Patrick Thomas (CEO Bayer MaterialScience): 'Er is niks mis met falen'

31/01/14 om 09:03 - Bijgewerkt om 09:03

Bron: Trends

Het Duitse concern Bayer leidt via MaterialScience (BMS) mee de dans in de wereldwijde zoektocht naar innovatieve kunststoffen. De Brit Patrick Thomas is de grote baas van de divisie. Hij heeft het laatste woord over de toekomst van de Antwerpse vestiging van BMS.

Patrick Thomas (CEO Bayer MaterialScience): 'Er is niks mis met falen'

© Belga

Het Duitse concern Bayer leidt via MaterialScience (BMS) mee de dans in de wereldwijde zoektocht naar innovatieve kunststoffen. De Brit Patrick Thomas is de grote baas van de divisie. Hij heeft het laatste woord over de toekomst van de Antwerpse vestiging van BMS.

Legoblokjes, motorhelmenvizieren, glazen autodaken of autokoplampen, antirimpelcrèmes, cd's, dvd's, coatings van Blackberry's of Ikea-keukens, 3D-printingmateriaal, synthetisch leder, iPad-covers, zonnelotions, mascara... Je kunt het bijna zo gek niet bedenken, of BMS, de kunststoffendivisie van het Duitse Bayer, heeft er materialen voor ontwikkeld. En het onontgonnen terrein is bovendien enorm. "Ons grootste probleem is het kiezen uit innovatie, het wedden op de juiste paarden. Er zijn nog zoveel mogelijke programma's om uit te werken", zegt de 56-jarige Patrick Thomas, de CEO van BMS.

BMS omvat coatings, kleefstoffen, polyurethaan en polycarbonaat. Die laatste is de belangrijkste activiteit van Bayer Antwerpen en is het basismateriaal voor onder meer polycarbonaatplaten voor veranda's, waterflessen en elektronicaonderdelen. Bayer produceert dat polycarbonaat in Europa enkel in Antwerpen en het Duitse Uerdingen. Een handvol jaren geleden zag het er niet goed uit voor Antwerpen, toen de vraag naar polycarbonaat instortte door de economische crisis en de terugval van de markt voor cd's en dvd's. De spanning nam toe toen vakbonden een saneringsplan torpedeerden. Maar sindsdien is het tij gekeerd voor het 840 werknemers tellende Bayer Antwerpen.

Enkele jaren geleden stond Antwerpen nog op een povere 23ste plaats op 26 in de rangschikking van fabrieken van BMS.

THOMAS. "Dat klopt. Maar ze hebben maatregelen genomen om de productie per mankracht te verbeteren. Antwerpen zit nu in de top tien. En we vergelijken niet alleen onze eigen vestigingen, maar vergelijken ook met die van andere spelers op basis van de zogenaamde Shell Productivity Index. Ze hebben hier onder veel spanning gestaan, maar hebben zich naar een betere plaats gewerkt."

Ze krijgen hier ook loon naar werken. De chemische sector staat bekend als een goede betaler.

THOMAS. "Ze werken ook bijzonder hard en hebben het recht verworven op de investeringen die hier zijn gekomen. En er zijn trouwens enkele investeringen die nog niet zijn aangekondigd, onder meer voor energie, om de impact van de hoge energiekosten zo beperkt mogelijk te houden, en voor ondersteunende infrastructuur voor de site."

Antwerpen heeft een langetermijntoekomst?

THOMAS. "Absoluut. Zeker ook omdat 30 procent van wat in Antwerpen wordt geproduceerd, wordt geëxporteerd buiten Europa. Als je in Europa een iPhone koopt, heeft die materiaal dat is gemaakt in Antwerpen. Dat wordt naar China verscheept om te worden gebruikt in het productieproces van Foxconn, dat in China iPhones produceert, om dan naar Europa terug te keren als afgewerkt product. Onze materialen gaan bijvoorbeeld ook in koplampen van BMW's die naar China worden verscheept vanuit Duitsland. Onze producten vinden hun weg in de wereld. We kunnen alle grote internationale bedrijven en merken bevoorraden."
Waarvan droomt u nog?

THOMAS. "Drie jaar geleden kreeg ik die vraag al. We zeiden toen dat we CO2 zouden kunnen omtoveren in een grondstof voor polyurethaan. Dat hebben we gedaan. We zeiden dat een zonnevliegtuig met Bayer-materialen de VS zou oversteken. Het is gelukt. En we zouden materialen ontwikkelen om orthopedische toestellen te maken voor mensen met een ernstige handicap of zware kwetsuren aan de ruggengraat. We hebben nu een orthopedisch centrum in Bochum. Niet alles zal werken, maar er is niks mis met falen. We moeten mislukkingen vieren. Als alles altijd werkt, doe je niet hard genoeg je best om je doelstellingen te halen."

U kunt het volledige interview met Patrick Thomas deze week lezen in Trends

Onze partners