Masami Charlotte Lavault, gezicht van het nieuwe Kenzo-parfum: ‘We kunnen niet blijven onderhandelen met de planeet. Op een moment is het finito’
Wil je als modern beautylabel een écht uithangbord, dan is ‘just a pretty face’ onvoldoende. Neem Masami Charlotte Lavault: gezicht van het nieuwe Flower by Kenzo-parfum én oprichtster van de allereerste bloemenboerderij van Parijs.
Een ietwat eigenzinnige wandeling brengt ons op een zonnige maandagmiddag in juni tot bij een groene deur helemaal achteraan het cimetière de Belleville. “In het begin vond ik het naar om elke dag over het kerkhof naar de bloemenboerderij te stappen, maar nu hou ik ervan”, vertelt Masami Charlotte Lavault ons. “In de westerse wereld, waar we de dood verbergen, herinnert het kerkhof me eraan dat de dood deel uitmaakt van het leven. Als ik sterf, zullen sommige planten doorgroeien, andere sterven en overwoekerd worden door nieuwe. Houten structuren zullen vergaan, metalen onderdelen blijven wat langer, om uiteindelijk allemaal te verdwijnen. We hebben allemaal een impact, maar ik vind het geweldig dat mijn werk zo’n kleine voetafdruk heeft.”
“Voordien was ik industrieel designer in Londen. Maar de lange kantooruren, het blauwe licht, de grote druk en vooral het onbezonnen gebruik van grondstoffen voor de productie van accessoires, stoorden me. Op een dag kreeg ik de vraag om snel, snel een lederen weekendtas te ontwerpen. Toen ik vernam dat één zo’n tas een hele koeienhuid vergde, was ik geschokt. Ik besefte dat wat ik zojuist had ontworpen, deel uitmaakte van een vreselijk systeem van overconsumptie. Wat ik deed was allesbehalve life changing en ik wilde weg. Maar om wat te doen? Ik dacht na over wat het positieve tegenovergestelde zou kunnen zijn van wat ik deed en kwam bij tuinbouw terecht. Ook een vorm van creatie, want je begeleidt planten, maar het doel is om de middelen te behouden (niet te veel water te gebruiken bijvoorbeeld) en terug te geven aan de aarde wat ze ons geeft.”
“Binnen de drie weken was ik onderweg naar een biodynamische boerderij in Marokko. Ik wist niets, ik kon niets. Bovendien had ik als dochter van een Japanse boekhandelaar en een politieagent geen affiniteit met tuinbouw. Ik ben opgegroeid in Parijs en had helemaal niets met dit alles te maken. Vervolgens ging ik naar Japan, het geboorteland van mijn moeder, waar ik me inleefde in de fermentatie van micro-organismen. En dan diende ik een voorstel in bij het stadsbestuur van Parijs: op een gehuurd terrein wilde ik de eerste bloemenboerderij van de stad starten, Plein Air Paris. Het was echt alsof ik herboren werd. Dit complexe beroep waarbij je je hersenen moet gebruiken om in de pas te lopen met de natuur, is ongelooflijk. Je moet nadenken over vrij complexe systemen voor irrigatie, de planning van de boerderij én je moet goede ondernemerskwaliteiten hebben.”
Het ideale beroep
“Het is echt een van de meest complete beroepen die ik ooit heb ervaren, en eerlijk gezegd is het heel bevredigend omdat het je bewust maakt van de wereld”, gaat Masami verder. “Ik ben de hele tijd buiten en onderworpen aan het weer, wat ons tenslotte allemaal aangaat. Je kunt er niet over onderhandelen: het regent of het regent niet. Ik vind het belangrijk om te leven met dat besef, dat we niet nog tientallen jaren kunnen onderhandelen met de planeet. Op een gegeven moment zegt de aarde finito: ik wil geen mensen meer. Hoewel het vaak moeilijk is, ben ik heel gelukkig.”
“Al tien jaar lang werk ik bijna elke dag. Ook in het weekend. Ik heb hier ongeveer 350 verschillende soorten bloemen en misschien wel 100.000 aparte stuks waaraan ik een echte morele verplichting heb. Ik moet ze geven wat ze nodig hebben om te leven. Maar ik ben het hele jaar buiten en adem het hele jaar door. Iedereen die ik ken die in de stad werkt, ademt eigenlijk niet. Dus ik besef dat ik een groot privilege heb. Daarom probeer ik deze plek zo veel mogelijk open te stellen voor het publiek, want groen en natuur zijn ver weg in Parijs, en ik voel dat mensen daar sterk onder lijden. Op mijn opendeurdagen zie ik soms mensen huilen. Mijn bloemenboerderij heeft een indrukwekkend effect.”
Lees ook: Mee met de trends? Dankzij onze tips wel
Toevallige ontmoeting
“Omdat ik de eerste vrouwelijke bloemist van mijn soort was, kon ik geen bestaand model kopiëren, dus heb ik van alles geprobeerd. In het begin oogstte ik zelf en leverde ik aan bloemisten”, vertelt Masami Charlotte. “Vreselijk was de logistiek van de leveringen. Toen besloot ik rechtstreeks aan particulieren te verkopen en live boeketten te maken. Al snel kwamen er honderden mensen en moest ik alles vooraf oogsten. Daarna ben ik door covid begonnen met onlineverkoop. Door me enkele jaren geleden te associëren met Désirée, een ecoverantwoordelijke bloemenwinkel in Parijs, wonnen we samen een projectoproep van de stad en kregen we een nieuw terrein van 5 hectare toegewezen, 60 kilometer buiten Parijs. Nu kweek, oogst en lever ik aan Désirée vanuit Plein Air Paris (50 are) en binnenkort ook vanaf Les Fleurs de Sonchamp, onze nieuwe boerderij van 5 hectare. Désirée, opgericht door Audrey Venant en Mathilde Bignon en gespecialiseerd in 100 procent Franse bloemen, vereist het hele jaar door een constante aanvoer van bloemen, zelfs in de winter. Désirée zal zich bezighouden met de logistiek en de distributie, wat mijn werk zal veranderen. Eerst zal het om productie draaien, maar daarna is het mijn doel van de nieuwe boerderij een school te maken waar we mensen zowel het vak van tuinbouwer als bloemist kunnen aanleren.”
‘Ik heb ongeveer 350 verschillende soorten bloemen en wel 100.000 aparte stuks waaraan ik een echte morele verplichting heb’
Ook het verhaal van de nieuwe Flower by Kenzo La Récolte Parisienne begon op het bloemenveld van Masami Charlotte Lavault, in hartje Parijs. De bloemen, gekozen om hun schoonheid, geur, houdbaarheid in een vaas en hun compatibiliteit met het Parijse klimaat, worden biodynamisch geteeld, met respect voor de natuur. “Ik kwam eigenlijk toevallig in contact met Kenzo“, vertelt Masami Charlotte. “Voor één van hun events in Parijs verzorgde ik de bloemen en zo ging de bal aan het rollen. De samenwerking met Kenzo heeft me echt geholpen om de nieuwe boerderij voor te bereiden en bijvoorbeeld een verwaarloosde boomgaard uit de jaren vijftig te herstellen om een paradijs met fruit en bloemen te creëren.”
Geuren verzamelen
Vandaag zet Kenzo zich aan Lavauts zijde in voor een missie: de milde en milieuvriendelijke bloementeelt bekendheid geven. Voor de nieuwe Flower by Kenzo La Récolte Parisienne Eau de Parfum vond Kenzo inspiratie in het Plein Air Paris-bloemenveld. Het Franse luxehuis oogstte er de geur van dahlia’s –een steringrediënt van de geur – dankzij de Nature Print-techniek, die hun geurige moleculen onder een glazen stolp vastlegt, op het moment dat de dahlia’s hun geur vrijgeven op hun beste moment. Die bijzondere geur wordt vervolgens door parfumeurs nagebootst. “Ik hou van het groene aspect van de dahlia dat je ruikt als je de stengel knipt bij het oogsten”, vertelt Masami Charlotte.
Voor de nieuwe frisse, kruidige bloemengeur verlichtte parfumeur Dora Baghriche de iconische signatuur van Flower (damascusroos en witte muskus) met de geur van rooskleurige dahlia’s en combineerde ze met pittige gele mandarijn, kruidige roze peper en zachte en zoete tonkaboon tot een lichte en eigentijdse geur, als een boeket vers geplukte bloemen.
door Anja Van Der Borght
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier