Adidas: diverse analisten verhogen de koersdoelen
Analisten blijven verdeeld over het potentiële herstel van Adidas. Een koop-, een houd- en twee verkoopadviezen toegelicht.
Adidas (koers 8 augustus: 177,74 euro) zag over het tweede kwartaal de omzet met 4,5% krimpen naar 5,3 miljard euro. De brutomarge van de Duitse sportkledingfabrikant verbeterde met 0,6% naar 50,9%. Uiteindelijk nam de nettowinst met 69,3% af naar 95 miljoen euro en bedroeg de winst per aandeel 0,48 euro. Voor heel 2023 rekent Adidas op een operationeel verlies van 450 miljoen euro, waar deze raming eerder nog op 700 miljoen euro lag. Op langere termijn streeft het bedrijf naar een brutomarge van ten minste 50% en een winstmarge van 10%.
Volgens UBS bevestigen de resultaten dat Adidas op koers ligt om de ommekeer te realiseren. Zo werd in China marktaandeel teruggewonnen en voorraden afgebouwd. Daarom heeft UBS het koersdoel met 2 euro verhoogd naar 218 euro en het advies laten staan op ‘kopen’.
RBC Capital Markets stelt dat de beoogde margedoelstellingen van Adidas haalbaar zijn, maar dat dit wel tot waarschijnlijk 2026 of 2027 zal duren. Deze analist heeft het koersdoel met 20 euro opwaarts bijgesteld naar 185 euro en hanteert een houdadvies.
Hauck Afuhäuser Investment Banking stelt dat de cijfers beter waren dan verwacht, wat verhoging van het koersdoel met 5 euro naar 90 euro onderbouwt. Volgens de vermogensbeheerder is er echter geen reden voor euforie, omdat de concurrentie in China toeneemt en de Amerikaanse markt moeilijk blijft. Daarom luidt hun advies ‘verkopen’.
Credit Suisse blijft eveneens negatief over Adidas. De resultaten benadrukken volgens de Zwitsers de voortdurende uitdagingen waarmee de sportartikelenfabrikant wordt geconfronteerd om de aantrekkingskracht van het merk te verbeteren. Credit Suisse heeft het koersdoel verhoogd van 120 naar 130 euro en het advies gehandhaafd op ‘verkopen’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier