Bel-20 boekt negende dag op rij winst
De Europese beurzen sloten met winst af, mede geholpen door positief bedrijfsnieuws van grote spelers als de Franse hotelketen Accor en de Duitse autobouwer Volkswagen.
De EuroStoxx50 won 1 procent. Ook de Bel-20 sloot op de valreep positief af, met een mini-winstje van nog geen 0,1 procent, op 3500 punten. En zo boekt de Brusselse sterindex een winstreeks van negen dagen. Het is geleden van juni 2010 dat de Bel-20 zoveel dagen na mekaar steeg.
Nochtans kwam er slecht nieuws voor de Belgische bedrijven en economie. Het consumentenvertrouwen, een voorlopende indicator, daalde in april voor de vierde maand op rij. In de Bel-20 pakte de industriële groep Bekaert (+2,9%) de meeste punten en liet de maker van luiers Ontex (-2,2%) het meest liggen.
Het aandeel Barco (+1,6%) ging erop vooruit. Het technologiebedrijf lichtte als eerste Belgische bedrijf een tipje van de sluier over het eerste kwartaal en ging met gemak over de lat van de analisten.
De technologiegroep gaf enkel cijfers over de omzet en het orderboek. De omzet steeg 6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vooral de divisie healthcare, die beeldschermen en bijhorende technologie maakt voor radiologen, chirurgen en tandartsen, verraste positief met een omzetstijging van bijna 20 procent. De divisie enterprise, die onder meer projectoren levert aan bedrijven, verkocht ruim 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Enkel de divisie entertainment ging achteruit (-1%), maar dat hadden de analisten min of meer verwacht. De omzet van deze afdeling is nog altijd groter dan die van de twee andere tezamen.
Barco boekte ruim 10 procent meer bestellingen in het afgelopen kwartaal dan in het eerste kwartaal van 2015. Er stonden op 31 maart nog voor 350,5 miljoen euro orders in het orderboek, een stijging van 3 procent tegenover 31 december en een stijging van 5 procent tegenover 31 maart 2015. CEO Eric Van Zele liet weten dat Barco met deze start op schema zit om zijn doelstellingen voor heel 2016 te halen. Barco mikt op een omzetgroei van om en bij 5 procent en een stabiele bedrijfskasstroom (ebitda).
In Nederland kwam Heineken (+0,1%) met eerstekwartaalcijfers op de proppen. De brouwer verkocht 11 procent meer bier dan in het eerste kwartaal van 2015, of zonder rekening te houden met nieuwe verkoopkanalen 7 procent meer. Heineken profiteerde in de eerste drie maanden van het Chinese en Vietnamese nieuwjaar en het feit dat Pasen dit jaar vroeger viel dan anders. Los daarvan klopte Heineken nog altijd de verwachtingen van analisten. Alle regio’s droegen positief bij, maar Afrika blijft een zorgenkindje. Enkel de verkoop in Nigeria redde daar de meubelen. Zuid-Oost-Azië (23%) en Noord- en Zuid-Amerika (+8%) waren de positieve uitschieters. Heineken krijgt wel tegengas van wisselkoersschommelingen. De nettowinst daalde van 579 miljoen euro een jaar eerder naar 265 miljoen euro, maar in de winst van vorig jaar zat de verkoop van een afdeling in Mexico – Empaque – voor 379 miljoen euro. Heineken is goed gestart, maar het management waarschuwt dat het eerste kwartaal doorgaans weinig zegt over de resultaten over het volledige boekjaar.
Ook Coca-Cola gaf inkijk in het eerste kwartaal. Het bedrijf worstelt onder meer met de toenemende aandacht voor gezondheid van consumenten. Een Amerikaanse analist noemde Coca Cola “de nieuwe sigaret”. De verkoop van de koolzuurhoudende frisdranken was zo goed als stabiel, terwijl de verkoop van andere dranken 7 procent steeg. Alles bij mekaar daalde de omzet tegenover dezelfde periode vorig jaar. Beleggers stuurden het aandeel stevig lager.
Blijkt dat de kostenbesparingen en prijsverhogingen vruchten beginnen af te werpen, maar mogelijk niet zoveel of niet zo snel als sommige beleggers hadden gehoopt. Het bedrijf verkoopt kleinere flesjes en blikjes met meer marge. Het hielp om de bedrijfswinstmarge op te trekken van 23,4 naar 24,8 procent. Toch daalde de nettowinst met bijna 5 procent tot 1,48 miljard dollar, ofwel 34 cent per aandeel.
Coca-Cola wordt getipt als volgende prooi voor AB InBev (-0,6%). Vooral omdat AB InBev een kampioen is in het wegsnijden van kosten en bij Coca-Cola valt er vermoedelijk nog wel wat vet weg te snijden. AB InBev houdt volgende week zijn algemene vergadering en geeft over twee weken kwartaalresultaten vrij.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier