Lufthansa wil Brussels Airlines bij Eurowings onderbrengen

© belga

Lufthansa overweegt om dochtermaatschappij Brussels Airlines onder te brengen in Eurowings, de nieuwe lowcostmaatschappij van de Duitse luchtvaartgroep. Dat betekent echter niet dat de naam en het businessmodel van Brussels Airlines moeten verdwijnen.

Lufthansa overweegt om zijn dochtermaatschappij Brussels Airlines onder te brengen in Eurowings, de nieuwe lowcostmaatschappij van de Duitse luchtvaartgroep. Dat is volgens verschillende internationale persagentschappen op een persconferentie gezegd. Een woordvoerder van Lufthansa nuanceerde later tegenover Belga: de naam Brussels Airlines moet niet verdwijnen en het businessmodel moet niet op de schop.

‘Open platform’

De Belgische maatschappij zou Eurowings kunnen worden, zo zou Lufthansa-topman Carsten Spohr in Frankfurt hebben laten verstaan. Bij Brussels Airlines verklaarde een woordvoerder in een reactie niet op de hoogte te zijn van die plannen.

Spohr zou naast Brussels Airlines ook het Italiaanse Air Dolomiti genoemd hebben als mogelijk nieuw deel van Eurowings. Het Duitse persbureau dpa sprak van mogelijke merknamen als Dolomitiwings of Brusselwings.

De topman vindt dat de Europese luchtvaartmaatschappijen moeten consolideren en Eurowings is ontwikkeld als een “open platform” dat andere merken kan huisvesten, luidde het nog.

‘Niet verdwijnen’

Een Duitse woordvoerder van Lufthansa, die de persconferentie in Frankfurt niet bijwoonde, nuanceerde later het nieuws. Dat er aan een uitbreiding van Eurowings wordt gedacht, hoeft volgens hem niet te betekenen dat Brussels Airlines helemaal moet verdwijnen. Er zou wel overwogen worden om Brussels Airlines lowcostvluchten vanuit Brussel te laten uitvoeren onder de naam en met toestellen van Eurowings, naast het bestaande aanbod van Brussels Airlines. Lufthansa doet hetzelfde met Austria in Oostenrijk.

Staking

De uitbreidingsplannen voor het lowcostmodel van Eurowings vallen overigens niet in goede aarde bij het Lufthansa-personeel, dat vreest dat er aan de arbeidsvoorwaarden geraakt zal worden. Het cabinepersoneel bij Lufthansa dreigt nu al met een staking van drie maanden vanaf 1 juli in een sociaal conflict over de pensioenen.

Over een verhoging van het aandeel van Lufthansa in Brussels Airlines is al lang sprake, maar tot nu toe hield Lufthansa steeds de boot af. Vaak klonk het dat de Belgische maatschappij eerst weer winstgevend moest worden. De Duitsers hebben in principe nog tijd tot 2017 om de volledige controle te verwerven. Het kooprecht kan elk jaar in april uitgeoefend worden. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content