De drie topdeals van het jaar

31/12/15 om 12:20 - Bijgewerkt om 16:36

Het afgelopen jaar werd een record gebroken wat overnames en fusies betreft. Topdeals waren er tussen farmareuzen en bierbrouwers, maar in ons land ging ook de 'fusie' tussen retailers Ahold en Delhaize veelvuldig over de tongen.

De drie topdeals van het jaar

© istock

In het recordjaar 2015 regende het fusies en overnames. Dealogic, een bedrijf gespecialiseerd in financiële software, noteerde een totaalbedrag van 5.000 miljard dollar aan fusies en overnames: een record. Het vorige record dateert van 2007, het jaar waarin deals voor een totaalbedrag van 4.600 miljard dollar werden beklonken.

Gezondheidszorg (723,7 miljard dollar) en technologie (713,1 miljard dollar) waren de leidende sectoren. De grootste deal die in 2015 werd aangekondigd, was die tussen de farmareuzen Pfizer en Allergan, ter waarde van 160 miljard dollar. Op de tweede plaats stond de overname van SABMiller door de Leuvense bierbrouwer AB InBev.

De Duitse zakenkrant Handelsblatt telde het afgelopen jaar 128 transacties van op zijn minst 5 miljard dollar (4,7 miljard euro).

In 2015 was er niet alleen een opmerkelijke overname van bierbrouwer SABMiller door rivaal AB InBev, in ons land ging ook de 'fusie' tussen retailers Ahold en Delhaize veelvuldig over de tongen.

Een overzicht van de drie topdeals

.

Ian Read (topman van Pfizer)

Ian Read (topman van Pfizer) © reuters

De deal tussen Pfizer, dat hier vooral bekend is als de producent van Viagra, en de Botox-producent Allergan is voer voor heel wat superlatieven. Het akkoord vertegenwoordigt, inclusief schulden, een waarde van zowat 160 miljard dollar en overtroeft daarmee vlotjes het megabierhuwelijk van AB InBev en SABMiller als grootste overname van dit jaar. Het nieuwe duo, dat gewoon Pfizer zal heten, onttroont ook Johnson & Johnson, het moederbedrijf van Janssen Pharmaceutica, als grootste gezondheidsgroep ter wereld. De jaarlijkse gecombineerde omzet bedraagt zowat 65 miljard dollar. Bovendien is het de grootste overname ooit in farma. Het vorige record stond eveneens op naam van Pfizer, dat in 2000 Warner Lambert overnam voor 116 miljard dollar. Pfizer en Allergan zijn goed voor een gezamenlijke spectaculaire beurswaarde van meer dan 330 miljard dollar en voor 108.000 werknemers.

Ultieme deal in brouwerswereld

De drie topdeals van het jaar

© REUTERS

AB InBev koopt SABMiller. Half september werd de ultieme overname in de brouwerswereld bekend via mediaberichten. Het nummer één, AB InBev, koopt het nummer twee, SABMiller. De deal werd uiteindelijk beklonken op Wapenstilstandsdag, voor circa 100 miljard euro (108 miljard dollar). Raar maar waar: de overnameprijs kan nog veranderen, want bijna 42% van de bestaande SABMiller aandeelhouders worden in nieuwe AB InBev aandelen betaald. De prijs daarvan hangt dus af van de koersschommelingen van de wereldbrouwer, en de transactie zou pas worden afgerond in de tweede jaarhelft van 2016.

Wat staat vandaag vast in de prijs? Ruim 58% van de SABMiller-aandeelhouders worden cash betaald, en krijgen daarvoor ruim 69 miljard dollar in het handje. AB InBev sloot vooraf reeds een lening af van 75 miljard dollar, voor de financiering.

Fusie Ahold Delhaize doet prijzen niet dalen

De drie topdeals van het jaar

© BELGA

Tegen de zomer moet de fusie van Ahold en Delhaize rond zijn. Zowel de mededingingsautoriteiten als de aandeelhouders van beide bedrijven zullen weinig obstakels opwerpen. De aandeelhouders van Delhaize stemmen, een beetje morrend, in met een minderheidsaandeel van 39 procent in het samengesmolten bedrijf en het overwicht van Ahold. Er ontstaat een retailer met een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. Het zwaartepunt ligt in de VS, al zijn de Amerikaanse activiteiten bescheiden in vergelijking met gigant Walmart.

In de Benelux wordt Ahold Delhaize wel de onbetwiste kampioen met een omzet van 25 miljard euro. De andere spelers op de Belgische markt zetten zich schrap voor die veel grotere concurrent met tegen de 900 winkels en grotere inkoopkracht. Delhaize en Albert Heijn blijven voorlopig als aparte merken bestaan in België, maar de eerste samenwerkingen worden al zichtbaar in de assortimenten.

In 2016 kan Ahold Delhaize nog onvoldoende de lagere inkoopprijzen afdwingen waar het denkt recht op te hebben. Eerst moeten de afdelingen in elkaar worden geschoven en moet de fusiegrooep als een blok gaan onderhandelen bij de leveranciers. Die twee zaken nemen zeker de rest van 2016 in beslag.

Onze partners