Colruyt ervaart toekomst als uitdagend

Tijdens het eerste semester 2012/13 zag Colruyt Group zijn geconsolideerde omzet stijgen met 6,2% van EUR 3.828,1 miljoen naar EUR 4.066,5 miljoen.

Rekening houdend met de desinvestering van Intrion bedroeg de omzetgroei op vergelijkbare basis 6,5%.

Deze verkoopsresultaten zijn een gevolg van nieuwe winkelopeningen en van promotionele ondersteuning.

De brutowinst van de groep steeg met 3,4% naar EUR 996,4 miljoen komende van EUR 963,6 miljoen wat overeenstemt met een brutowinstmarge van 24,5% tegenover 25,2% vorig boekjaar.

De daling in brutowinst-marge met 67 basispunten werd beïnvloed door het slechts gedeeltelijk kunnen doorrekenen van de verhoogde aankoopprijzen alsook door het wijzigend consumptiepatroon naar goedkopere producten en de aanhoudende competitieve prijsdruk over de verslagperiode.

De verscherpte concurrentie liet zich ook voelen bij de DATS 24 brandstofstations waar de brutowinstmarge tijdens deze verslagperiode eveneens onder druk stond.

De bedrijfscashflow (EBITDA) is gestegen met 1,6% tot EUR 322,2 miljoen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de groep steeg met 1,0% van EUR 228,6 miljoen naar EUR 230,8 miljoen.

Het netto financieel resultaat daalde per eind september 2012 tot EUR 0,8 miljoen.

De winst van de periode (aandeel van de Groep) steeg met 1,2% tot EUR 160,6 miljoen. De nettowinst per aandeel (EPS) verhoogde van EUR 1,00 naar EUR 1,03.

Door het aanhoudend zwak consumentenklimaat maar ook door de impact van de regeringsmaatregelen in het kader van de sanering van de Belgische begroting, zal de komende verslagperiode zowel voor Colruyt, als voor alle retailers uitdagend blijven.

Zoals vermeld tijdens de Algemene Vergadering van 26 september 2012 handhaaft Colruyt Group haar vooruitzicht om voor het boekjaar 2012/2013 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content