AB InBev, het aandeel dat nooit teleurstelt
Sinds 2008, het jaar dat AB InBev Anheuser Busch heeft overgenomen, is het aandeel van de brouwersgroep meer dan verdubbeld. De grootste bierbrouwer ter wereld blijft een indrukwekkend parcours afleggen.
DEFENSIEVE AANDELEN (3/5)
Na de aankondiging dat InBev veel meer kapitaal nodig had dan gepland om Anheuser Busch over te nemen, daalde de aandelenkoers van de brouwer eind 2008 tot 11 euro _ niet ver boven de laagste niveaus van begin 2003. Die operatie maakte de markten ongerust, deels omdat de financiële crisis zich toen al deed voelen, deels omdat het aantal aandelen steeg met 160 procent om 6 miljard euro op te halen, terwijl de overname van de Amerikaanse groep 52 miljard dollar had gekost.
Maar de beleggers hebben hun twijfels stilaan opzijgeschoven. Met een toestroom aan inkomsten heeft AB InBev zijn leningen kunnen aflossen. De groep zou zelfs de hand van de knip kunnen halen om de resterende 50 procent van de Mexicaanse brouwerij Grupo Modelo – de producent van Corona – te verwerven, waarvan de waarde wordt geschat op 10 à 12 miljard dollar. De winst van AB InBev is in stijgende lijn gegaan. De nettowinst is meer dan verdubbeld tussen 2007 (2,5 miljard dollar) en 2011 (6,4 miljard dollar). De operationele winst is gestegen van 9,1 miljard dollar in 2008 tot 12,6 miljard dollar in 2011.
De dynamiek in Latijs-Amerika, de belangrijkste markt voor AB InBev op het gebied van de volumes, en de verbeterde rentabiliteit van zijn activiteiten in de Verenigde Staten (Anheuser Busch inbegrepen) hebben in grote mate bijgedragen aan de winst van de groep. In West-Europa verkoopt AB InBev maar 7,7 procent van zijn volumes en het realiseert er slechts 7,9 procent van zijn winst. De groep voert nog altijd een sterk merkenbeleid. Daardoor is ze in staat haar gestegen grondstoffenkosten te compenseren door prijsverhogingen door te voeren, zodat haar winstgevendheid nauwelijks moet inboeten.
Op de beurs zijn de waarderingsmultiples van AB InBev gestegen, ondanks de groei van de winst. Maar andere producenten van basisconsumptiegoederen zoals Danone en Procter & Gamble hebben aangetoond dat het moeilijk is tegelijk de volumes en de rentabiliteit op niveau te houden. AB InBev staat er echter om bekend dat het zijn kosten goed onder controle kan houden. Bovendien is de groep erg actief in de groeilanden: meer dan de helft van de volumes wordt verkocht in Latijns-Amerika en Azië.
Cédric Boitte
www.accioz.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier