Beteugel de Guust Flater in je werknemers

23/07/12 om 13:34 - Bijgewerkt om 13:34

Bron: Trends

Een medewerker die snel afgeleid, te spontaan of praatziek is durft al eens een flater slaan zonder het te beseffen. Drie praktijkvoorbeelden van hoe het mis kan gaan en wat je er als manager aan kan doen.

Tijdens de zomermaanden ontvangt u enkel op maandag, woensdag en vrijdag een Bizz by Mail in plaats van elke weekdag.

1 De foute sms

Je medewerker wil een sms'je sturen naar een vriend waarin hij klaagt dat er veel werk is en zijn baas - jij dus - hem wel zal lastigvallen met een paar opdrachten. Per ongeluk stuurt hij de sms naar de manager van een andere afdeling in het bedrijf. De sms, die laat uitschijnen wat voor een tiran je wel moet zijn, gaat snel rond. Wat doe je? Reageer met humor als je erover praat met je collega-managers. Praat met je medewerker en moedig hem aan zijn excuses aan te bieden aan de manager die het berichtje kreeg.

2 De foute klik

Je medewerker heeft de klantenlijst met alle tarieven met een foute klik op zijn toetsenbord naar een goede klant gestuurd. In een oogopslag ziet de klant dat hij meer betaalt dan sommige anderen. Hij belt meteen de commercieel directeur. De manager die dit overkwam, reageerde uitstekend: hij bood meteen excuses aan de klant aan en stuurde nieuwe prijzen door. Hij lichtte de gedelegeerd bestuurder in om tot een uniforme prijslijst te komen binnen het bedrijf.

3 De foute aankondiging

Een heel sociale medewerker is goed bevriend met een werknemer van een van je leveranciers. Je werknemer vertelt zijn vriend dat diens bedrijf net een nieuw contract in de wacht heeft gesleept bij jullie. De leverancier belt meteen je baas om hem te bedanken voor het contract. Je bedrijf gaat zo met de billen bloot want de beslissing is nog niet gevallen. Maak meteen een persoonlijke afspraak met de leverancier om uitleg te geven bij het misverstand en uit te leggen dat hij op de shortlist staat, maar dat de keuze nog niet gemaakt is. Wanneer de beslissing valt, deel die dan persoonlijk aan hem mede. Wijs de medewerker erop dat hij vertrouwelijke informatie niet mag doorvertellen.

Bron: L'Entreprise

Onze partners