Exmar zit weer in rustiger vaarwater
Na de bijna-doodervaring in 2020 en de grote opluchting in 2023 na de lucratieve verkoop van de FLNG Tango heeft de koers van Exmar rustiger vaarwater gevonden. Sinds de uitkering van een superdividend, betaald met de opbrengst van de FLNG Tango, schommelt de koers tussen 7 en 8 euro. Dat is zeker niet overdreven, gegeven een winst van 1,25 euro per aandeel in 2023. Die winst is niet afhankelijk van uitzonderlijke deals en mag dus als redelijk recurrent beschouwd worden. De resultaten van het eerste kwartaal van 2024 bevestigen dat, met een winst van 0,38 euro per aandeel. Bij een winst per aandeel van 1,25 euro strandt de koers-winstverhouding op 6, wat heel interessant oogt. Daartegenover staat dat Exmar in een cyclische business opereert. Het risicoprofiel is dus relatief hoog, omdat ook het bewogen parcours van de voorbije jaren nazindert.
Dat risico kan dalen, als Exmar de jongste resultaten kan bevestigen. In de shippingdivisie stegen de omzet en de bedrijfscashflow in 2023 en in het eerste kwartaal van 2024 licht in vergelijking met dezelfde periodes vorig jaar,dankzij relatief hoge huurtarieven. De vloot van Exmar vervoert vooral lpg en ammoniak. Exmar verschuift de focus naar ammoniak, dat een belangrijke rol kan spelen in de klimaattransitie. Ammoniak biedt een mogelijkheid groene waterstof via schip over grote afstanden te transporteren. Waterstof geproduceerd met zonne-energie in het Midden-Oosten of Noord-Afrika wordt omgezet in ammoniak, om transport over lange afstanden mogelijk te maken. In de havens wordt de ammoniak weer omgezet in waterstof of gebruikt als grondstof in, bijvoorbeeld, de productie van meststoffen. Ammoniak vindt ook een toepassing als brandstof van schepen, waarbij de scheepvaart bijna klimaatneutraal wordt. Exmar bestelde vorig jaar als eerste twee gastankers die ook op ammoniak kunnen varen. In maart bestelde het nog eens twee tankers van dat type, leverbaar in 2026, zodat Exmar nu tien gastankers in bestelling heeft.
Het bedrijf zet dus zwaar in op een groeiende transportbehoefte voor ammoniak, al blijft een grote doorbraak voorlopig uit. Heel wat havens moeten bijvoorbeeld de opslagcapaciteit voor ammoniak nog uitbreiden voor investeerders het licht op groen zetten voor productieprojecten van groene waterstof. Intussen is Exmar niet de enige rederij die nieuwe schepen bouwt. In het type van middelgrote tankers, het werkpaard van de industrie, bedraagt het orderboek van nieuwbouwschepen 24 procent van de bestaande vloot. Als de doorbraak van ammoniak uitblijft, dreigt dus overcapaciteit.
Ook de infrastructuurdivisie boert goed, met een bedrijfscashflow van 75 miljoen dollar in 2023 en 13 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2024. Alle infrastructuuractiva zijn aan de slag, met als vlaggenschip de FSRU Eemshaven, die in Nederland dienstdoet als drijvende lng-terminal. In Congo levert Exmar ondersteunende diensten aan een groot project waarvoor het Italiaanse energiebedrijf ENI ook de verkochte FLNG Tango inzet. Bij de publicatie van de jongste kwartaalresultaten liet Exmar terloops weten dat het werkt aan nieuwe projecten, zoals de FLNG Tango. Beleggers houden hun hart vast als ze de plannen lezen, gegeven de calvarietocht met de FLNG Tango. De beloning was royaal, maar de tocht was levensgevaarlijk.
Conclusie
De gunstige tarieven in het scheepstransport en de volle bezetting van de infrastructuuractiva leggen de basis voor een recurrente winst van 1,25 euro per aandeel. Dat levert een aantrekkelijke koers-winstverhouding van 6 op. De business blijft echter inherent cyclisch, wat een koopadvies in de weg staat.
Advies: houden
Risico: hoog
Rating: 2C
Koers: 7,4 euro
Ticker: EXM
ISIN-code: BE0003808251
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 442 miljoen euro
K/w 2023: 8
Verwachte k/w 2024: 6
Koersverschil 12 maanden: -32%
Koersverschil sinds jaarbegin: -3%
Dividendrendement: 11%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier