Moet u reageren op álle vragen van uw medewerkers?

04/11/11 om 15:37 - Bijgewerkt om 15:37

Bron: Trends

U voelt zelf de druk van uw oversten en wordt bovendien constant geraadpleegd door uw eigen medewerkers. Om een punthoofd van te krijgen. Wat moet u doen?

Stel hen gerust, maar geef geen oplossingen. Uit onzekerheid of faalangst hebben sommige werknemers de neiging constant hulp te vragen. Spreek eerst sussende woorden: "Je hebt al eerder met dat bijltje gehakt, het zal wel lukken." Maar geef geen pasklare oplossingen. Duw hem in de goede richting, zodat hij zelf het antwoord vindt en zelfvertrouwen kweekt.

Geef niet toe aan mensen die steeds méér vragen. Meer opleidingen, een langere termijn, een hoger budget... Sommige medewerkers willen altijd maar meer. Probeer de motivatie op peil te houden zonder dat u altijd op die vraag ingaat. Herinner de werknemer eraan wat hij heeft gekregen: "Je hebt die vorming gevolgd. Je hebt nieuwe software gekregen. Het budget is verhoogd met zoveel..."

Begin geen polemiek met professionele kankeraars. Niet alleen verziekt die superkritische medewerker de sfeer in uw afdeling, hij vraagt u bovendien constant om uw beslissingen te verantwoorden. Vraag hem zijn bezwaren exacter te formuleren: "Volgens welke gegevens besluit jij dat de prijs te hoog ligt?" Door te focussen op feitelijke elementen kunt u de kritiek toespitsen op een bepaald punt.

Bron: Management

Lees meer over:

Onze partners