Waarom gepersonaliseerde kledingboxen uw stijlproblemen niet gaan oplossen (en dat oké is)
Webwinkels die met behulp van een stylist een kledingpakket op maat samenstellen: het lijkt een godsgeschenk voor wie gruwelt van een zaterdag winkelen. Maar wat mogen we eigenlijk verwachten van stijladvies dat en masse op het internet wordt aangeboden?
U kent de situatie vast: u bent op het internet op zoek naar een nieuwe trui maar raakt al gauw overdonderd door het immense aanbod. Honderden merken proberen er hún sweater aan de man te brengen en plots lijkt het afgedragen exemplaar dat in de kast hangt niet eens zo’n vreselijke modeblunder meer.
Heel wat webwinkels weten ook dat we soms worstelen met die digitale keuzestress. Om terug wat overzicht te scheppen in die overvloed van mogelijkheden, ontpoppen er steeds meer initiatieven die gepersonaliseerde kledingboxen aanbieden. Hun premisse is alvast ambitieus: ze beloven het gemak van online shoppen en breien daar nog eens het stijladvies van een specialist aan vast.
Stijladvies wordt laagdrempelig
Op het eerste gezicht lijkt zo’n dienst stijladvies ontzettend laagdrempelig te maken, iets waar we ons als modefanaten enkel tevreden over in de handen kunnen wrijven. Maar hoeveel mogen we eigenlijk verwachten van stijladvies dat en masse op het internet wordt aangeboden?
Eén van de gevestigde webwinkels die dit soort kledingboxen samenstellen, is Outfittery. Ze zwaaiden nog maar in 2012 voor het eerst hun digitale deuren open, maar leveren ondertussen al kledingpakketten op maat in heel wat Europese landen. Het bewijs dat de formule wel degelijk aanslaat.
Onze doelgroep heeft vaak een familie en een veeleisende job. Ze spenderen hun weekends liever bij hun gezin of bij vrienden dan in een drukke winkelstraat.
Svenja Ziegert, pr-verantwoordelijke Outfittery
‘We richten ons met Outfittery vooral op mannen die het gemak van onze service kunnen appreciëren’, vertelt Svenja Ziegert, pr-verantwoordelijke van Outfittery. ‘Onze doelgroep heeft vaak al een familie en een veeleisende job. Dan begrijp je ook dat ze weekends liever met hun gezin of met vrienden doorbrengen dan in een drukke winkelstraat.’
De webwinkel kiest radicaal voor eenvoud: op de website van Outfittery vind je een vragenlijst waarmee je in enkele klikken duidelijk maakt aan je persoonlijke stylist waar je voorkeuren liggen en in welke outfits je werkelijk nooit in het openbaar zou verschijnen. Zeven keuzes zijn volgens hen al voldoende om een ensemble samen te stellen waarin je zelfzeker de deur uit wandelt.
Weinig informatie nodig
Dat lijkt wel heel weinig informatie voor een stylist om mee aan de slag te gaan, maar Ziegert nuanceert meteen. ‘De digitale vragenlijst is maar een eerste stap om je eigen kledingbox samen te stellen. Nadien volgt een uitgebreid gesprek met je stylist die dieper ingaat op de keuzes die je maakte.’
‘De combinatie van de vragenlijst en het gesprek zou voor je stylist een goede basis moeten vormen om mee te starten, maar natuurlijk leert de stylist de klant beter kennen bij elke box die er wordt samengesteld. Dat gebeurt aan de hand van welke kledingstukken gehouden worden en welke de retourzegel krijgen opgeplakt.’ Dat maakt het volgens Ziegert ook onmogelijk dat twee klanten die gelijkaardige opties aanvinkten, nadien ook dezelfde pakketjes aan hun voordeur aantreffen. ‘We werken niet met standaardlooks.’
Ook Zalando sprong eerder dit jaar mee op de kar en riep een eigen gepersonaliseerde aankleeddienst in het leven. Zalon werkt volgens hetzelfde concept als Outfittery. ‘In België en Nederland zijn er ongeveer honderd stylisten actief die helpen met het samenstellen van onze kledingboxen’, zegt Dieter Meeuwssen, countrymanager van Zalon. ‘De klant kiest uiteindelijk zelf, maar we proberen het hele proces een beetje te sturen zodat klanten in hun pakketje iets terugvinden wat vertrouwd is, maar ook verrast worden door iets wat hun stylist voor hen uitkoos.’
Toen webshops net aan hun opmars begonnen, zetten ze vooral in op een groot aanbod. Nu gaat het veel meer om het behapbaar maken van dat assortiment.
De communicatie met je stylist verloopt hier via geschreven berichten of aan de hand van een telefoongesprek. Meer is er ook bij hen niet nodig om een duidelijk beeld van de consument te scheppen en wat die precies in zijn box wil terugvinden.
‘We geloven dat dit een nieuwe manier van winkelen is, al staat het concept nog in kinderschoenen. Toen webshops net aan hun opmars begonnen, probeerden veel bedrijven vooral hun assortiment zo groot mogelijk te maken. Nu, in de tweede fase, gaat het meer om het overweldigende aanbod behapbaar te maken. Wekelijks helpen we in alle landen waar we actief zijn nu al enkele duizenden mensen hun gepersonaliseerde box samen te stellen.’
‘Styling draait om meer dan kleding’
Het klinkt als een formule waar eenieder van ons zo voor zou kunnen vallen, maar Yana Gaevskaya, persoonlijk stylist bij Femme Concepts, weet dat aan kledingpakketten op maat ook enkele prominente nadelen vasthangen.
De grote vraag is immers of een kledingpakket dat je op je laptop samenstelde – zonder dat je stylist je dus ooit in het echt heeft gezien – je ook daadwerkelijk kan helpen om je persoonlijke stijl te ontwikkelen. ‘Het blijft een box’, meent Gaevskaya. ‘Daardoor ben je per definitie verbonden aan een winkel die moet verkopen.’ Volgens haar zit de grootste zwakte van een kledingbox in de torenhoge verwachtingen die we er als consument van hebben.
‘Een persoonlijke stylist werkt op meer vlakken dan uitsluitend de kleding die je draagt. De focus ligt eerder op het psychologische aspect. Zo gaat het vooral over de doelen en behoeften die je wil vertalen naar iets fysieks. Kleding wordt dan een middel om dat te bereiken. Wanneer je beroep doet op een gepersonaliseerde kledingbox om nieuwe looks te laten aanleveren, vertrek je sowieso al bij de outfits die je zelf aanduidt en waar je op dat moment vertrouwd mee bent. Als je zélf al niet weet naar welke stijl je voorkeur uitgaat, is het veel moeilijker om tot het gewenste resultaat te komen.’
Een persoonlijke stylist legt de focus niet enkel op de kleding die je draagt. Het gaat veel meer om het vertalen van je persoonlijkheid en je ambities naar iets fysieks.
Yana Gaevskaya, stylist
En er zijn nog meer beperkingen aan de dienst. De outfits die je online stylist voor je samenstelt, houden lang niet altijd rekening met wat er op dat moment al in je kleerkast hangt. Je nieuwe outfit zal dus vast goed bij elkaar passen, maar valt misschien moeilijk te rijmen met de rest van je garderobe.
Dat het stijladvies dat bij zo’n kledingbox komt kijken een stylist zal vervangen, gelooft Gaevskaya dus niet. Toch ziet ze in de dienst wel degelijk een bestaansreden. ‘Wie écht niet graag winkelt of simpelweg geen tijd heeft om een hele dag op te offeren om een nieuwe outfit bij elkaar te shoppen, gaat ongetwijfeld baat hebben bij zo’n box. Als je op voorhand al goed weet welke stijlen je graag ziet, kan het dus wel degelijk goed zijn om met een clothing box te werken. Maar ga er niet van uit dat zo’n pakketje al je stijlproblemen de wereld uit zal helpen.’
Wie echt niet graag winkelt of er simpelweg geen tijd voor heeft, gaat ongetwijfeld baat hebben bij zo’n box.
Yana Gaevskaya, stylist
Wie dus van plan was een box met kleding aan huis te laten leveren in de hoop in het pakket zijn of haar signatuurstijl te ontdekken, moeten we teleurstellen.’Je gaat veel langer bezig zijn met het zoeken naar je eigen stijl door kledingboxen aan huis te laten leveren dan wanneer je gewoon naar een stylist gaat. Het is per definitie een proces van trial and error.’
We mogen de kledingboxen dus geen onrealistische verwachtingen toeschrijven. Wat ze wel zijn, is een eenvoudige en toegankelijke oplossing voor wie zich niet voor zijn plezier door winkelrekken sleept of al een migraineaanval krijgt bij het vooruitzicht naar een webwinkel te moeten surfen. Dan zijn zeven vragen en wat bijkomend stijladvies plots een heel fair compromis voor een degelijke outfit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier