Noël Essers: ‘Limburg heeft geen reden om pessimistisch te zijn’

Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Topman Noël Essers stoomt zijn transport- en logistieke groep H. Essers klaar voor de toekomst. En die oogt positief, ook voor Limburg.

Topman Noël Essers stoomt zijn transport- en logistieke groep H. Essers klaar voor de toekomst. En die oogt positief, ook voor Limburg.

Noël Essers (69) stoomt H. Essers klaar voor de toekomst. Zijn dochter Hilde wordt naast hem gedelegeerd bestuurder van het logistiek- en transportbedrijf bedrijf uit Genk. “Ik heb lang gewerkt aan structuren voor mijn opvolging”, zegt Noël Essers in een zeldzaam interview, in Trends. “Ik wil de impact beperken, voor het geval er iets met mij zou gebeuren. Hier werken 3738 mensen. Het zou onverantwoord zijn als ik daar geen rekening mee zou houden.”
H. Essers budgetteert dit jaar (los van overnames) een omzet van 410 miljoen. Een kwart haalt het in algemeen transport en de bundeling van goederentransporten. Dubbel zoveel omzet wordt geboekt in gespecialiseerd transport met een hoge toegevoegde waarde, zoals farmaceutica, hoogwaardige goederen (sigaretten), cargovervoer tussen luchthavens en gevaarlijke goederen. Deze hoogwaardige niche en logistiek (105 miljoen omzet) zijn de strategische sectoren voor H. Essers, dat die ook uitbouwt vanuit het tweede hoofdkwartier in Roemenië.

Ondanks de crisis blijft H. Essers investeren. “We bouwen 22.000 vierkante meter magazijnruimte in Antwerpen en werken we aan een gelijkaardig project in Genk, waar we al 250.000 vierkante meter beheren”, klinkt het. ” Er is geen reden voor pessimisme, ook niet in Limburg. Als de crisis voorbij is en ondernemers weer helder kunnen denken, zal er opnieuw heel wat bewegen. En deze keer in de positieve zin. Je moet niet achteromkijken, maar kansen grijpen. De bedrijventerreinen zijn niet zo duur in onze provincie. Midden-Limburg is perfect gelegen tussen Antwerpen en het Duitse hinterland. Ook de uitbouw van de binnenhaven van Genk als Antwerpse voorpost past in dat stramien.”

H. Essers kocht transporteur Nijs, inclusief 15 hectare industriegrond in Lommel. Noord-Limburg heeft volgens Noël Essers kansen, op voorwaarde dat het ontsloten wordt. “Zolang de Noord-Zuidverbinding (de bouw ervan is door actievoerders gestopt, nvdr)er niet is, blijven industriële investeerders weg”, redeneert Essers. “In deze moeilijke tijden kan Limburg nochtans nieuwe investeringen gebruiken. Ook het dossier van de IJzeren Rijn blijft in de lade van de bevoegde minister liggen. Lommel heeft met de grote voorraad industriegronden de potentie een van de meest welvarende industriële regio’s van het land te worden. We werken er aan een aantal investeringsdossiers.”

Investeren doet Noël Essers ook in de voetbalclub Lommel United. “De ambitie is om over twee, drie jaar in eerste klasse spelen en aan de Balendijk – verderop in Lommel – een nieuw stadion te bouwen. Nu ligt het voetbalveld in het midden van een villawijk. Als we die gronden te gelde kunnen maken, zijn er middelen voor een nieuw stadion.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content