Enqio wordt productbedrijf en rekent op beter jaar

Enqio, de Mechelse specialist in marktanalyse, heeft een moeilijk jaar achter de rug. De TelcoConnect-productsuite waarmee het in Barcelona uitpakt, moet dat goedmaken.

Een jaar geleden stopten Clear2Pay-CEO Michel Akkermans en enkele andere partijen 1,7 miljoen in Enqio. De kapitaalverhoging moest Enqio helpen zijn kennis in een product te betonneren, legt practice manager telecom Matej Karpisek van Enqio uit.

Ontwikkeling van een productenportefeuille en internationalisering was ook de reden waarom Jürgen Ingels, de financieel directeur van Clear2Pay, al in juli 2009 in Enqio was ingestapt. Tot dan toe was Enqio een kennis en dienstenbedrijf.

Karpisek: “Klanten wilden onze knowhow als een product hebben dat ze dan zelf zouden kunnen managen”. Enqio legt de laatste hand aan het stroomlijnen van TelcoConnect voor distributie. De functionaliteit is al beschikbaar als een online dienst.

Enqio werkt vooral voor mobiele operatoren, die het helpt om klanten te winnen en tevreden te houden en om de omzet per klant te verhogen. Daarvoor analyseert Enqio de gedetailleerde oproepgegevens waarover de operatoren beschikken: wie communiceert met wie, wanneer, hoe lang, via welke dienst en op welke antenne? “Die gegevens bevatten veel meer details dan die waarmee hun marketingmensen gewoonlijk werken”, zegt Karpisek. Ze zijn ook omvangrijker. De datasets zijn in de orde van een terabyte voor één maand verkeer. De verwerking duurt zo’n 28 uur en soms is er een jaar aan gegevens nodig om nuttige informatie op te delven, zegt Karpisek.

Iemand een sociale leider?
Op die massa data kan Enqio nu vijf verschillende toepassingen loslaten. De meest spectaculaire is ‘Social leaders’. Omdat de data call records tonen naar wie iemand belt, kan de software een netwerk van relaties uittekenen. “Daarin kan je de zogenaamde ‘influencers’ vinden, de ongeveer één procent van de klanten die bepalend zijn voor wat anderen doen. Als zo’n influencer datadiensten begint te gebruiken, dan zie je drie keer meer data-adoptie in zijn groep, dan in een groep met een influencer zonder datagebruik”, zegt Karpisek. Op die manier weet de operator bij wie gerichte marketingacties het meeste resultaat zullen opleveren.
Enqio lanceert ook een prijszettingsmodule die de inkomsten over de hele duur van een klantenrelatie helpt maximaliseren.

Operatoren willen uiteraard zoveel mogelijk verdienen aan hun klanten, maar als een klant merkt dat hij te veel betaalt, is hij geneigd om te deserteren. Met zijn prijsmodule helpt Enqio om de tarieven per klantensegment te optimaliseren in verhouding tot de prijzen in de markt.

Shortcut
‘Marketing analytics’-hulpmiddelen worden traditioneel op maat samengesteld door consultants die software-tools gebruiken van IBM, SAS Institute en anderen. “Wij leveren eigenlijk een shortcut. Iets wat marketingafdelingen snel kunnen implementeren”, zegt commercieel directeur Johan Vranckx.

Het uitbrengen van TelcoConnect heeft in 2010 op de resultaten van Enqio gewogen. De omzet is teruggevallen tot 1,5 miljoen euro, bevestigt Jürgen Ingels. In 2009 was de omzet nog 2,5 miljoen, met een licht nettoverlies. Ingels: “Een aantal medewerkers die voordien factureerbaar waren, zijn ingezet om TelcoConnect uit te brengen. Dit jaar verwachten we weer een omzet van 2,2 tot 2,4 miljoen.” Vranckx: “2010 was een investeringsjaar. In 2011 moeten we commerciële resultaten boeken”.

Behalve operatoren als Mobistar, Telenet, Turkcell en Roger Wireless, heeft Enqio ook klanten in de banken (ING, Dexia, KBC) en de media (Telenet, Kinepolis). Doel is om ook daarvoor softwarepakketten uit te brengen.

Bruno Leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content