Formule 1-coureur Daniel Ricciardo: ‘In de race wil ik zo vlug mogelijk gaan, in het leven zo traag mogelijk’

© Getty Images

De Australiër Daniel Ricciardo draait al dertien jaar mee in het formule 1-circuit, dit jaar voor het debuterende team Visa Cash App RB – met de steun van het horlogemerk Tudor. Een gesprek over tijd, durf en zonsondergangen. “Ik ben een lucky bastard.”

Echt gebeurd. Op het MET Gala in New York richt Anne Hathaway zich tot formule 1-racer Daniel Ricciardo en gilt: “OMG! Daniel Ricciardo! I’m such a huge fan of you!

Sinds hij een van de hoofdrollen vertolkt in Netflix-reeks Formula One: Drive to Survive en de opvolger Downforce op streamingdienst Hulu, is Ricciardo populairder dan ooit. Als acteur is hij levende reclame voor de formule 1; als racer is hij op 35-jarige leeftijd lang niet uitgeteld. Een zomer lang plaatsten aanzwellende geruchten Ricciardo in poleposition als mogelijke teammaat van drievoudig wereldkampioen Max Verstappen in het seizoen 2025, maar dat feestje gaat uiteindelijk niet door. Privé is hij sinds 2022 discreet, maar almaar minder stiekem te zien aan de zijde van actrice Heidi Berger, de 27-jarige dochter van oud-formule 1-coureur Gerhard Berger.

Goedlachs, beminnelijk, every inch a gentleman: aan de vooravond van de Grote Prijs van België formule 1 in Spa-Francorchamps trok Daniel Ricciardo eind juli een vol uur uit voor een gesprek. Dit seizoen draait hij mee met het debuterende team Visa Cash App RB (Red Bull). Met wisselend succes, maar toont hij zich niet ontevreden:

daniel ricciardo

Daniel Ricciardo: “Stilaan benader ik het niveau waarnaar ik streef. Het beste uit mezelf halen, vind ik belangrijker dan het pure resultaat. De uitslag van een race ligt grotendeels buiten mijn controle. Soms behaal je een goed resultaat, maar ben je niet tevreden over jezelf. Of andersom.”

Maar als de resultaten uitblijven, neemt de druk toe. Wat doet dat met jou?

RICCIARDO. “Van nature ben ik een relaxte kerel. Bij druk wordt de slechterik in mij aangesproken. Dan beland ik in een competitieve mindset. ‘Komaan, no more funny games.’ Ik word precies iemand anders. Normaal gezien ben ik niet zo’n asshole (lacht).”

Is het de competitie die je drijft?

RICCIARDO. “Veeleer de liefde voor het vak. Ik hou van de autosport. Natuurlijk komt er een dag dat het stopt. Dat je trager wordt en vaststelt: dit is mijn wereld niet meer. Zolang ik nog geloof in wat ik kan presteren, doe ik lachend voort.”

‘In de race wil ik zo vlug mogelijk gaan, in het leven zo traag mogelijk’

Lachend, hoewel formule 1 toch op het scherp van de snee is. Hoe bereid je je mentaal voor?

RICCIARDO. “In 2021 worstelde ik met het niveau van mijn prestaties. Enkele vrienden raadden me een psycholoog aan. Je stapt er met veel achterdocht binnen, je denkt: wat kan een psycholoog me bijbrengen over racing? Als sporter kijk je als een nachtblinde. Vallen je prestaties tegen, dan denk je: ik doe mijn werk niet goed. Maar misschien ligt het aan iets wat buiten het werk gebeurt. Alles draait om balans en inzicht. Dat perspectief biedt een psycholoog je aan.”

Leef je daardoor anders naar een race toe?

RICCIARDO. “Vlak voor een race val je terug op routine. Je warmt op, je luistert naar je favoriete muziek, je brengt goede herinneringen naar boven. In Spa-Francorchamps denk ik aan hoe ik daar tien jaar geleden won. Andere keren zeg ik: fuck it, let’s go. Soms duik je in de diepte, soms grijp je naar je instincten.”

De druk en de risico’s zei je daarnet. ‘Born to Dare’ is de slogan van Tudor, het horlogemerk dat je team steunt. Is formule 1 nog altijd risky business?

RICCIARDO. “Toch wel. Tegenwoordig minimaliseren we de risico’s. Maar er kunnen nog altijd erge dingen gebeuren. Vooral wanneer het regent, omdat dan de zichtbaarheid een probleem is. De grootste angst had ik in de Grote Prijs van Japan 2022. Je zag niets, niet eens de auto voor je. Carlos Sainz Jr. was gecrasht, zijn wagen stond op het parcours. We misten hem allemaal op één, twee meter na. Je hebt niet over alles controle. Dan moet je erop vertrouwen dat het geregeld wordt. Het is wel gedurfd wat Tudor doet: beginnen bij een nieuw team dat helemaal op eigen benen staat. En ze pakken het niet voorzichtig aan, ze kiezen voor daring to be great.”

daniel ricciardo

Ben je een horlogeman?

RICCIARDO. “Vroeger niet. Ik was als kind al enorm gefascineerd door wagens, maar niet door horloges. Mijn vader zei: iemand die van auto’s houdt, houdt ook van horloges. Ik begreep hem niet. Nu wel. Dat inzicht komt met leeftijd en wijsheid. Horloges zijn als racewagens. Dezelfde kunst, dezelfde mechanica, dezelfde perfectie tot in de details. Een horloge is als een racewagen aan je pols. Toen ze me uitlegden hoe een horloge werkt, was ik stomverbaasd. Hoe krijgen ze dat allemaal in zo’n kleine ruimte gepast?!”

Is tijd een vriend of een vijand?

RICCIARDO. “Vroeger keek ik voortdurend uit naar het volgende. The next thing, the next season, the next team. Zo vliégt de tijd en heb je weinig herinneringen. Tot ik me afvroeg: waar is al die tijd eigenlijk gebleven? Nu ben ik meer aanwezig in het heden en geniet ik meer van het moment. Now is the new next. In de race wil ik zo vlug mogelijk gaan, in het leven zo traag mogelijk.”

Hoe vul je dan die slow time in?

RICCIARDO. “In Australië heb ik een ranch. Tweeduizend aren, veel ruimte dus. Ben ik daar, dan schakel ik alle technologie uit en geniet van eenvoudige dingen. Ik kijk elke dag intens naar de zonsondergang. Het is een plek waar ik geen plannen maak, het leven valt er stil. Rondhangen in de bossen, vrienden ontmoeten.”

Zou je het daar ooit fulltime kunnen uitzingen?

RICCIARDO. “Moeilijk te zeggen. Nu ga ik er drie, vier keer per jaar naartoe. Telkens als ik er kom, waardeer ik die plek meer. Die waardering wordt ook veroorzaakt door de drukte in de andere periodes, waardoor je die plek in Australië begint te missen. Als je er altijd bent, valt dat gemis weg. Als kind vond ik die omgeving vanzelfsprekend. Het is vijf minuten van het strand. Als kind zei ik: oké, het strand. Als ik er nu terugkeer, zeg ik: wow, het strand!

Anderzijds: de lifestyle van het formule 1-circuit is wel verslavend. Reizen, mensen ontmoeten, daardoor geïnspireerd raken – daar zal ik altijd naar hunkeren. Zes maanden druk, daarna zes maanden Australië: misschien is dat mijn ideale leven.”

Is dat dan een leven zonder sport?

RICCIARDO. “Tot nog toe was ik zeer egoïstisch. Dat kan niet anders als je de beste racer van de wereld wil worden. Alles draaide rond mij. Er komt zeker een punt waarop ik wil dat het minder om mij draait en ik vooral wil teruggeven. Meer tijd met mijn familie en vrienden doorbrengen. Ik zie mezelf wel een gezin beginnen. De rol van vader ligt me zeker.”

Kan je als beroemde mens nog wel een ‘normaal’ leven leiden?

RICCIARDO. “Je moet het meer plannen. Uitkijken naar welke plaatsen je gaat en wanneer. Je momenten kiezen, daardoor ga je ook meer genieten van die momenten. Een keer ongestoord onder vrienden zijn: dat waardeer je meer naarmate het minder evident is. Maar het merendeel van de interactie met fans ervaar ik als positief. De meeste mensen zijn aardig.”

Ook in de formule 1?

RICCIARDO. “Het gaat er intens, ruw, agressief en unfair aan toe. We doen aan topsport. We laten onze frustratie de vrije loop en soms zijn we teleurgesteld, verdrietig en eenzaam. Maar mijn vrienden zouden me vermoorden om deze baan te hebben. Als ik kwaad word, duurt dat nooit lang. Anders zou ik verwend en ondankbaar zijn. Terwijl ik me net geprivilegieerd voel. Zoveel mensen hebben het veel moeilijker dan ik. I’m a lucky bastard.”

RACEWAGEN AAN DE POLS

Tudor knoopte dit jaar aan met zijn verleden in de wereld van het autoracen. Het Zwitserse horlogemerk verbond zich aan het brandnieuwe formule-1-team Via Cash App RB (Red Bull), met de ervaren Daniel Ricciardo en de Japanse youngster Yuki Tsunoda als rijders.
Vanzelfsprekend hoort daar een horloge bij: de Black Bay Ceramic Blue komt in Visa-blauw, met een wijzerplaat van 41 millimeter in matzwarte keramiek, de merktyperende sneeuwvlokwijzers, het COSC-gecertificeerde manufactuurkaliber MT5602-1U met 70 uur gangreserve, en een hybride bandje van leer en rubber met blauwe stikselnaden. Het is een exclusieve versie van de Tudors Master Chronometer. Prijs? € 5.200.

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content