Ook RealDolmen gaat deel support uitbesteden

28/11/14 om 18:30 - Bijgewerkt om 18:30

Ondanks de fors tegenvallende cijfers over de eerste jaarhelft, blijft het management van RealDolmen positief over het tweede semester. Aanwervingen moeten voor groei zorgen en uitbesteding naar Polen moet helpen om de kosten te drukken.

Ook RealDolmen gaat deel support uitbesteden

© Belga

Op een persconferentie gaf het management van RealDolmen meer details over de halfjaarcijfers. CEO Marc De Keersmaecker wees in de eerste plaats naar de slabakkende Belgische economie. "Het investeringsniveau is niet echt spectaculair", zei hij eufemistisch. "Het afsluiten van contracten neemt meer tijd en de contracten zijn nogal aan de kleine kant". Volgens hem groeit RealDolmen met zijn 1,5 procent nog altijd beter dan de markt. Volgens financieel directeur Paul De Schrijver volgt die op het activiteitenterrein van RealDolmen de curve van de Belgische economie - een groei met een klein procent.

De groeispurt van 10,6 procent in infrastructuurproducten verbergt twee trends. RealDolmen zette flink meer om met de verkoop van portables, desktops, tablets en smartphones en met diensten voor het beheer van die apparaten. Daarin zit een contract voor 2400 Dell Latitude 10 tablets en bijhorende diensten bij het Wit-Gele Kruis Limburg en Vlaams-Brabant. "In dat soort projecten maken we echt het verschil. Ze zijn ook maatschappelijk erg relevant", glundert De Keersmaecker.

Anderzijds kent RealDolmen minder vraag naar servers voor datacenters. "Een gevolg van de lagere investeringen in de economie, maar ook van het succes van cloudinitiatieven", legt De Keersmaecker uit. "Als je clouddiensten vanaf eigen infrastructuur levert is er hardware nodig. Maar er is een trend om dat vanuit publieke clouddiensten te doen. Dan kom je bij Google, Amazon en de grote constructeurs terecht. Een deel van de markt schuift daarnaar toe. Dat voelen wij in onze productbusiness".

Wolken boven de professionele diensten

Op zijn beurt beïnvloedt dat ook de professionele diensten van RealDolmen die goed zijn voor bijna de helft van de omzet. Een deel daarvan leeft van de bouw en het beheer van datacenters. "Als je de datacenters niet verkoopt, kan je ze ook niet implementeren", zei De Keersmaecker. De divisie had ook een vrij zwak eerste kwartaal in haar activiteiten voor het ontwerpen, bouwen en onderhouden van toepassingen. Een grote internationale klant van RealDolmen heeft in die divisie ook zijn contracten gestopt. Volgens De Keersmaecker werkte die liever met een multinationale partner, terwijl RealDolmen nu voorlopig geen kantoren meer heeft buiten België en Luxemburg.

De Keermaecker wou geen naam plakken op dat bedrijf omdat het klant blijft voor andere producten. Wel verwacht hij een "vrij positieve" tweede jaarhelft. "We hebben een zwak eerste kwartaal gehad, maar het tweede was al duidelijk beter". Bij RealDolmen werken "600-700" mensen in de professionele diensten, op een totaal van 1400 bij de groep, 200 subcontractors inbegrepen. Die aantallen zijn "vrij stabiel", volgens het management.

Uitbesteding naar Polen

Dat de recurrente bedrijfswinstmarge op professionele diensten spectaculair terugviel van 14 naar 6,2 procent, is een beetje appelen met peren vergelijken, wijst CFO Paul De Schrijver. In 2013-2014 konden de professionele diensten een groot project opleveren en tegelijk een deel provisie, die voor dat project was aangelegd, terugnemen. "Een normaal resultaat zou rond de 10% gelegen hebben. Maar zelfs dan is de huidige 6,2% niet goed", geeft De Schrijver toe. Hij wijt de lagere rentabiliteit aan de groeiprognoses in applicatieontwikkeling die RealDolmen in het begin van het boekjaar had, en waarvoor was aangeworven. Daarnaast was er de terugval in infrastructuurdiensten. "Dat betekent dat je daar overhead hebt, waarvoor de omzet niet volgt. Dat weegt op je winst".

Nieuw is dat RealDolmen zijn kosten drukt door een aantal activiteiten uit te besteden in Oost-Europa. De Limburgse concurrent Cegeka doet dat al jaren in Roemenië. RealDolmen koos Polen. "Vooral eerste- en tweedelijnsondersteuning voor onze managed services en outsourcing. Daarvoor hebben we nu een contract met een organisatie ginder. De bedoeling is dat zij dat uitbouwen en aan ons overdragen".

RealDolmen heeft 600.000 euro aan provisie geboekt voor een "optimalisering" van personeel, die "tien tot vijftien" mensen treft.

Eigen producten veelbelovend, maar nog verlieslatend

Business solutions, de toepassingen die RealDolmen met deels eigen componenten ontwikkelt, tonen eveneens een wisselend beeld. RealDolmen heeft nu al zes Belgische ziekenhuizen als klant voor zijn Hospital/AX oplossing op basis van Microsoft Dynamics. In het eerste halfjaar won het twee contracten, onder andere het ziekenhuis van de Université Catholique de Louvain (UCL). Een deel van de waarde van die contracten mocht RealDolmen nog niet als omzet inschrijven. Dat zit dus nog in de pijplijn. Implementatietijd voor dergeiljke projecten is "6 tot 12 maanden", volgens De Keersmaecker. Een ander goedlopend eigen product is de AOFXDM documentbeheer- en werkstroomoplossing van de Luxemburgse dochter Real Solutions. Luxemburgse financiële instellingen behoren daar tot de klanten, maar ook Ikea.

Tegenvallers in het eerste halfjaar waren de modules voor klantenrelatiebeheer (CRM). "De verkoop trekt zeer mooi aan, maar we hebben onvoldoende capaciteit om aan de vraag te beantwoorden. Wij zijn aan het aanwerven om die activiteit te laten groeien en de verwachtingen in te lossen", zegt De Keersmaecker. Een belangrijke klant hier is verzekeraar AXA, dat 600 gebruikers heeft op de toepassing. Gebrek aan informatica-personeel blijft een pijnpunt. RealDolmen haalde 30 pas afgestudeerden binnen voor drie maanden opleiding in zijn acADDemICT programma. Dat is niet voldoende. De Keersmaecker: "Wij hebben 100 vacatures die we willen invullen". Er is nog altijd een tekort aan Java-specialisten.

CFO Paul De Schrijver onderstreept dat RealDolmen de ontwikkelingskosten van zijn eigen toepassingen niet activeert, maar rechtstreeks als kosten boekt, wat uiteraard op korte termijn de winst verlaagt. De tak maakte in het eerste half jaar 1,5 miljoen euro recurrent bedrijfsverlies.

Voorlopig niet buiten de Belux

Een bredere afzet zou uiteraard de resultaten van deze producten verbeteren. De Keersmaecker: "We zijn overtuigd dat we de CRM-oplossing in het buitenland kunnen verkopen. We hebben al deals in Spanje en Nederland. We willen eerst een goede geïnstalleerde basis in België, voordat we dat gestructureerd elders in de markt zetten".

De recurrente bedrijfswinstmarge van de groep kwam in het eerste semester uit op 1,4 procent. De Keersmaecker verwacht een herstel in het tweede semester tot op het niveau van vorig jaar, 5,2 procent op voortgezette activiteiten, zonder Airial.

De Keersmaecker: "We zijn optimistisch over de tweede jaarhelft".

Overnamegolf

De informaticadiensten kennen tegenwoordig grote fusies, zoals het Franse Sopra met Steria en Atos met Bull.

RealDolmen bedient middelgrote bedrijven op de lokale markt en heeft tot nog toe geen aanbiedingen gekregen, verzekert De Schrijver. RealDolmen zelf is geen vragende partij. De Schrijver: "Wij kunnen nog veel groeien op de middenmarkt".

Referentieaandeelhouders blijven de Colruyt-familie en Quaeroq (Matexi-groep) die respectievelijk 14,24% en 9,6% hebben. Cegeka heeft 3,86 procent. Ruim 61% van RealDolmen zit op de beurs.

De groep uit Huizingen ondersteunt het Close the Gap project. Doel is om met de hulp van klanten 10.000 tweedehandsapparaten te leveren en voor een aantal maanden informatica-lesgevers te sturen naar de Afrikaanse partners. "Bisschop Desmond Tutu beloofde mij een eersteklasticket richting hemel. Ik mocht het wel niet direct gebruiken", lacht De Keersmaecker.

Lees meer over:

Onze partners