2012, een jaar met veel belangrijke sportevenementen, belangrijk voor Adidas
Nadat de koers van Adidas in februari van dit jaar een nieuwe historische top bereikte, zette de koers zijn stijging verder na de publicatie van mooie kwartaalresultaten.
Op twee maanden voor de Olympische Spelen in Londen publiceert Adidas puike resultaten voor het eerste kwartaal van 2012. De groep boekte een omzet van 3,8 miljard euro, een stijging met 16% t.o.v. hetzelfde kwartaal van 2011.
Voor 2012 verwacht de groep een eerder gematigde groei van de Europese markt terwijl er op de Oost-Europese markt (waaronder de Poolse en Russische markt) volgens Arnaud Delaunay van Leleux sprake zou moeten zijn van een solide groei.
Deze landen beschikken immers over extra inkomsten dankzij de gestegen grondstoffenprijzen.
Wat betreft Azië en Latijns-Amerika, de economische groei stimuleert de verkoop van sportartikelen. Zo steeg in het eerste kwartaal van 2012 de Chinese omzet van Adidas met 26% terwijl concurrent Puma zo’n 2 weken geleden slechter-dan-verwachte resultaten publiceerde onder impuls van tegenvallende verkopen op de Chinese markt.
In haar persbericht schreef Adidas een omzetgroei van bijna 10% te verwachten in 2012 terwijl voordien op 5% tot 9% werd gemikt.
Strategie werpt zijn vruchten af
In het eerste kwartaal van 2012 steeg de omzet van de groep in alle geografische regio’s, met groeicijfers van 7% tot 26%. Uit het persbericht leren we dat de groep marktaandeel in Noord-Amerika blijft winnen, waar Nike de belangrijkste concurrent is.
Winkels in de grote Chinese steden
Adidas opent ook winkels in de grote Chinese steden (waar zijn grootste winkel ter wereld gelegen is) en Rusland. Zo komt bijna 40% van de inkomsten uit de toename van de activiteiten in de groeilanden.
Daarnaast wordt dit jaar gekenmerkt door grote sportevenementen zoals de UEFA Cup en de Olympische Spelen die de
verkoop en het merkimago verder zullen stimuleren.
Ondanks de ontdekking van boekhoudkundige onregelmatigheden bij een Indiase dochteronderneming (Reebok India) beschikt de Duitse groep niettemin over belangrijke troeven om zijn groei te
versnellen en zich aan de moordende concurrentie aan te passen.
Een belegging in een kwaliteitsaandeel
Ondanks de onzekerheden voor de wereldwijde economische groei hebben analisten vertrouwen in de groep en daardoor hun koersdoel naar boven toe herzien tot 69,07 euro.
Dit is een stijging van het koersdoel met 5,5% op één maand tijd. Met een marktkapitalisatie van 13 miljard euro bezit Adidas volgens Delaunay een kleine korting t.o.v. zijn fundamentele waarde (14,53 miljard euro).
Aan de huidige koersen van het Adidasaandeel wordt slecht 16 keer de geschatte winst voor 2012 betaald hetgeen overeenstemt met het sectorgemiddelde.
Maar deze ratio is wel lager dan zijn belangrijkste concurrent Nike (verwachte koers/winst van 19).
Op basis van de laatste jaarrekening van Adidas blijft de financiële gezondheid van het bedrijf zeer gezond want de schulden bedragen slechts 12% van de activa en de rentedekkingsratio (interest coverage) bedraagt 7,88.
De actuele sombere beursomgeving weegt op de koersen van kwaliteitsaandelen en Adidas is geen uitzondering op de korte termijn.
Delaunay neemt een eerste positie in aan koersen tussen 55 en 56 euro, maar bij advies opbouwen is toch een, stop-loss aangewezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier