IKEA lanceert wereldwijd een website voor tweedehands meubels: ‘Die markt zal verdubbelen en de strategie is bijzonder sterk’
IKEA start met een onlineplatform waarop klanten tweedehands meubels kunnen verkopen. De grootste retailer ter wereld wil daarmee marktaandeel afsnoepen van bekende websites als eBay en Facebook Marketplace. Wie verkoopt via IKEA Preowned, krijgt korting op de aankoop van nieuwe spullen. IKEA kan zijn markt met het platform significant vergroten.
IKEA heeft een nieuw platform geïntroduceerd, IKEA Preowned, waarmee klanten hun tweedehandse IKEA-meubels rechtstreeks aan elkaar kunnen verkopen. Verkopers bepalen zelf een prijs en stellen een gratis zoekertje op, net zoals op andere onlinemarktplaatsen, zoals 2dehands.be, Facebook Marketplace en eBay. Op dit moment wordt IKEA Preowned getest in Madrid en Oslo, maar tegen het einde van het jaar volgt de wereldwijde lancering.
Het platform heeft een aantal troeven die verkopers moeten overtuigen. Klanten kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om niet met geld, maar met tegoedbonnen te worden betaald. Wie voor die optie kiest, krijgt 15 procent boven op het bedrag waartegen de meubels zijn verkocht. IKEA wil het ook laagdrempelig maken om te verkopen, want productafmetingen en foto’s van meubels kunnen automatisch aan het zoekertje worden toegevoegd. Verkopers kunnen ook zelf foto’s toevoegen, bijvoorbeeld om eventuele schade te duiden.
“Financiële rapporten hebben de voorbije twee jaar aangetoond dat IKEA nog moeilijk kan groeien. Daarom wil het met dat platform zijn markt verbreden”, analyseert Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert van Gondola. “Sinds corona zijn de prijzen van meubels met een kwart gestegen. Studenten en mensen met een laag budget, die normaal voor Action of een kringwinkel zouden kiezen, kunnen zich nu toch meubels van IKEA aanschaffen. Bovendien, wanneer ze later meer budget hebben, zijn ze misschien geneigd nieuwe spullen bij IKEA te kopen. En dan zijn er nog de verkopers op IKEA Preowned. Zij worden door de tegoedbonnen en de extra korting gestimuleerd om hun oude meubels te ruilen voor nieuwe spullen van IKEA. Kortom: dit is een bijzonder sterke strategie.”
Groter marktaandeel in tweedehands
In de Financial Times zei Jesper Brodin, de CEO van Ingka Group, de belangrijkste exploitant van IKEA-winkels, dat het idee achter het platform al enige tijd in ontwikkeling is. IKEA verwacht dat het een groter marktaandeel kan halen met de verkoop van tweedehands meubels dan met de verkoop van nieuwe stukken. Het platform past in een bredere strategie die inzet op digitalisering. IKEA wil ook tools aanbieden die helpen met de inrichting van kamers en met diensten, zoals hulp bij het in elkaar zetten van meubels.
‘Onderzoek toont aan dat de markt zal verdubbelen, omdat consumenten steeds vaker meubelstukken vervangen, terwijl ze nog niet zijn afgeschreven’
Pierre-Alexandre Billiet, Gondola
“IKEA kan met zijn gewone webshop nauwelijks concurreren met spelers als Amazon of bol.com. Daarvoor is het simpelweg te laat. Maar het potentieel voor de tweedehandsmarkt van meubels is groot. Het valt nog af te wachten welk aandeel IKEA kan opeisen in vergelijking met andere tweedehandssites. Extra kortingen, ondersteuning bij reparaties en andere faciliteiten helpen het bedrijf om het verschil te maken.”
Hogere kwaliteit en circulair
Nog volgens de retailexpert trekt de meubelketen duidelijk lessen uit het succes van Decathlon. “In bepaalde sectoren werkt tweedehands bijzonder goed. Naast meubels slaat het concept ook aan voor kleding en sportmateriaal. Decathlon heeft als een van de eerste retailers zijn markt enorm vergroot, doordat het met een degelijke aanpak tweedehandsverkoop mogelijk heeft gemaakt. Die strategie heeft het enorme potentieel van tweedehands duidelijk gemaakt. Veel grote spelers hebben daar notitie van genomen.”
IKEA Preowned is niet de eerste stap die IKEA zet op de tweedehandsmarkt. In zijn winkels had de retailer eerder al een formule waarmee klanten hun gebruikte meubels kunnen terugverkopen aan IKEA. Daarvoor was wel maar in een beperkte ruimte per winkel voorzien en er was geen manier om het tweedehands aanbod online te volgen. “IKEA bouwt al jarenlang aan die strategie. Net voor covid opende het een tweedehandswinkel. De reclame is ook intussen meer op tweedehands gericht en in juni organiseerde de keten op acht van zijn parkeerterreinen, op hetzelfde moment, een rommelmarkt. Het toont de geleidelijke, stapsgewijze aanpak van het bedrijf”, aldus Billiet.
Tot slot sluit het platform aan bij IKEA’s bredere duurzaamheidsdoelstellingen. De retailer streeft ernaar om tegen 2030 “circulair en klimaatpositief” te zijn, en het bevorderen van de verkoop van tweedehands meubels past in die strategie. “Vroeg of laat zal de keten op de vingers worden getikt voor zijn CO2-uitstoot en de grote mate waarin het bomen laat omhakken”, onderstreept de retailexpert. “IKEA zal op termijn daar letterlijk een prijs voor betalen aan overheden. IKEA Preowned is daarentegen een stap richting een andere, circulaire weg voor de retailer. De focus op tweedehandsartikelen zal IKEA bovendien stimuleren om ook de kwaliteit van zijn producten te verhogen.”
Ook Bol.com zet in op tweedehands
Opvallend is dat naast IKEA ook Bol.com deze week plannen heeft onthuld rond tweedehands verkoop. De webshop werkt voortaan samen met kringloopwinkels in Vlaanderen en Nederland, zo maakt het dinsdag bekend in een persbericht. Volgens het bedrijf kan dankzij die samenwerking “bijna 99 procent van de teruggestuurde artikelen een tweede leven krijgen”.
De samenwerking met de kringloopwinkels bestaat erin dat producten die wegens een klein defect of beschadiging werden teruggestuurd maar toch nog bruikbaar zijn, of sets die onvolledig zijn, worden geschonken aan de kringloopwinkels. Voor Vlaanderen gaat het om de alliantie Reloved, goed voor 122 verkooppunten. Daar worden de goederen hersteld of opnieuw samengesteld, zodat ze tegen een fractie van de nieuwprijs kunnen worden verkocht. De opbrengst gaat naar de kringlooporganisaties. De bedoeling is om verspilling tegen te gaan, zegt het bedrijf.
De samenwerking is niet alleen goed voor het milieu, het creëert ook sociale tewerkstelling, merken de kringloopwinkels op. Bol heeft voor dit project de toestemming nodig van de leveranciers. Momenteel doen er al zo’n 130 bedrijven mee aan de donatie, het bedrijf verwacht dat verder op te schalen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier