Zwitserse topkwaliteit

U moet al van een andere planeet komen om te beweren dat u nog nooit een product van Nestlé hebt geconsumeerd (65,80 CHF; beurs van Zürich ticker NESN; 213 miljard CHF beurskapitalisatie; ISIN-code CH0038863350). Nestlé is een naam als een klok in de economische en financiële wereld. Bovendien wordt altijd met veel respect over het Zwitserse bedrijf gesproken. ‘Oerdegelijk’, ‘sterk management’ en ‘topkwaliteit’ zijn maar enkele van de kwalificaties die steevast opduiken in beurscommentaren over Nestlé. Al decennialang groeit het bedrijf standvastig, met een langjarig gemiddelde van circa 8% en eenzelfde stijging van het dividend. In 2012 haalde het 43% van zijn omzet uit de groeilanden. De voedingsgigant moet dus in staat zijn in de komende jaren en zelfs decennia een vergelijkbaar gemiddeld groeiritme aan te houden. Bovendien beschikken de Zwitsers over de pricing power om elke prijsstijging door te rekenen, en dus inflatieneutraal te opereren.

Het is onmogelijk in dit beperkte bestek de geschiedenis en de activiteiten van de groep uitgebreid voor te stellen. Nestlé toont al meer dan 145 jaar een grote mate van stabiliteit door aan de top te blijven in zijn klassieke activiteiten, maar ook door zeer regelmatig nieuwe groeisegmenten toe te voegen. Dat maakt van Nestlé de meest gediversifieerde voedingsgigant. De producten zijn verkrijgbaar in 194 landen, en de groep heeft 468 fabrieken met 339.000 werknemers in 86 landen. De 92,2 miljard Zwitserse frank (CHF) omzet in 2012 waren verdeeld over vloeibare en poedervormige dranken (22% van de groepsomzet), melkproducten en ijs (20%), voorbereide maaltijden en hulpmiddelen in de keuken (16%), dierenvoeding (12%), babyvoeding en gezondheidsproducten (12%), snoepgoed (11%) en water (7%). Naast Nestlé zijn de belangrijkste topmerken Nescafé, Nestea, Nesquik, Häagen Dazs, Buitoni, Herta, Maggi, Gerber, Purina, Fitness, KitKat, La Laitière, Chef, Powerbar en Perrier.

Nestlé is sterk in het tijdig ontdekken van nieuwe groeimarkten. Zo lanceerde het zich in 2001 volop op de markt van de dierenvoeding, met de overname van Ralston Purina. Terecht, want die markt groeit sterker dan het bbp in de westerse landen. In 2000 werden de Zwitsers actief in sportvoeding (Powerbar). De laatste jaren spitsten ze hun overnames toe op de vraag naar gezonde voeding en producten die de gezondheid bevorderen, zowel voor baby’s, kinderen als volwassenen. Dat verklaart de aankopen van Novartis Medical Nutrition (met een merk als Gerber) in 2007, de oprichting van de Nestlé Health Science en het Nestlé Institute of Health Sciences in 2011 en de acquisitie van Wyeth Nutrition vorig jaar. Nestlé betaalde maar liefst 11,85 miljard USD voor de babyvoedingsactiviteiten van Pfizer. Dat is niet weinig op een jaaromzet van 2,4 miljard USD, maar er is een sterke complementariteit met de babyvoeding van Nestlé, zowel in producten (merken als S-26 Gold, SMA en Promil kunnen worden toegevoegd aan eigen merken als Gerber, Nan, Lactogen, Nestogen) als geografisch (Wyeth Nutrition staat sterk op opkomende markten zoals China).

Nestlé is Zwitserse topkwaliteit, en daarvoor moet betaald worden. Tegen 19 keer de verwachte winst voor dit jaar, 17,5 keer die van volgend jaar en 12,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel vanuit kortetermijnperspectief niet goedkoop, maar het is wel een blijver op lange termijn. Vandaar de adviesverhoging naar ‘eerste positie’ (rating 2B). Bij een verdere daling richting 62 à 63 EUR zit een adviesverhoging richting ‘koopwaardig’ er wel aan te komen.

Partner Content