Recticel valt in de prijzen in Sjanghai

22/11/13 om 12:06 - Bijgewerkt om 12:06

Bron: Trends

Op het jaarlijkse galadiner van de Benelux-kamer van koophandel in Sjanghai nam Recticel de KBC Company of the Year Award mee naar huis. De automobieltak van Recticel werkt in China als 'fabriek in de fabriek' voor BMW, Mercedes en Volkswagen.

Recticel valt in de prijzen in Sjanghai

'Best of BenCham' is een schoonheidswedstrijd in verschillende categorieën tussen de Benelux-bedrijven in Shanghai. Organisator is de Benelux Chamber of Commerce in China, alias BenCham, die vanuit Peking, Sjanghai en Guangzhou ruim 320 Benelux-ledenbedrijven steunt die in China zaken doen. Donderdag was de prijsuitreiking. "Natuurlijk gaat het om de netwerking en niet om de prijzen, maar de bedrijven doen er echt wel moeite voor en er is ook een stemronde en een ernstige jury", zegt de Bruggeling Daniel Pauwaert, die in Sjanghai voor een groep uit Hongkong het Regal International East Asia Hotel met zijn 450 personeelsleden en elf tennisbanen leidt.

De prijsuitreiking gebeurt tijdens een galadiner en is een van de sociale hoogtepunten van het jaar voor de BenCham-afdeling van Sjanghai. Sponsoring houdt de toegangsprijs op een naar plaatselijke normen democratische 1100 yuan (133 euro) per stoel. De zaal van The Grand Hyatt in de Jin Mao Tower in Pudong zat afgeladen vol. "Helemaal niet vanzelfsprekend. Dit zijn mensen met drukke agenda's. In Sjanghai met zijn 23 miljoen inwoners ligt het al niet voor de hand om van het historische centrum naar de nieuwe stad Pudong op de andere oever te geraken. Sommigen komen ook van Suzhou, anderhalf uur naar het noordoosten, waar onder meer het Belgische Eden Chocolates zijn fabriek heeft", zegt Pauwaert.

BenCham werkt nauw samen met de Belgische, Luxemburgse en Nederlandse consulaten en met Sara Deckmyn, de Vlaams economisch vertegenwoordiger van Flanders Investment & Trade (FIT) in Sjanghai. Hun BenCham Starter Kit-gids is een aanrader voor wie in China wil beginnen.

"Je hebt hier geen animositeit tussen Belgen en Nederlanders, Vlamingen of Walen. China heeft daar geen boodschap aan. We trekken hier allemaal aan hetzelfde zeel", zegt Philippe Snel, de volmachthouder van het Belgische zakenadvocatenkantoor De Wolf & Partners, dat de BenCham-prijs voor de Starter van het Jaar sponsort. Vorig jaar was dat de Vlaming Pascal Coppens met Lets Face, het evenementenbureau dat op het jongste Voka-congres het pact voor de 2%-groei visualiseerde met de handtekeningen van de aanwezigen. Dit jaar ging de trofee naar het Amsterdamse Link Design, een marketingbureau dat westerse merken in Sjanghai introduceert. Runners-up waren het Belgische Lysé Chocolates, dat in China Belgische chocolade vermarkt en de "100 miljoencampagne" van de Brusselaar Pierre Rousseau en de Zwitser Teo Borschberg die watervrije urinoirs met publiciteit in Sjanghai op de markt willen brengen en 100 miljoen liter water per jaar besparen.

Goed burgerschap telt

De inwoners van de stad monitoren al tijden de luchtkwaliteit van uur tot uur via hun Air Quality Index-app. Alleen elektrische motorfietsen krijgen nog een wegvergunning en vervuilende industrieën zijn niet langer welkom. Sociale verantwoordelijkheid voor bedrijven is een actiepunt in China. Dat is ook de reden voor BenCham om met een Corporate Social Responsibility Award zijn leden te stimuleren. AkzoNobel China, waarvan president Liangqi Lin een alumnus is van de KU Leuven, sponsort de trofee. De Nederlandse kinderwagenfabrikant bugaboo sleepte die in de wacht voor zijn aandacht voor verantwoorde sourcing uit China.

Runners-up waren het Sjanghainese Vision Textiles en de Belgische farmagroep UCB. Vision Textiles van de Nederlandse Monique Maissan lanceerde vorig jaar Waste2Wear, een merk van school- en arbeidsuniformen uit gerecycleerd textiel. UCB heeft in China en zelfs in Tibet een programma voor voorlichting en training van dokters over epilepsie, vooral in de afgelegen gebieden.

Recticel ten slotte versloeg Solvay en het Nederlandse digitalemarketingbureau webpower voor de KBC Company of the Year Award. Recticel haalt 94 procent van zijn omzet uit Europa, maar volgt zijn klanten in de automobiel naar China, waar het nu op drie plaatsen polyurethaan 'huiden' produceert voor de aankleding van deuren en dashboards van een aantal modellen van BMW, Volkswagen en Mercedes. "We hebben daarvoor productiecapaciteit naar China verhuisd. We huren er ruimte bij de tier-1 toeleverancier waarvoor wij werken. Daardoor zijn onze investeringen er niet overdreven groot", zegt Michel De Smedt, verantwoordelijk voor externe communicatie en investeerdersrelaties van Recticel. De Belgen leveren in China ook technische schuimen, onder meer aan fabrikanten van bh's.

General Manager Stéphane De Rycke van Recticel Automotive China mocht op de foto met de gastvrouw van de avond, Nancy Pon, een Canadese ingenieur wiens grappige fitnessvideo's te zien zijn in elke taxi van Shanghai. Dat zullen de gasten geweten hebben. In smoking en lange jurken mochten zij midden het diner onder grote hilariteit ontspanningsoefeningen doen. Zittend, weliswaar.

Bruno Leijnse in Sjanghai

Lees meer over:

Onze partners