Marleen Vaesen (CEO Greenyard): 'Als je medewerkers optimaal kunnen werken, ben je goed bezig'

18/10/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 27/10/17 om 17:02
Uit Trends van 19/10/17

Marleen Vaesen, CEO van Greenyard, is de tweede genomineerde voor de Manager van het Jaar.

Marleen Vaesen (CEO Greenyard): 'Als je medewerkers optimaal kunnen werken, ben je goed bezig'

© KAREL DUERINCKX

Marleen Vaesen

1982-1999: Procter & Gamble

1995-1999: marketingdirecteur West-Europa bij Procter & Gamble

1999-2004: algemeen directeur koffie en thee België bij Sara Lee/DE

2004-2011: wereldwijd verantwoordelijke voor Senseo, innovatie en het merkenbeleid van Douwe Egberts bij Sara Lee/DE

Sinds november 2012: CEO Greenyard

Omzet 2016-2017: 4,25 miljard euro

Nettowinst 2016-2017: 1 miljoen euro

Ebitda 2016-2017: 146 miljoen euro

Personeel 2016-2017: 9713

Wat is een goede manager?

MARLEEN VAESEN: "Iemand die een visie en een strategie kan neerzetten, met duidelijke keuzes. De manager heeft ook een voorbeeldrol. Ik noem het lead by example. Bovendien moet je de medewerkers kunnen motiveren bij het invoeren van de strategie. Als je medewerkers optimaal kunnen werken, dan ben je goed bezig. Ik kan redelijk goed delegeren. Kritische zaken - de belangrijkste strategische projecten - volg ik nauwgezet op."

Wat is het grootste verschil tussen uw vorige werkgevers, Amerikaanse multinationals, en het Vlaamse Greenyard?

VAESEN: "Met Greenyard werken we veel nauwer samen met de winkelketens. We willen samen de categorie van fruit en groenten ontwikkelen en doen groeien. Wij hebben nauwelijks eigen merken, we maken hoofdzakelijk huismerken van de winkelketens. Bij mijn vorige werkgevers was het vechten met elk merk afzonderlijk. Maar er zijn ook overeenkomsten. Consumenten zijn en blijven overal even belangrijk. We moeten voortdurend inspelen op de trends, het gebruiksgemak van de consumptie verhogen, sleutelen aan het gamma: het moet snel én lekker zijn."

Greenyard wordt voor bijna de helft gecontroleerd door de familiale aandeelhouder, de familie Deprez.

VAESEN: "Greenyard is Belgisch en familiaal. De betrokkenheid van de familie en de werknemers ligt een pak hoger. Alle energie wordt in de business gestoken, en gaat veel minder naar procedures, administratie, interne processen dan bij multinationals. Wij kunnen bovendien veel sneller en korter op de bal spelen. Er is veel meer passie en ondernemerschap. En dat wordt allemaal onderbouwd door een familiale visie op de lange termijn."

Wat doet het bedrijf?

Greenyard is de wereldleider in vers fruit en verse groenten, bloemen en planten. De onderneming verhandelde vorig jaar 2 miljoen ton verse groenten en fruit. In diepvriesgroenten is Greenyard het nummer twee in Europa, en in fruit en groenten in blik en glas het nummer vier. Duitsland, Nederland en België zijn de belangrijkste markten, goed voor twee derde van de omzet. Greenyard levert aan negentien van de grootste twintig Europese voedingsketens, met Ahold als grootste klant.

Vandaar de keuze

Marleen Vaesen staat in november vijf jaar aan het roer van Greenyard en leidt een groep met de ambitie een organische en externe groei te realiseren. Een grootse fusie van drie voedingsbedrijven verloopt volgens plan.

Het markantste feit het voorbije jaar

"We bouwen nog altijd voort aan de fusie van Greenyard Foods, een specialist in diepvriesgroenten, conserven en kant-en-klare maaltijden, Univeg, een specialist in groenten en fruit, en Peltracom, een producent van substraten. Greenyard is overal, wereldwijd, in al onze fabrieken en kantoren, de bedrijfsnaam. We delen dezelfde waarden. Via de herfinanciering van onze schulden eind 2016 daalden bovendien de jaarlijkse intrestlasten met 15 miljoen euro. En vooral: de fusie zit op schema."

De belangrijkste uitdaging

"De Hoge Gezondheidsraad stelt een gemiddelde consumptie van 550 gram groenten en fruit per dag als norm voor een gezonde levensstijl. De Belg haalt gemiddeld de helft daarvan. De uitdaging blijft dus de verhoging van die consumptie. Er is nog een enorme organische groei mogelijk. Maar het moet wel allemaal gebruiksvriendelijker. Samen met de winkelketens zoeken we naar nieuwe formules die de consumptie aanwakkeren. Want die blijft bijna in heel Europa stabiel. Enkel in Nederland merkten we vorig jaar groei. Wellicht werken in Nederland de overheidscampagnes, die de gezondheid van fruit en groenten benadrukken. En wij hebben met Greenyard een heel sterke positie in Nederland."

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners