Nieuws Nieuws Belgische game-industrie speelt hoog spel België heeft eindelijk een groeiende videogame-industrie. Dat bewezen dertig gamebedrijven eind augustus tijdens het Duitse Gamescom-festival.
Nieuws Nieuws Een keten van vertrouwen De Zwitserse start-up Ambrosus bouwde als eerste een blokketensysteem om de veiligheid van de voedselketen te verzekeren. Het kreeg navolging van IBM, dat voedingsreuzen als Nestlé en Unilever over de streep trok.
Nieuws Nieuws De computer zit achter de joystick Meer en meer technologiebedrijven proberen hun artificieel intelligente systemen te perfectioneren door ze games te laten spelen. Als we binnenkort gewoon met onze computer kunnen praten, komt dat misschien door wat hij tijdens het gamen heeft opgestoken.
Ondernemen Ondernemen Marvel-helden maken de stap naar de cinema Aan zijn overname van de superheldenfabriek Marvel hield Disney een epische return on investment over. Het creatieve en commerciële succesrecept van de strips - een gedeeld universum waarin de personages op visite komen in elkaars verhaal - blijkt ook te werken in de bioscoop. Maar wat als die kruismarketingmachine begint te sputteren?
Ondernemen Ondernemen Webwinkel Simply Meat zet tanden in dry-aged vlees De hype van aan het bot gerijpte steaks, die door de uitdroging en de werking van enzymen het vlees transformeren tot een malse, geconcentreerde smaakbom, breidt zich stilaan uit van gespecialiseerde restaurants naar de woonkamer. De webwinkel Simply Meat zet er zijn tanden in.
Nieuws Nieuws Zoeken en boeken in één app TripAdvisor is een van de belangrijkste onlinekanalen waarop reizigers kunnen checken of een hotel of een restaurant aan hun wensen zal voldoen. Maar het bedrijf wil ook een grote speler op de markt voor internetboekingen worden. Gemakkelijk wordt dat niet.
Beleggen Beleggen Investeren in videogames: beleggen is een spelletje Gambitious laat particuliere beleggers mee investeren in de ontwikkeling van nieuwe games. Na vijf jaar mogen ze meesnoepen van de opbrengst. Maar in de game-industrie is het risico op een miskleun groot.
Nieuws Nieuws HET GEHEIM VAN DE BLOKJES De immens populaire videogame Minecraft is meer dan een virtuele variant op de Lego-blokkendoos. Het spelletje geeft zijn overwegend jonge spelers ook inzicht in hoe computers werken. Zo leert een schijnbaar nutteloos digitaal blokkenspelletje jongeren belangrijke programmeervaardigheden. Het bedrijfsleven kan er over enkele jaren misschien van profiteren.
Nieuws Nieuws DE WEELDE VAN WIET Nu de consumptie en de verkoop van cannabis toegestaan zijn in bepaalde Amerikaanse staten, is de industrie er aan een snelle professionalisering bezig. Een rist start-ups verbetert de agricultuur of faciliteert de verkoop, en ook de marketing van de voormalige illegale drug krijgt vleugels.
Nieuws Nieuws Rachmaninov leeft Met het nieuwe Spirio-systeem van de legendarische Amerikaanse pianobouwer Steinway nodigt u de grootste virtuozen gewoon uit in de huiskamer.
Nieuws Nieuws POOLSE VIDEOGAMES VEROVEREN DE WERELD Met een jaaromzet van meer dan 376 miljoen euro beschikt Polen over een bloeiende videogamesector, die in één jaar met zo'n 40 procent in waarde is gestegen. Wat kan België, die een lokale videogame-industrie uit de grond probeert te stampen, leren van de Polen?
Nieuws Nieuws DE MACHINE ACHTER DE STAR WARS-MILJARDEN Voor de lancering van Star Wars: The Force Awakens zette Disney een veeleer sobere marketingcampagne op, die vooral steunt op virale marketing. De intussen bekende molen van merchandising en co-branding doet de rest. Daarmee voorziet Disney de zakelijke basis waarmee bedenker George Lucas de afgelopen decennia zijn fortuin heeft gemaakt, gewoon van een extra lading Force.
Nieuws Nieuws TRIUMPH ZOEKT EEN NIEUWE MARLON BRANDO Het ooit iconische motorenmerk Triumph staat er weer. Na een jarenlange malaise tufte vorig jaar een recordaantal Triumph-motorfietsen 's werelds toonzalen uit. "We zijn weer cool." Om die cool te verankeren, trekt het merk de kaart van product placement. Tijd om weer een steracteur op een Triumph te zien scheuren, zoals Marlon Brando of Steve McQueen destijds.
Nieuws Nieuws 'Er is niets verkeerds aan ons blockbustermodel' Het Franse Ubisoft is in de afgelopen kwarteeuw van een bescheiden videogame-importeur uitgegroeid tot de grootste Europese gameproducent. Een geglobaliseerde mogol ook, met ontwikkelingsfilialen in zestien landen, die zijn torenhoge ontwikkelingskosten drukt met goedkope hersenarbeid en lokale steunmaatregelen.
Nieuws Nieuws De nieuwe game-orde De videogamesector staat voor de grootste omwenteling in zijn geschiedenis. Nieuwe en krachtigere spelconsoles dwingen de ontwikkelaars nog meer in de richting van slechts enkele blockbusters. Aan de andere kant knagen de gratis internetspelletjes aan dat verdienmodel.
Nieuws Nieuws China wordt te klein voor Tencent Als je gebruikers af en toe 10 cent kunt doen betalen voor je internetdienst, en ze zijn met genoeg, dan rollen de miljarden vanzelf binnen. Dat is het verhaal van Tencent, China's grootste internetbedrijf, dat stilaan een charge op het Westen inzet.
Nieuws Nieuws De speeltijd is voorbij De Belgische videogame-industrie groeit als kool. Het aantal bedrijfjes is in vijf jaar meer dan verdubbeld, en ze halen almaar meer geld binnen. Alleen een echte internationale blockbuster ontbreekt voorlopig.