Het aandeel van Baidu, vaak het Chinese Google genoemd, is aan een rally bezig. Baidu steeg 45 procent in een maand tijd, gedreven door een duidelijk momentum voor zijn cloud- en AI-business. Waarom blijft de waardering van het aandeel dan zo laag?
Het momentum zit mee voor het Chinese Baidu. Het bedrijf heeft gunstige omzetvooruitzichten met zijn clouddivisie na een belangrijke deal met China Merchants Group. Dat is een vooraanstaand Chinees staatsbedrijf dat actief is in transport, finance en vastgoed. Dat geeft beleggers het vertrouwen dat Baidu zich kan positioneren als een alternatief voor OpenAI en Google op de Chinese markt.
Baidu steeg 12 procent na het verschijnen van het nieuws. In een maand tijd steeg het aandeel al met ruim 45 procent. Eerder stelde Baidu zijn nieuwe taalmodel Ernie X 1.1 voor, dat zijn concurrent in China DeepSeek klopt. Obligatie-uitgiftes moeten bovendien Baidu aan extra investeringskapitaal helpen. Dat is ook in China een cruciaal element in de AI-race. Baidu haalde dit jaar al omgerekend meer dan 2 miljard euro op via deze weg.
Eigen chips
Deze maand is ook bekend geraakt dat Baidu zelf chips ontwerpt die het zal gebruiken om zijn AI-modellen te trainen. Dat is van belang omdat de Chinese overheid bedrijven wil verbieden nog technologie van het Amerikaanse Nvidia aan te kopen. Dat bleek onlangs uit informatie die bronnen aan Financial Times hebben gegeven.
Lees ook: Is Cambricon, ‘China’s kleine Nvidia’, ondergewaardeerd of overgewaardeerd?
Als Baidu straks op eigen technologie kan leunen, kan dat het bedrijf een strategisch voordeel opleveren. Dat is tenminste op voorwaarde dat het bedrijf kan rekenen op de nodige leveringen van de chipproducent SMIC. Dat is het Chinese alternatief voor TSMC, dat zijn geavanceerdere chips niet mag leveren aan Chinese bedrijven vanwege restricties uit de Verenigde Staten. In China is vaak druk nodig, niet zelden uit politieke hoek, om recht te krijgen op een deel van SMIC’s productiecapaciteit. Het valt nog af te wachten welke rol de eigen chips zullen krijgen in het uitbouwen van Baidu’s AI- en cloudbusiness.
Chinese Google
Het etiket ‘Chinese Google’ dat Baidu soms bij beleggers draagt, is accurater dan je misschien zou denken. Baidu is niet alleen de grootste zoekmachine van China, met een verdienmodel dat leunt op digitale reclame. Baidu diversifieert zijn business vooral met clouddiensten en dat is – net als bij Google Cloud – ook de belangrijkste groeimotor van het bedrijf. Vorig jaar bracht de cloud 31,7 miljard yuan op, meer dan het dubbele van de 12,4 miljard yuan in 2020. Google Cloud had maar drie jaar nodig voor een verdubbeling.
De jongste jaren is Baidu’s AI-model Ernie het speerpunt, naar analogie van – jawel – Google Gemini. Dat het bedrijf uit Peking sinds kort in eigen huis de chips ontwerpt om zijn AI-modellen te trainen, is ook naar het voorbeeld van zijn evenknie uit Mountain View in Californië. Waymo, een bedrijf uit de stal van Alphabet, voert de westerse markt van robotaxi’s aan, een opkomende markt. Is het nog toeval te noemen dat Baidu’s Apollo sinds vorig jaar de marktleider is geworden op het vlak van zelfrijdende taxi’s in China?
Rollercoaster
Ondanks die opvallende gelijkenissen is er één heel opvallend verschil met Google: Baidu’s winstgroei is veel minder constant. Voor Google bedroeg de winst per aandeel in 2022 4,56 dollar. In 2025 verwachten analisten van Bloomberg dat de winst per aandeel zal toenemen tot 9,92 dollar en in 2028 tot 14,02 dollar.
Lees ook: Waarom Chinese techaandelen in een maand tijd met meer dan 30 procent zijn gestegen
Het groeiparcours van Baidu kent daarentegen hoogtes en laagtes. De winst per aandeel bedroeg 58,93 yuan in 2022. Dan volgden twee jaren van dubbelcijferige groei, om volgens vooruitzichten dit jaar te landen op 55,58 yuan. In 2028 moet de winst per aandeel 88,80 yuan bedragen, maar in de jaren die volgen verwachten Bloomberg-analisten weer een terugval.
Hopen op stroomversnelling
De belangrijkste verklaring is dat de digitale-advertentiebusiness van Baidu in China, de basis van zijn omzetmachine, veel minder constant presteert dan die van Google. De rollercoaster die Baidu aflegt, vertaalt zich daarom in een lagere waardering van het aandeel. In New York noteert het slechts 11,88 keer de winst. Beleggers rekenen erop dat Baidu’s sterkere focus op artificiële intelligentie, het ontwerpen van eigen chips en de sterke prestaties van het Ernie-model het bedrijf zullen helpen de markt te verrassen.
Dat is ook de overtuiging van analisten, zoals die van het onderzoeksbedrijf Arete, dat recent een koopadvies gaf voor Baidu. Dankzij de lage waardering en gunstiger marktomstandigheden – met de mogelijke uitsluiting van Nvidia – is een investering in Baidu te rechtvaardigen. Alleen is een versnelde groei zeker niet vanzelfsprekend, gezien de onvoorspelbare aard van de Chinese markt en de complexe geopolitieke situatie tussen de VS en China.
Lees ook: Alibaba steeg al 47 procent dit jaar: waarom het aandeel een koopje blijft
Doe mee aan de tweede Beleggers Challenge: beleg fictief geld en win 10.000 euro