt winstgevend te zijn. Vorig jaar rapporteerde het bedrijf een verlies per aandeel van 2,11 yuan, maar dit jaar moet de EPS 0,59 yuan bedragen. De winst moet toenemen tot 2,88 yuan per aandeel in 2026 en 4,86 yuan in 2027. Het aandeel is opvallend goedkoop, met een verwachte koers-winstverhouding van 6,32 in 2025. Niet verwonderlijk geven 32 van de 33 analisten Leapmotor een positief koopadvies.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise