Colruyt-aandeel krijgt klappen na winstalarm

© belga

Het aandeel van retailer Colruyt zakt maandag diep in het rood na het winstalarm van vorige week.

Het Colruyt-aandeel op Euronext Brussel zakte maandagmorgen bij de start 7 procent lager tot 39 euro. Rond 14u45 was het verlies al opgelopen tot ruim 9 procent. Uiteindelijk sluit het aandeel de eerste handelsdag van de week af met een verlies van 8,76 procent tot 38,41 euro.

De duik die het Colruyt-aandeel maakt, is een gevolg van het winstalarm van afgelopen vrijdag. Colruyt liet vrijdag nabeurs namelijk weten dat de nettowinst over het volledige – gebroken – boekjaar, dat eindigt op 31 maart 2014, ‘licht lager zal liggen dan vorig jaar’. De nettowinst bedroeg toen 353,7 miljoen euro.

De groep wees er vrijdag op dat de omzet de laatste maanden minder snel groeit dan in het eerste halfjaar het geval was.

Over de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet van Colruyt met 4,5 procent tot 6,539 miljard euro. Na de zomer vertraagde de groei, wat volgens het bedrijf te wijten is aan de wijzigingen in het consumptiepatroon en het aanhoudend moeilijke economische klimaat. Dat resulteerde in een prijzenslag, waarbij Colruyt moest blijven investeren in de laagste prijs.

Het marktaandeel van de winkelketen zakte van 26 procent vorig jaar tot 25,8 procent in het vorige kwartaal. (Belga/BO)

Prijzenslag

Beleggers reageren maandag in de eerste plaats op de mindere vooruitzichten. De omzet van Colruyt zal blijven groeien, maar een iets lagere of stagnerende winst vertaalt zich in lagere winstmarges. Daardoor heeft het aandeel van Colruyt een minder aantrekkelijke koers-winstverhouding.

Analisten vrezen dat Colruyt als laagsteprijzenkampioen meegetrokken wordt in een prijzenslag en daar wat averij kan oplopen, omdat het verplicht is om te reageren op alle promoties van alle concurrenten van vergelijkbare concurrenten. Daardoor zouden volgens analisten de winstmarges voor langere tijd onder druk kunnen staan. (SF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content