8 praktijken voor meer diversiteit in het bedrijf

Voor een artikel in het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review werden 24 CEO’s, onder meer Carlos Ghosn (Nissan) en Ajay Banga (Mastercard), geïnterviewd over de rol van diversiteit in hun bedrijf. De onderzoekers legden de vinger op deze acht praktijken die het verschil maken.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Meet diversiteit en insluiting. Meten is de sleutel omdat wat gemeten wordt leidt tot concrete acties.

2 Roep managers ter verantwoording. Bij bedrijven als Merck en Nissan is diversiteit opgenomen in de doelstellingen van de managers.

3 Steun flexibel werken. Denk daarbij aan maatregelen zoals flexibele uren, kinderopvang of begeleiding na een lange afwezigheid, die het voor de werknemers makkelijker maken om privé en werk te combineren.

4 Rekruteer in verschillende vijvers. Bij General Mills wordt rekrutering en retentie gemeten vanuit het oogpunt van diversiteit. Hoe is de samenstelling van de groep kandidaat-werknemers en wie wordt er uiteindelijk in dienst genomen? Hoe zit het met mensen die ontslag nemen en gepromoveerd worden: blijven bepaalde groepen achter?

5 Zorg voor leiderschapstraining. Lager in het bedrijf zijn er vaak meer vrouwen aan de slag dan op de hogere niveaus. Zorg daarom dat er op de laagste niveaus van het bedrijf al trainingen worden gegeven over leiderschap. Dat verhoogt de kans op doorstroming.

6 Steun netwerken van werknemers en mentorprogramma’s. Wanneer bepaalde groepen werknemers zich verenigen om ervaringen uit te wisselen en elkaar te helpen, geef hen dan steun.

7 Werk met rolmodellen. Wanneer er aan de top van het bedrijf diversiteit is, stimuleert dat diversiteit in de hele firma. Verschillende bedrijven in het onderzoek stelden dat vrouwen aantrekken voor topfuncties een sleutelelement was om meer vrouwelijke werknemers aan te trekken en te behouden.

8 Geef de chief diversity officer de nodige bevoegdheden. Het management dient de CDO publiekelijk ruggesteun en bevoegdheid te geven, zodat deze functie echt resultaat oplevert.

Bron: Harvard Business Review

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content