Frisdrankenproducenten bijten van zich af

24/09/13 om 14:59 - Bijgewerkt om 14:59

Bron: Trends

De Vereniging van Belgische water- en frisdrankproducenten VIWF bindt met een nieuwe website de strijd aan met de desinformatie over zoetstoffen.

Frisdrankenproducenten bijten van zich af

© reuters

Via de nieuwe website www.zoetstoffen.eu wil de VIWF de consument beter informeren, "voorbij de slogans", klinkt het. De website zal wetenschappelijk onderbouwde informatie over intensieve zoetstoffen bieden.

De consument kan aan de hand van een zogenaamde zoetstoffentest ook nagaan hoeveel drank met zoetstof hij met een gerust hart mag drinken. De test houdt rekening met een reeks van factoren, zoals het gewicht van de persoon in kwestie.

Volgens David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF, worden er over zoetstoffen, maar ook over suiker bijvoorbeeld, geregeld uitspraken en informatie de wereld ingestuurd die niet stroken met de wetenschappelijke kennis.

De VIWF hamert er ook op dat het gebruik van zoetstoffen in de EU onderworpen is aan de strengst mogelijke regels, wat dus de deur sluit voor onveilig gebruik ervan. Uit een studie van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid uit 2011 bleek al dat volwassenen geen risico lopen op een te hoge inname van kunstmatige zoetstoffen via de voeding. (K.C.)

Lees meer over:

Onze partners