De fitnessrevolutie volgens Nerio Alessandri, oprichter van Technogym

Crosstrainer ‘Cross Personal’, € 14.650

De grootste luxe in het leven is een goede gezondheid. Met dat idee in het achterhoofd startte Nerio Alessandri meer dan veertig jaar geleden Technogym. Hij zette daarmee een revolutie in de fitnesssector in gang.

Twintigers brengen hun zaterdagnacht liever door in bed dan in de club. Ze trekken ’s ochtends naar de gym en spreken af met vrienden in de koffiebar in plaats van uit te kateren in de zetel, zoals de generatie voor hen deed. Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt: er is een culturele shift aan de gang. Het besef dat ons lichaam een tempel is die we maar beter beschermen als we lang en gelukkig willen leven, dringt almaar dieper door bij de jonge generaties.

Een gezond lijf als hoogste goed. Dat inzicht had de Italiaan Nerio Alessandri al in 1983, toen hij op zijn 22ste Technogym oprichtte, in een tijd waarin de fitnesssector werd gedomineerd door bodybuilding – zonnebank en anabolen incluis. Alessandri is industrieel ingenieur en tekende verpakkingsmachines. Terwijl hij zelf trainde in een lokale club, merkte hij het gebrek aan degelijke toestellen. In zijn garage bouwde hij zijn eerste prototype – de hack squat – en legde zo de basis voor Technogym. “Fitness richt zich tot een niche van liefhebbers, heel fitte mensen, terwijl wellness voor iedereen is: jongeren, ouderen, atleten en mensen met fysieke beperkingen. Daarom heeft wellness altijd onze innovatiestrategie geleid. We hebben het breedste productassortiment in de sector, van high-performanceproducten voor olympische atleten tot oplossingen voor ouderen of beginners. Bovendien kunnen we dankzij ons digitale ecosysteem de trainingservaring personaliseren op basis van ieders niveau en behoeften”, vertelt Nerio Alessandri.

Loopband ‘Run Personal’, € 14.650

Dat digitale ecosysteem heeft Technogym op de kaart gezet. Mywellness is de cloud die apps, tools, clubsoftware en zelfs niet-Technogym-toestellen samenbrengt. De Technogym-app centraliseert je trainingen en on-demand workouts. Technogym Coach gebruikt AI om schema’s te personaliseren en bij te sturen. Door simpelweg de QR-code te scannen op het toestel dat je wilt gebruiken, pik je de draad van je trainingsschema weer op en krijg je een training op maat.

“Gezondheid is meer dan ooit de prioriteit nummer één”, gaat Alessandri verder. “De bevolking is beter geïnformeerd en ook overheden beseffen dat investeren in gezondheid en preventie cruciaal is om de stijgende zorgkosten te temperen in onze vergrijzende samenleving. Technogym heeft hier een strategisch voordeel dankzij zijn unieke digitale ecosysteem, dat alleen maar belangrijker wordt. De komende jaren wordt wellness hypergepersonaliseerd, datagedreven en diep verweven met het dagelijks leven.”

‘Fitness richt zich tot een niche van heel fitte mensen, terwijl wellness voor iedereen is. Daarom heeft het laatste altijd onze innovatiestrategie geleid’

“Mensen willen ervaringen die volledig zijn afgestemd op hun behoeften, doelen en passies. Om die personalisatie te leveren en op schaal te brengen, zijn AI en digitale technologie onmisbaar. Wij geloven dat de toekomst ligt in de naadloze combinatie van technologie en menselijke ervaring. AI en digitale platforms maken een écht gepersonaliseerde, boeiende en consistente wellnessroutine mogelijk: gegevens worden omgezet in trainingsprogramma’s die zich realtime aanpassen.”

Nerio Alessandri

Italiaans design

Naast de geavanceerde technologie staat Technogym vooral bekend om zijn stijlvolle toestellen: herkenbare strakke lijnen, zwarte toestellen en het gele logo. “Design is, gezien onze Italiaanse roots, altijd een kernelement geweest. We investeren er al sinds dag één in, met een intern stylecentrum en samenwerkingen met toonaangevende ontwerpers wereldwijd”, legt Alessandri uit. De Italiaanse architect Antonio Citterio – bekend van zijn werk voor Vitra – staat aan de basis van de volledige Personal Line, die de collectie fitnesstoestellen voor thuis vormt. Ook designer Toan Nguyen werkte samen met Citterio, onder meer aan de loopband voor thuis. En er is daarnaast nog een reeks speciale samenwerkingen geweest met onder meer Dior, Patricia Urquiola en Rolf Sachs. “Ons design gaat niet alleen over looks, maar ook over gevoel, prestaties en de naadloze integratie in het dagelijks leven – thuis, in de gym of in een resort. Onze producten zijn niet alleen functioneel, ze zijn ontworpen als designobjecten. Elk product sluit aan op zijn omgeving en brengt luxe en verfijning, vergelijkbaar met high-end meubilair.”

Dat de sporttoestellen van Technogym steeds vaker deel van het meubilair uitmaken bij mensen thuis, daaraan heeft de pandemie bijgedragen. “En die markt blijft groeien”, haakt Alessandri in. “Het eerste toestel dat mensen aankopen, is meestal een slimme loopband of een compact krachtstation. Wij bieden oplossingen die prestaties en esthetiek combineren, zodat de apparatuur het interieur aanvult in plaats van ermee te botsen.”

Fiets ‘Reclyne Personal’, € 10.250

The Village

Na veertig jaar staat Technogym aan de top van de fitnesssector met bijna 2.500 medewerkers en verkooppunten in meer dan honderd landen. Dat de Italiaan op alle gebieden een innovator is, zie je ook aan het hoofdkantoor van het wellnessmerk. Technogym Village in Cesena is geen gewoon HQ, maar een first of its kind wellnesscampus. Het campusgebied van 150.000 vierkante meter fungeert als een broedplaats voor innovatie in de wellnesssector, met kantoren, R&D-labs en productiefaciliteiten op een en dezelfde plaats. Daarnaast bevat het terrein looproutes, een basketbalveld en een vijver. Onder het motto practice what you preach laat Alessandri zijn wellness-als-lifestyle-visie in het hele bedrijf voelen.

Longevity

“Het buzzwoord van de toekomst is longevity: langer en gezonder leven met oog voor cognitieve fitheid en preventie”, zegt Alessandri. Welke generatie drijft vandaag die enorme groei in de wellnesssector? “Het is een boeiende mix. Gen Z is digitaal geboren en houdt van gamified, sociale ervaringen. Young professionals willen een efficiënte, resultaatgerichte training die past in een druk leven. De veertigplussers focussen op lang leven, mobiliteit en levenskwaliteit. De revalidatiemarkt – mensen die herstellen van een blessure of ziekte – heeft nood aan veilige, begeleide beweging. Elk segment heeft andere drijfveren, en wij ontwerpen oplossingen die daarop inspelen.”

door Kristin Stoffels

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise