Crisis laat de supermarktketens niet onberoerd
Om Delhaize te begrijpen, moet volgens Arnaud Delaunay van Leleux de blik op de VSA gericht worden. Van de bedrijfswinst van 705 miljoen euro (2012) wordt 78% in de Verenigde Staten gerealiseerd.
Het is dan ook niet verwonderlijk te lezen dat de groep geleden heeft onder de economische crisis aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
De Amerikaanse consument: voor 2013 wordt een groei van de gezinsconsumptie (2/3 van het Amerikaanse BBP) van 1,8% verwacht terwijl in 2012 de groei nog 2,3% bedroeg.
Het Amerikaanse consumentenvertrouwen kent sinds enkele maanden een toename als gevolg van de verbetering van de arbeidsmarkt en de gestegen vastgoedprijzen (wat voor een “wealth effect” zorgt).
Maar er resten nog steeds twijfels over de nakende bezuinigingen en dit kan nog steeds voor een ommekeer in het vertrouwen zorgen (en mogelijks tot een lagere particuliere consumptie leiden). Daarom heeft Delaunay slechts een neutraal advies.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier