Rusland bezorgt AB InBev hoofdpijn

© reuters

AB InBev sluit een brouwerij in het Russische Koersk. De wilde expansieplannen in het land van de tsaren zijn opgeborgen.

AB InBev sluit een brouwerij in het Russische Koersk. De wilde expansieplannen in het land van de tsaren zijn opgeborgen.

Het avontuur van AB InBev startte in april 1999. Via een joint venture met de Indiase familie Khemka, begon Sun Interbrew te brouwen in Oekraïne en Rusland. Het leek het land van belofte. In 2000 verkocht de wereldbrouwer er 7,9 miljoen hectoliter, in 2007 was dat al 21,2 miljoen. AB InBev was toen het nummer twee, met 19,3 procent marktaandeel. De marktleider was en is Carlsberg, met in 2011 een marktaandeel van 37,4 procent, bij een volume van circa 47 miljoen hectoliter.

Recessie en meer regels

Maar na 2007 ging het bergaf met AB InBev in Rusland. Vorig jaar haalde AB InBev nog slechts een volume van 15,4 miljoen hectoliter. Het bedrijf had voordien al voor een erg pittige prijs de andere aandeelhouders, onder wie de familie Khemka, uit Sun Interbrew uitgekocht. Die operatie kostte 808 miljoen euro.

In het eerste halfjaar van 2012 duurde de ellende voort. AB InBev zakte naar de derde plaats door het recente verbond van de Turkse drankgroep Efes Group met SABMiller. Die twee zijn niet vies van een volumegedreven markt, met een dito prijzenslag. Ook Heineken gooide in Rusland volume in de markt. AB InBev zag in de eerste jaarhelft een volumedaling van 9,5 procent in Rusland. En dus gaat een van de negen brouwerijen in het land dicht.

Toch is er ook enige hoop voor de wereldwijde marktleider. De onderneming zet in op de duurdere merken. In het luxesegment deed Budweiser het goed. De verbetering van de rendabiliteit staat voorop. Want met een bedrijfswinst per hectoliter bier van nauwelijks 1,3 dollar in de divisie Oost-Europa opereert de meest winstgevende wereldbrouwer er echt wel met flinterdunne marges.

Niet alleen AB InBev heeft het lastig op de Russische markt. Carlsberg bracht in het eerste halfjaar van 2011 een winstwaarschuwing, specifiek voor Rusland. Het land stond vorig jaar voor een derde van de biervolumes van de Deen, en 40 procent van het bedrijfsresultaat. Door de recessie daalt de bierconsumptie in Rusland. Daarnaast zijn er de fikse verhogingen van accijnzen. AB InBev gewaagt van een verviervoudiging sinds 2009. Bovendien is er een nieuwe wet op de alcoholconsumptie. AB InBev omschrijft die nieuwe regelgeving als een van de risicofactoren in zijn jaarverslag voor de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Vanaf 2013 mag geen alcohol meer verkocht worden in kiosken, het grootste afzetkanaal voor consumptie. Alcoholreclame op televisie, radio, en reclameborden is sinds dit jaar verboden.

Het aandeel van de wereldbrouwer bereikte deze voormiddag met 68,13 euro zijn hoogste beurskoers ooit. (W.R.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content