Van fake tot fabulous: het succesverhaal van Victoria Beckham
Ze werd dit jaar vijftig, is vijfentwintig jaar getrouwd en staat al zestien jaar aan het hoofd van een mode- en beauty-imperium. Van Posh Spice naar zakenvrouw van het jaar. Go Victoria Beckham!
Toen ze in 2008 in een suite van het Waldorf Astoria haar eerste beperkte lijn van tien jurken voorstelde, werd die op gemengde gevoelens onthaald. ‘Classy’ en ‘verfijnd’ waren de woorden die Vogue gebruikte. Het blad voorspelde dat de collectie zou verkopen, niet vanwege het celebrity-appeal van Victoria Beckham, maar door de kracht en elegantie van de ontwerpen. Andere critici waren minder vriendelijk, zeker in haar thuisland, waar het een geliefde sport is beroemdheden neer te halen. Wie dacht ze wel dat ze was, de ooit oranjegekleurde voetballersvrouw in microshort, de slechtste stem van de Spice Girls, degene die zich zo boven iedereen verheven voelde dat ze amper lachte. En leken die jurken nu niet heel erg op Roland Mouret? Nauw aansluitend, hoekig decolleté, origami plooitjes… De Engelse kranten plaatsten de ontwerpen naast elkaar en speelden ‘zoek de zero verschillen’.
Het hielp niet dat Victoria een Mouret-fan van het eerste uur was, en dat ze haast evenveel van zijn Galaxy-jurken had als Jane Birkin-tassen. Misschien was het geen goed idee dat ze zelf bekende dat ze hem als een mentor beschouwde, en dat hij haar had geholpen haar weg te vinden in de textielwereld. “Dit is wat ik al mijn hele leven wil doen,” zei Victoria. “Sinds ik mijn schooluniform en dat van mijn vriendinnen customizede. Misschien word ik niet ’s werelds grootste designer, zoals ik niet de meest getalenteerde van de Spice Girls was. Maar ik zal er altijd naar streven de best mogelijke ontwerper te worden die ik kan zijn.”
Vandaag ziet de collectie er helemaal anders uit. Volwassener. Gestroomlijnder. De strakke jurken voor ‘the ladies who lunch’ zijn vervangen door een meer minimalistische maar nog altijd erg verfijnde look, die moeiteloos van de dag naar de avond evolueert. Posh heeft zowel samenwerkingen met Mango als Reebok als Breitling. Ze heeft haar eigen beautymerk, waarvan de Satin-Kajal-eyeliner ondertussen legendarisch is. Ze lanceerde accessoires, bracht drie geuren op de markt en tekende een Range Rover Evoque.
Mouret is niet langer eigenaar van zijn eigen label en is ondertussen met zijn tweede merk failliet gegaan. Victoria baant zich langzaam maar zeker een weg naar een luxe-imperium en maakt sinds 2022 winst. “Ik wist altijd al dat ze succesvol zou zijn”, zegt Mouret. “Ze heeft alles in zich om een nieuwe Diane von Furstenberg of een Estée Lauder te worden.” Victoria en Roland zijn nog steeds bevriend. Hij bracht zijn huwelijksreis door in haar huis in Dubai.
Van fake naar fantastisch
Er is veel geschreven en gedebatteerd over het culturele fenomeen dat Spice Girls heet, en over hun bijdrage aan gendergelijkheid en girl power. Over hoe ze het duidelijke prefab personalityconcept van hun creator-producer in hun voordeel uitspeelden en hoe ze hun nog duidelijkere artistieke tekortkomingen konden overstijgen. Geen van de meisjes is de Spice-stempel ooit kwijtgeraakt. Posh – “easy vee, does not come for free, she’s a real lady“, zoals de eerste hit, Wannabe, haar definieerde – was de poseur, de fashionista en soms ook de fashionvictim. Het Essex-meisje dat vooral aan haar fake zonnebruin en slanke lijn dacht. De ultieme WAG of voetballersvriendin. Ze was naar eigen zeggen niet de beste danseres of zangeres, maar wel de meest gemotiveerde, die geen repetitie of opdracht miste. “Ik denk nog altijd dat van ons vijf ik het meest aan de groep heb gehad,” zei Victoria ooit. “Ik heb er zoveel geleerd en ben zo erg gegroeid. Van een meisje dat op school gepest werd, was ik plots iemand voor wie deuren opengingen. Maar laten we eerlijk zijn, er werden ook veel deuren gesloten.”
‘Ze heeft alles in zich om een nieuwe Diane Van Furstenberg of Estée Lauder te worden’
mode-ontwerper Roland Mouret
Van alle Spice Girls was Victoria degene die volledig zou verdwijnen als de groep haar vervaldatum zou hebben bereikt. Dat was de voorspelling. Vandaag is het niet zo duidelijk waar de andere vier groepsleden gebleven zijn, op wat gemediatiseerde relaties, geflopte platen en financiële schandalen na. Van alle Spices bleek Victoria uiteindelijk de enige die zichzelf volledig kon heruitvinden. Zij is the one who has it all, om een gigantisch cliché te gebruiken. Een hecht gezin, een groeiend luxe-imperium, een huwelijk dat ondanks de geruchten sterk en stabiel lijkt. Het meisje dat amper glimlacht, heeft veel om vrolijk over te zijn. “Dit is nog maar het begin”, zei ze in een interview met Vogue. “Ik heb grote ambities en ik werk hard om mijn doelen te bereiken. Ik ben niet het afwachtende type. Ik weet dat het tijd vraagt om een succesvol modehuis op te bouwen. Volledig onafhankelijk dan nog. Mijn parfums zijn geen licenties, ik ben de eigenaar. Ik heb de fundamenten voor mijn huis gelegd, nu begint het echte werk.”
Leven na VB
Victoria is eerlijk over het feit dat ze niet kan tekenen of geen patronen kan maken, maar ze is volgens alle geruchten betrokken bij elke grote en kleine beslissing: creatief, financieel en organisatorisch. Ze werkt zoals elke creatief directeur: ze stuurt en zet de visie uit. En dat doet ze erg grondig. In de samenwerking met Reebok verbaasde ze iedereen door haar zin voor detail. Victoria: “Het komt op een centimeter aan. Een hoodie waarvan de kap te groot of te klein is, is gewoon niet mooi. En dat touwtje in de kap moet lang genoeg zijn. Niks is ergerlijker dan je lintje verliezen, dat is zo slordig.”
In het structureren van haar bedrijf heeft ze wat CEO’s en managers versleten, maar met Marie Leblanc (ex-Céline en Sonia Rykiel) lijkt het al vijf jaar te klikken en maakte het bedrijf voor de eerste keer winst. Samen hebben ze ambitieuze plannen: de inkomsten verdubbelen in drie jaar tijd, Azië en het Midden-Oosten veroveren, en de lederwaren uitbouwen.
Van alle Spices bleek Victoria uiteindelijk de enige die zichzelf volledig kon heruitvinden
Jonathan Siboni van het Franse consultancybedrijf Luxurynsight roemt Victoria voor haar werklust en inzicht. “Veel mensen uit de modewereld waren maar al te snel om haar af te schrijven. Ze was toch maar een Spice Girl en geen zakenvrouw. Ze hadden de bal niet verder kunnen misslaan. Het merk is een groot succes, dankzij Victoria. Ze heeft teruggevochten, ze is geëvolueerd en ze toonde gigantisch veel veerkracht. Ja, sommige collecties waren minder geslaagd, misschien zelfs smakeloos. Maar dat zette ze dan in de volgende collectie recht. Je kunt niet altijd de beste zijn. Net als bij het voetbal gaat het in de mode niet om één match, zelfs niet om één jaar, maar om het grote geheel,” zei hij in The Guardian.
Dat grote plaatje ziet er momenteel prima uit. Kate Middleton, Gwyneth Paltrow, Anne Hathaway, Lady Gaga, Meghan Markle, Kendall Jenner, Kim Kardashian, J Lo, koningin Letizia van Spanje en Eva Longoria zijn grote VB-fans, en Beckham kleedde voor de eerste keer een actrice op het Met Gala 2024: Phoebe Dynevor uit Bridgerton. Siboni wijst erop dat Victoria toekomstgericht denkt. Bij celebritylabels bestaat altijd het gevaar dat de brand groter is dan de business. Een valkuil die ze volgens Siboni heeft weten te vermijden. “Ze is erin geslaagd een merk te creëren dat groter is dan zichzelf. Sommige huizen overleven niet zonder de schepper, andere zoals Dior en Chanel floreren. Je kunt zien dat Victoria beseft dat de kleding ook moet verkopen als zij niet op tv komt of op sociale media zit.”
Gevraagd naar een toekomstvisie – wil ze de vrouwelijke Ralph Lauren worden? – zei Victoria dat ze nog het meest aan Donna Karan denkt en de voorzichtige manier waarop die haar bedrijf heeft opgebouwd. Karan staat bekend als dé ontwerper die decennialang bepaalde hoe Amerikaanse vrouwen zich kleedden. Ze bleef aan het hoofd van haar bedrijf tot in 2015, maar verkocht het merk in 2001 aan LVMH voor naar verluidt 400 miljoen dollar.
Humor en discipline
Het meisje met de voorliefde voor zelfbruiner werd een vrouw met stijl en allure, met polish zoals dat in het Engels zo mooi heet. Een prachtige huid die het gevolg is van gezond eten en goed onderhoud. Een slanke lijn die het resultaat is van op z’n minst twee uur dagelijkse fitness en uiterste discipline. “Ze heeft in heel ons huwelijk één keer een hapje van mijn bord genomen,” zegt echtgenoot David. “Alle andere dagen eet ze haar healthfood: gegrilde vis en gestoomde groenten.”
‘Ik heb grote ambities en werk hard om mijn doelen te bereiken. Ik ben niet het afwachtende type’
Victoria Beckham
“Ik leid een bevoorrecht leven”, bekent Victoria. “Ik hoef niet zelf te koken. David is een fantastische chef, hij zorgt voor de kinderen. Ik ben meestal erg laat thuis en eet mijn eigen kostje. Ik ben het gelukkigst als ik me aan mijn routine kan houden. Mijn dag begint om halfzes, met 7 kilometer op de loopband. Een klein uurtje wandelen, sprinten, joggen. Dat is ook het enige moment waarop de tv aangaat – dvd’s, documentaires, series – dus daar kijk ik naar uit. Daarna werk ik met een personal trainer: een halfuur concentreren we ons op de benen, een halfuur op de armen en dan pakken we de core aan. Toen de kinderen nog kleiner waren, onderbrak ik dat schema om hen naar school te brengen. Nu kan ik zonder pauze doorgaan. Veel mensen vinden dat ik mezelf afbeul, maar het is wat ik nodig heb en waar ik me goed bij voel. Ik voel me niet verplicht te fitnessen, het is een onderdeel van wie ik ben.”
Victoria en haar echtgenoot David bewegen zich in de sterrenstratosfeer en mensen zullen altijd geïnteresseerd zijn in hoe ze leven en wat ze doen, getuige daarvan Beckham, de documentaire reeks op Netflix die na de lancering internationaal de hoogste kijkcijfers haalde. “Wat wij doen, is nieuws. Dat is simpelweg een feit. Soms werkt dat in ons voordeel en soms in ons nadeel”, zei Victoria ooit. “Ik probeer afstand te bewaren. Als er iets moet gebeuren, moet ons pr-team het maar oplossen. Daar zijn ze voor.” Ze had Teflon Spice genoemd moeten worden voor de manier waarop ze de beledigingen van de Engelse pers en de voetbalfans van zich kon afschudden. Van ‘Posh Spice likes it up the arse’ tot ‘Your wife is a whore’, er moeten toch leukere supportersliedjes zijn. Victoria haalt de schouders op. “Het raakt me niet meer.”
Met behoorlijk wat leedvermaak stortte de pers zich in 2004 op Rebecca Loos en de affaire die ze met David Beckham zou hebben gehad. Tot vandaag de dag ontkent David dat overspel, en de documentaire – gedraaid door de Beckhams eigen productiehuis – gaat er niet dieper op in. Al zegt Victoria dat ze nooit ongelukkiger is geweest dan dat jaar.
Wat je vooral onthoudt uit de documentaire, is een paar dat loyaal en respectvol blijft voor elkaar, dat elkaar nog altijd kan plagen en aan het lachen kan brengen, zoals in het Rolls-Royce-moment. Victoria: “Thuis waren we arbeidersklasse.” David: “Wees eerlijk: vertel de mensen met welke auto je naar school werd gebracht.” Victoria, eerst sputterend en dan lachend. “Met een Rolls-Royce.”
Tegenstanders mompelden ‘leugenaar’ en ‘maker van de eigen mythe’. Victoria liet het van zich afglijden en toonde haar gevoel voor humor. In haar laatste collectie zit een T-shirt van organisch katoen met het opschrift: ‘My dad had a Rolls-Royce’, voor 130 euro.
door Lene Kemps
De Beckhams in cijfers
. Het is moeilijk om precies te weten hoe rijk Victoria en David zijn, maar ze eindigden op de 297ste plaats in de Sunday Times Rich List, waar hun waarde op 455 miljoen pond wordt geschat, een stijging met 30 miljoen tegenover vorig jaar. Van het koppel is David de grote verdiener.
. Ze leven in een Londens townhouse in Holland Park, dat 50 miljoen pond waard zou zijn, maar hebben ook een jacht (met de naam Seven, Davids rugnummer), een appartement en een villa in Dubai, samen goed voor 425 miljoen pond. De Beckhams hebben een penthouse met vijf slaapkamers in Miami, getekend door Zaha Hadid, en een vakantiehuis in de Cotswolds, waar 90 miljoen pond op wordt geplakt.
. David Beckham verkocht de helft van zijn bedrijf aan Authentic Brands voor 200 miljoen pond. Authentic Brands doet het merkbeheer voor onder meer Reebok, Juicy Couture, Muhammad Ali, Elvis Presley en Marilyn Monroe.
. David en Victoria hebben samen Studio 99, het productiehuis dat de vierdelige documentaire Beckham uitbracht, hét Netflix-succes van 2023.
VB’s succes
. Met als logo haar initialen VB stichtte Victoria Beckham-Adams in 2008 haar modelijn. In 2013 volgde een e-commercesite en een flagshipstore in Londen, op Dover Street.
. De lijn maakte jaar na jaar verlies, wat in het luxegamma niet ongewoon is. Het bedrijf van echtgenoot David paste elk jaar bij.
. In 2017 werd een extra geldschieter aangetrokken, Neo Investement, die de business op 100 miljoen pond schatte en 30 miljoen investeerde.
. Ze werd bekroond met de Orde van het Britse Rijk voor haar bijdrage aan de mode-industrie.
. De beautylijn die in 2019 werd gestart, wordt als erg geslaagd gezien. Elke 30 seconden zou een Satin-Kajal-eyeliner over de toonbank gaan.
. In 2022 maakte de VB-collectie voor de eerste keer winst en de Victoria Beckham Holding (met beauty en nevenprojecten) groeide met 44 procent, van 43,5 naar 62,5 miljoen dollar.
. De operationele verliezen daalden van 3,9 miljoen pond naar 0,9 miljoen.
. Ook als Posh Spice verdient Victoria nog steeds geld aan royalty’s en merchandising, via haar bedrijf Mood Productions.
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier