Lange weg te gaan voor duurzame kerosine in luchtvaart
De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben nog een lange weg af te leggen inzake het gebruik van duurzame kerosine. Dat blijkt maandag uit een analyse van Bloomberg Green.
De Duitse koerierdienst DHL Group is de beste leerling van de klas, met meer dan 3 procent duurzame brandstof. Bij de passagierluchtvaartmaatschappijen spant Air France – KLM de kroon met 1,1 procent duurzame kerosine. Daartegenover staat dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, zoals FedEx en United Airlines, ver achterophinken.
Volgens cijfers van de internationale vereniging van luchtvaartmaatschappijen IATA gebruikten alle luchtvaartmaatschappijen samen in 2023 0,17 procent duurzame kerosine voor hun vloot. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2021, toen dat nog slechts 0,04 procent was. De meeste maatschappijen hebben beloofd om tegen het eind van het decennium minstens 10 procent duurzame brandstof te gebruiken.
Dat Europese luchtvaartmaatschappijen beter scoren, valt deels te verklaren door Europese regels die luchtvaartmaatschappijen verplichten om vanaf volgend jaar minstens 2 procent duurzame vliegtuigbrandstoffen of Sustainable Aviation Fuels (SAF) te gebruiken. Die worden gemaakt van bijvoorbeeld frituurvet, biomassa of dierlijke vetten. In de Verenigde Staten worden luchtvaartmaatschappijen wel gestimuleerd, maar is er geen sprake van een verplichting. SAF’s vallen veel duurder uit dan ‘gewone’ kerosine; ze kosten ongeveer drie keer zoveel.
De luchtvaart vertegenwoordigt ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat aandeel zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen doordat andere vervuilers zoals de energiesector en auto’s overschakelen op groenere alternatieven. Voor de luchtvaart lijkt duurzame brandstof tot nog toe de enige haalbare mogelijkheid om de uitstoot te reduceren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier