20% van de Amerikaanse bedrijven sjoemelt met de resultaten

Op Wall Street is het nieuwe resultatenseizoen van start gegaan, afgelopen dinsdagavond werd de spits afgebeten door Alcoa. Vandaag is het de beurt aan Safeway, morgen komen met JP Morgan Chase en Wells Fargo de twee eerste grootbanken rapporteren.

De beleggers hechten uiteraard veel waarde aan de kwaliteit van de bedrijfsresultaten, maar volgens een recente studie zouden ze regelmatig in het ootje worden genomen. Uit een studie uitgevoerd aan Emory en Duke University blijkt dat maar liefst 20% van de bedrijven hun resultaten ‘bijstuurt’.

Agressieve methodes om targets te realiseren

Professor John Graham van Duke University wijst er op dat de bedrijven de wetten niet echt aan hun laars lappen, ze gebruiken alleen maar agressieve methodes om hun targets te realiseren.

Uiteindelijk kunnen deze bedrijven wel betere cijfers voorleggen dan in normale omstandigheden het geval zou zijn.
Graham is daarom van mening dat de beleggers zich nooit mogen baseren op de resultaten die tijdens één kwartaal werden gerealiseerd, beter kunnen de cijfers over een aantal op elkaar volgende kwartalen bekeken worden. Enige kritische zin blijft bovendien geboden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content