Coca-Cola doet beter dankzij hogere prijzen
De Amerikaanse frisdrankengigant slaagt erin om hogere grondstofkosten te compenseren.
Het Amerikaanse icoon Coca-Cola, het meest waardevolle merk ter wereld, rapporteerde voor het tweede kwartaal een nettowinst van 2,79 miljard USD. Dit is licht lager dan de 2,8 miljard USD in dezelfde periode vorig jaar. Per aandeel steeg de nettowinst van 1,20 naar 1,21 USD en dit dankzij de inkoop van eigen aandelen.
Ondanks de duurdere grondstoffen, zoals zoetstoffen en plastic (vervaardigd uit aardolie), slaagde de groep er dus in zijn nettowinst op peil te houden. Deze prestatie is mogelijk dankzij hogere prijzen en een volumegroei in de opkomende landen. De groei is het sterkst in India (+20%), Rusland (+9%) en China (+7%). Maar ook zijn Amerikaanse thuismarkt slaagde Coca-Cola erin zijn verkoopvolumes op te krikken met 1%.
Het aandeel is duur geworden na de recente klim, en noteert vandaag aan 19 keer de verwachte winst voor 2012 en 17 keer de verwachte winst voor volgend jaar. Het aandeel wordt eind juli voor het eerst in 16 jaar opnieuw gesplitst (twee nieuwe aandelen voor elk bestaand aandeel). Het is de 11de keer dat dit gebeurd sinds de start van de notering in 1919. Een enkel aandeel van 40 USD in 1919 is vandaag, mits herinvestering van de dividenden, een slordige 10 miljoen USD waard.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier