Belgacom 10 jaar op de Brusselse Beurs (Euronext)
Gisterenmorgen – voor de Algemene aandeelhoudersvergadering van Belgacom – heeft CEO Dominique Leroy de bel geluid op de beurs, naar aanleiding van 10 jaar Belgacom op Euronext Brussel.
De voorbije 10 jaar heeft Belgacom ondanks de hevige concurrentie behoorlijk gepresteerd.
Belgacom heeft de voorbije tien jaar – ondanks de hevige concurrentie – goed gepresteerd, vooral door steeds het voortouw te nemen in het afstemmen van het aanbod diensten en producten op de markt en te anticiperen op de behoeften van de klant. Een overzicht:
• Proximus was toen marktleider met 4,2 miljoen mobiele klanten, vandaag nog steeds met 5,5 miljoen.
• Breedbandinternet (ADSL) bestond toen nog maar 5 jaar, er waren 670.000 klanten. Nu zijn dat er een miljoen meer, met veel hogere snelheden. Vandaag heeft 99,9% van de bevolking toegang tot ADSL, 89% tot VDSL2. Inzake VDSL2 staat Belgacom in de Europese top 3, na Zwitserland en Luxemburg.
• In 2005, een jaar na de beursgang, lanceerde Belgacom als eerste in ons land interactieve televisie, vandaag heeft 93% van de bevolking toegang tot Belgacom TV en zijn er al 1,5 miljoen gebruikers.
• Convergentie en bundels bestonden 10 jaar geleden nog niet, vandaag zijn er al 1,3 miljoen klanten met een Belgacom Pack.
• De voorbije jaren werden Proximus en Telindus volledig geïntegreerd in de Belgacomgroep, die einde 2013 15.699 medewerkers tewerkstelt.
• International Carrier Services was toen als aparte business unit wereldwijd de 11de grootste operator van carrierdiensten. Door de samenwerking met Swisscom en de integratie van MTN wist BICS zijn positie en concurrentievoordeel in Afrika te verstevigen en bracht het Belgacom binnen in de wereldwijde top vijf voor internationale carrier business.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier