Audi Brussels wil productie vanaf volgende week heropstarten

© Belga

De directie van Audi Brussels zou de productie vanaf volgende week woensdag 4 september geleidelijk aan willen heropstarten. Die intentie heeft de directie vandaag/donderdag laten weten aan de vakbonden. Aangezien er nog met twee ploegen zou worden gewerkt, lijkt een ontslagronde voor het einde van het jaar van de baan.

De fabriek is al verscheidene weken dicht, niet alleens wegens een collectief verlof maar ook wegens te weinig vraag naar de Q8 e-tron, de grote elektrische SUV die er wordt gebouwd.  Uiteindelijk zou het toch de bedoeling zijn om volgende woensdag – 4 september – herop te starten, zo kregen de vakbonden te horen. “Afwachten of dat zal lukken. Sommige mensen willen wel aan de slag, anderen zien het niet zitten”, aldus de vakbonden daarover.

Het plan van de directie zou zijn om woensdag afdeling per afdeling herop te starten. De plaatslagerij zou als eerste beginnen. Vrijdag zou de hele fabriek dan moeten draaien.

Geen ontslagronde voor het eind van het jaar

Opvallend: de vakbonden kregen ook te horen dat Audi Brussels dan toch nog met twee ploegen zou blijven werken tot eind dit jaar. Aanvankelijk was het de bedoeling om maar met één ploeg meer te werken. Het is niet duidelijk wat dat betekent voor de plannen van Audi om mogelijk eind oktober al 1.500 banen te schrappen. “Met twee ploegen draaien gaat niet met 1.500 man minder”, aldus een vakbondsbron.

Woordvoerder Peter D’hoore bevestigt donderdag dat de directie de productie vanaf woensdag 4 september wil heropstarten. “Het zal een gefaseerde heropstart zijn om een aantal redenen. We willen op teamniveau met onze medewerkers kunnen spreken, onze verschillende buffers weer kunnen opvullen en bovendien willen we de toeleveranciers ook de mogelijkheid geven om zich goed te kunnen voorbereiden. Tijdens een reguliere ondernemingsraad die vandaag plaatsvond hebben we de sociale partners hiervan op de hoogte gebracht.”

Bij Audi in Brussel werd begin juli een herstructurering aangekondigd. De productie van de Q8 e-tron zou vervroegd worden stopgezet. De Duitse automaker kampt met een overcapaciteit en de fabriek in Brussel – het voormalige Volkswagen Vorst – betaalt het gelag voor de hogere productiekosten in vergelijking met andere Audi-sites. Experten wezen eerder onder meer naar de loonkosten in ons land, maar ook naar de moeilijke ligging van de fabriek, geprangd tussen een woonwijk en het spoor. 

De intentie tot herstructurering houdt in dat mogelijk al in oktober 1.500 banen verdwijnen, en volgend jaar mogelijk nog eens meer dan 1.100. Eind 2025 zouden dan mogelijk de laatste jobs verdwijnen. Audi is wel nog op zoek naar andere pistes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content