Amerikaanse detailhandelsomzet beter dan verwacht
De Amerikaanse detailhandelsomzet steeg met 0,1% in april. Een verrassende meevaller volgens ABN Amro, want gemiddeld werd gerekend op een afname met 0,3% in maart daalde het cijfer nog met 0,5%.
De positieve verrassing werd gedeeltelijk veroorzaakt door een toename van de autoverkopen met 1%. Die toename is moeilijk te plaatsen, gezien de eerdere dalingen deze maand. Maar ook op andere terreinen was herstel te zien.
De kern-detailhandelsomzet, dus zonder auto’s, brandstof en bouwmaterialen, steeg 0,5% in april.
Ook werd dit getal voor de maanden februari (van 0,3% naar 0,5%) en maart (van -0,2% naar 0,1%) opwaarts bijgesteld.
Daardoor zal ook de groei van het bruto binnenlands product (bbp) met een paar tiende procent hoger uitkomen.
Hieruit blijkt dat consumenten behoorlijk bestand zijn tegen de belastingverhogingen die aan het begin van het jaar zijn ingevoerd.
De kern-detailhandelsomzet zakte slechts marginaal van 3,8% in maart tot 3,5% in april.
Hoewel ABN Amro er nog altijd vanuit gaat dat de consumentenbestedingen de komende maanden wat zullen terugvallen, met name zodra beter lenteweer voor minder energieconsumptie zorgt, verhogen de analisten van de bank hun schatting voor het tweede kwartaal van 1,5% naar 2%.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier