De 5 favoriete aandelen van… Kristof De Graeve (Truncus)

Kristof De Graeve | Foto: Truncus

Hoe vergaat het de beurshandel in de tweede helft van 2024? Trends.be polst bij waarnemers van de aandelenmarkten naar de effecten die hun voorkeur wegdragen.

Deze week is het de beurt aan Kristof De Graeve, senior analyst equity & funds bij de vermogensbeheerder Truncus.

1/ Alphabet

Alphabet – een van de Magificent Seven, met de bijbehorende risico’s – is samen met Google de dominante speler op de onlinezoekmarkt. Dankzij Android, waarop het overgrote deel van de smartphones draaien, is Google goed gepositioneerd om ook in het mobiele segment van de zoekmarkt zijn marktleiderschap te verdedigen. De groep puurt het gros van haar omzet uit advertenties. Die kasstroom wordt gebruikt om te investeren in nieuwe groeisegmenten, om de afhankelijkheid van advertenties te reduceren. De clouddivisie is daar een voorbeeld van. Cloud pept het groeiritme van de groep op en zorgt voor een grotere operationele hefboom. De derde divisie heet Other Bets, en die vlag dekt precies de lading: gokken. Of netjes gezegd: beperkte financiële middelen investeren in beloftevolle projecten (vooral diensten voor gezondheidszorg en internet), met weliswaar een lage slaagkans, maar mogelijk een grote opbrengst. Alphabet zou de komende jaren een omzetgroei van meer dan 10 procent per jaar moeten laten zien. De winst per aandeel moet met 15 procent per jaar kunnen groeien.

2/ Goodman Group

De Australische Goodman Group is een van de grootste ontwikkelaars en beheerders van industriële vastgoedprojecten ter wereld. In plaats van alle risico’s op de eigen balans te nemen, zijn de meeste ontwikkelingen voor rekening van huurders en fondsbeheerklanten. De inkomsten zijn ongeveer gelijk verdeeld over beheersvergoedingen, ontwikkelingsvergoedingen en vastgoedinvesteringen. Goodman Group staat financieel stevig in haar schoenen. Het management benadrukt bovendien dat het een sterke balans zal blijven aanhouden. Tegelijk investeert de groep in nieuwe projecten, waaronder datacenters. Goodman Group heeft zich al verzekerd van de nodige – en bovendien schaarse – terreinen om die projecten te ontwikkelen. De ontwikkeling van grote datacenters vraagt tijd en daarom zal de groep die meestal op de balans nemen. Tegelijk is ook de potentiële opbrengst hoger dan gemiddeld. Voor Goodman Group wordt de komende jaren gerekend op een jaarlijkse omzet- en winstgroei neigend naar 15 procent.

3/ LVMH

Luxe is een cyclische groeimarkt. De gestage gemiddelde jaarlijkse groei van 5 procent over de voorbije kwarteeuw verbergt een significante jaar-op-jaarvolatiliteit. LVMH wist een stuk sneller te groeien, maar was niet immuun voor de cycli. Ook nu niet. Rond deze tijd vorig jaar gingen analisten nog uit van een organische omzetgroei van 8 procent voor dit jaar. Dat werd bijgesteld tot de huidige verwachting van 4 procent. De komende jaren kan die groei weer versnellen richting 8 procent. LVMH is, ondanks zijn omvang, in staat sneller te groeien dan de markt dankzij zijn sterke merken en zijn consciëntieuze beheer ervan. Bovendien beschikt de groep over immense marketingbudgetten. LVMH is niet enkel veruit het grootste luxeconcern ter wereld, het is het meest winstgevende en gediversifieerde, zowel qua activiteiten als merken. Niettemin kan de afhankelijkheid van het stermerk Louis Vuitton amper overschat worden. Een verwachte jaarlijkse omzet- en winstgroei van 7 à 8 procent voor de periode lijkt redelijk.

4/ Roche Holding

In de farmasector ging onlangs alle aandacht naar de hoofdrolspelers in het veelbelovende en lucratieve obesitassegment. Andere namen, zoals Roche, werden over het hoofd gezien. Roche bestaat uit twee grote divisies: Farmaceutica zorgt voor drie kwart van de omzet, Diagnostica voor de rest. De helft van de omzet van Farmaceutica is afkomstig van oncologieproducten. Hoewel de focus op biologics wat bescherming biedt tegen de concurrerende biosimilars, staat de omzet van enkele belangrijke producten onder druk. Roche beschikt over een van de meest gediversifieerde productportefeuilles in de sector en moet het omzetverlies van die producten ruimschoots kunnen compenseren door nieuwe producten uit de pijplijn. Over die pijplijn liepen de meningen van analisten uiteen, maar stilaan slaagt Roche erin de waarde ervan naar buiten te brengen. Een gemiddelde jaarlijkse organische omzetgroei van rond 4 procent lijkt in de komende periode mogelijk en de winstgroei zou net iets hoger kunnen liggen.

5/ Unicharm Corporation

Het Japanse Unicharm is de op twee na grootste producent van producten voor persoonlijke hygiëne ter wereld. De groep heeft een duidelijke focus op Japan en Azië. Unicharm is georganiseerd rond twee divisies: Personal Care en Partner Animal (Pet) Care. In de voorbije decennia zorgden inkomensgroei, premiumisering en vergrijzing zorgden voor marktexpansie in Azië. Unicharm bouwde als vroege speler een betekenisvolle aanwezigheid uit met voortdurende product- en marketinginnovaties. Die factoren creëren ook kansen voor toekomstige groei. De grotere operationele hefboom en een betere productmix moeten de marge verhogen. De groep mikt tegen 2030 op een jaarlijkse omzetgroei van bijna 7 procent en een stijging van de bedrijfswinstmarge met 340 basispunten. Voor de winst per aandeel betekent dat een jaarlijkse groei van minstens 10 procent.

Vorige week:

Vorige lijst van Kristof De Graeve:

Partner Content