Basic-Fit wordt dankzij overname marktleider in Duitsland

Basic-Fit © ANP / ANP

Fitnessketen Basic-Fit neemt zijn Duitse concurrent Clever Fit over voor 160 miljoen euro. Dankzij de overname wordt Basic-Fit, dat onder meer actief is in België, marktleider in Duitsland en start het bedrijf met franchise.

Clever Fit heeft ongeveer 1 miljoen leden en telt in totaal 493 fitnesscentra, waarvan 39 in eigen beheer en de rest via franchise. Door de overname groeit het aantal vestigingen van Basic-Fit naar meer dan 2.150.

In Duitsland heeft Clever Fit 406 centra, in Oostenrijk 48, in Zwitserland twintig, in Slovenië vijftien en in Roemenië twee. Daarnaast heeft het bedrijf in Kroatië en Tsjechië telkens één vestiging. Basic-Fit wordt zo actief in twaalf landen, waarvan zes nieuw voor het bedrijf.

De overnamesom is 160 miljoen euro in cash, plus nog eens 15 miljoen euro als Clever Fit aan bepaalde doelstellingen voldoet. 
Basic-Fit zegt het potentieel te willen onderzoeken om het franchisemodel uit te breiden naar het Basic-Fit merk in Frankrijk, Duitsland en Spanje. Daarnaast wil het bedrijf ook nog nieuwe fitnesscentra openen in eigen beheer.

Lees ook: Basic-Fit hanteert een heel kansrijk model

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise