Danone nog niet uit de problemen in Spanje

Het Franse zuivelconcern Danone ontmoet volgens ABN Amro nog altijd problemen in Spanje. Het aandeel is na de winstwaarschuwing in juni niet opgekrabbeld. Het Zuid-Europese land tekende vorig jaar voor 12% van de inkomsten van het concern en was daarmee de meest winstgevende markt.

Marktgegevens over de afgelopen drie maanden laten zien dat de problemen in het land niet zijn verdwenen. Huismerken zuivel zijn bijna 100% goedkoper en snoepen in Spanje aanhoudend marktaandeel af van het bedrijf.

Recente prijsverlagingen hebben de trend niet omgebogen. De kans is groot dat de prijzen verder omlaag moeten ten koste van de marges.

Zuid-Europa (Spanje, Italië, Portugal en Griekenland) is goed voor circa 20% van de inkomsten van het bedrijf. De economische onzekerheid in die landen kan de omzet en groei van Danone bedreigen.

Nog meer risico’s

Los van de zuivelkwestie in Spanje zien de analisten van ABN Amro ook risico’s in de markt voor babyvoeding en medische voeding. De hoge jeugdwerkloosheid in Zuid-Europa, in sommige regio’s tot 50%, en in mindere mate in Frankrijk impliceren afnemende geboortecijfers de komende jaren.

Dezelfde trend was in 2008 en 2009 zichtbaar in de Verenigde Staten: de werkloosheid steeg sterk en de geboortecijfers daalden. De activiteiten in de Verenigde Staten en Rusland laten verbetering zien, maar het is de vraag of dat voldoende is om de lagere Europese omzetten te compenseren.

Op de lange termijn heeft Danone nog steeds het meest aantrekkelijke model om te profiteren van groei in opkomende markten.

Maar de lange termijneffecten worden overschaduwd omdat Danone het zichtbaar lastig heeft in Europa. De analisten van ABN Amro verlagen onze opinie voor het aandeel daarom van kopen naar houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content