De glazen bol voor kasstroom

Nicolas Christiaen, medeoprichter Cashforce © Photo News
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Cashforce helpt bedrijven snel een overzichtelijke kijk te krijgen op hun kasposities van de komende weken.

In 2013 richtten de ingenieur Nicolas Christiaen en de fysicus Bart Claes het Gentse bedrijf DiscoverEdge op. Op dit moment zijn ze volop bezig meer klanten te overtuigen van hun Cashforce: slimme software die het bedrijf ontwikkelde om ondernemingen in een oogopslag inzage te bieden in hun kasstroom en voorspellingen te doen over hoe de kasstroom er de volgende dagen en weken zal uitzien en hoe ze die kunnen verbeteren.

Cashforce gebruikt de transacties uit de ERP-pakketten en de banktransacties van hun klanten als basis. De software analyseert die cijfers voor voorspellingen op korte en middellange termijn. “89 procent van de bedrijven doet dit nog via Excel. Wij zijn sneller, accurater en transparanter”, zegt de managing director Nicolas Christiaen. De Gentse cvba richt zich op bedrijven met een omzet van meer dan 50 miljoen euro, vooral in sectoren als transport, retail en de maakindustrie.

Cashforce heeft gebruikers in twintig landen en Christiaen deed zopas drie maanden prospectie in de Verenigde Staten. Van meet af aan stond de klant centraal. “We zijn met eigen middelen begonnen met bedrijven advies te geven over cashflowmanagement. Op basis van de feedback van enkele klanten hebben we ons product gemaakt. We wilden dat ons product aan de vraag van de markt zou beantwoorden.”

Wat was de grootste moeilijkheid? “Als jonge gasten het vertrouwen krijgen van de financieel directeurs”, zegt Christiaen. “Je moet autoriteit verwerven in je segment.” Cashforce installeerde daarom een adviesraad, waar onder anderen Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van de ondernemersorganisatie Unizo, deel van uitmaakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content