Eén op de drie Belfius-kantoren gaat opnieuw elke werkdag klanten zonder afspraak ontvangen
Ongeveer 150 van de 450 Belfius-bankkantoren zullen opnieuw alle werkdagen open zijn voor bezoekers die geen afspraak hebben. Op die manier wil de bank de bereikbaarheid voor de klant verhogen.
Er is al een aantal jaren grote maatschappelijke onvrede over de snelheid waarmee de grootbanken hun kantorennet afslanken. Vooral de oudere lagen van de bevolking hechten belang aan fysiek contact en nabijheid. Na corona bleven veel agentschappen vasthouden aan het ontvangen van klanten op afspraak.
Als eerste grootbank wil Belfius daar iets aan doen. De bank gaat ongeveer een derde van zijn kantoren opnieuw elke werkdag openen, ook voor bezoekers die geen afspraak hebben. Volgens Olivier Onclin, het hoofd retailbankieren van Belfius, gaat het vooral om ‘stadskantoren’, waar de kans groter is dat mensen er binnen en buiten lopen. Ook in de andere kantoren zal op specifieke dagen bezoek zonder afspraak mogelijk zijn.
“Met onze 450 agentschappen en 3.000 lokale adviseurs hebben wij al het dichtste net van alle grootbanken”, zegt Onclin. “Dat willen we toegankelijker maken voor iedereen. Dat moet de klantentevredenheid ten goede komen.”
Opnieuw cashless selfbanking toestel in elk kantoor
In elk kantoor komt ook opnieuw een self-bankingtoestel waar klanten bepaalde transacties kunnen uitvoeren, zoals overschrijvingen. Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om geldautomaten. In die behoefte moeten de Bancontact Cash-punten van Batopin, een samenwerkingsverband van de vier grootbanken, voorzien.
De maatregel maakt deel uit van een groter strijdplan van Belfius om de bereikbaarheid voor de klanten te verbeteren. Zo komt er ook een nieuwe digitale assistente die klanten wegwijs moet maken via de digitale kanalen en de app. “Zowat de helft van de digitale transacties verloopt nu al via een chatbot”, stipt Onclin aan.
Om telefonisch beter bereikbaar te zijn gaat Belfius 20 procent meer medewerkers inzetten. Op die manier wil de bank iets doen aan de vaak lange wachttijden aan de lijn. De bank engageert zich ook dat goede klanten die niet meteen gehoor krijgen binnen de 30 minuten zullen worden teruggebeld.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier