Van trendy zonnebril tot nieuw Belgisch modelabel: de belangrijkste trends van oktober

*  

Van een Belgisch modemerk to watch tot statement handtassen en de stropdas als ultiem herfstaccessoire: dit zijn de trends van vandaag.

Mmmmhatcha

Opgelet, want dit zou voor sommige mensen weleens als een schok kunnen aankomen. Voordat de wereld van de koffiebars en TikTok matcha latté ontdekte, was er al eeuwenlang klassieke matcha. Oorspronkelijk geïntroduceerd vanuit China, werden de gedroogde, verpulverde blaadjes groene thee essentieel voor de Japanse theeceremonie. Dat rustgevende, rituele moment van het zijdezachte drankje is wat Nanou Van Dyck inspireerde om zelf matchathee in België te importeren uit de Uji-regio rond Kyoto. Het beste aan matcha? Anders dan bij koffie, bevat de zijdeachtige thee ook L-theanine wat je typische caffeïnecrash vermijdt en daarbovenop zijn de antioxidanten nog rustgevend ook.

Vanaf € 25, ome-matcha.com

Een klassieker maakt zijn comeback

Gespot: een trend die terug is van wel heel lang weggeweest. En wie hem ooit resoluut afzwoor, is gewaarschuwd. Hét accessoire van de jongste fashion weeks voor iedereen die preppy, business of chique op het appel wou verschijnen: de stropdas. Tijd dus om die Windsor-knoop weer in de vingers te krijgen.

Van je mood je merk maken

De rollen waarin Ana Kraš de laatste tien jaar al opdook in de lifestylewereld, zijn moeilijk bij te houden. De Servische fotografeerde al campagnes voor in-the-know merken als Maryam Nassir Zadeh en Saks Potts, ze ontwierp set designs voor Ganni en een lamp voor Hay. Nu transformeerde kunstenares haar Instagramhandle ‘Teget’ tot een merk dat als een superpersoonlijk moodboard leest: minimalistische kleren in mooie collaps, kunstwerken en interieurspulletjes. En dat allemaal aan een variëteit aan prijzen.

teget.space

Tijd voor nieuwe Belgische mode

Wat? 11 PM. Een kledingmerk uit de hoed van Marie-Charlotte Vermeulen en Pieterjan Van Biesen. De twee leerden elkaar kennen bij Natan, waar de nicht van Edouard Vermeulen accessoires ontwerpt en Van Biesen communicatiedirecteur is.Waarom in de gaten houden? Wegens de kwalitatieve stoffen, maar nog meer dankzij de coole snit van de op workwear geïnspireerde, tijdloze, uniseks ontwerpen.Onze favoriet? Het Signature Shirt afgewerkt met hun oversized, chunky halsketting.

11pm-studio.com

Trompe-l’oeil

Wat als je een spiegel nu eens op de muur kon verven? Dit ontwerp van Paulineplusluis is een trompe-l’oeil, maar het resultaat is wel ontzettend geslaagd. Dankzij een speciale ophanging kun je de spiegel ronddraaien als ware het een rad van fortuin.

Paint, Paulineplusluis, € 591, paulineplusluis.com

Slaap lekker

trends

Marc O’Polo maakt niet alleen degelijke feelgoodkleding, diezelfde vibe trekt het Zweedse merk ook door in huis. Neem dit rustieke en tezelfdertijd minimalistische beddengoed. Wedden dat op tijd gaan slapen, makkelijker zal gaan?

Dekbedovertrek vanaf € 169,95, marc-o-polo.com

The next step

trends

Begon Mélange, het uniseks label van Lize Feryn en Aster Nzeymana, dit voorjaar als een passieproject dat zijn eerste pasjes zette met een pop-upstore in Antwerpen, dan is het bekende koppel nu klaar voor de volgende stap. Ze breidden de collectie uit met stoere, mouwloze blazers en een XXXL-mantel in Italiaanse wol. En vooral: alles is vanaf nu permanent beschikbaar in de pas gelanceerde webshop.

melangelabel.com

Denken aan morgen

trends

Een nieuwe sofa koop je gewoonlijk niet voor even, maar dan nog is het interessant stil te staan bij wat aan het einde van zijn mooie, lange leven gebeurt. Voor zijn nieuwste sofa, Anagram, ging Vitra in zee met Panter & Tourron. De Zwitserse ontwerpstudio bedacht een totaal modulair ontwerp dat makkelijk meegroeit met de noden van hun eigenaars, en had vooral veel aandacht voor recyclage: de voering bestaat uit 100 procent recycleerde petflessen, en de zetels kunnen ontmanteld worden tot de afzonderlijke onderdelen, wat de recyclage bevordert.

Vanaf € 4.229, vitra.com

Smells like… Tomaatjes

Een onlinesensatie die je getest moet hebben om het te geloven. Na het succes van de bijna altijd uitverkochte tomatenkaars van Malin+Goetz, lanceerde het wellnessmerk nu ook een roomspray met dezelfde wel heel interessante kwaliteiten: de alcoholvrije huisspray met tomaten, bindt zich aan en neutraliseert minder aangename geurtjes, die ze transformeert in wat je alleen maar kan omschrijven als de heerlijke geur van de late zomer.

€ 52, malinandgoetz.com

Vormelijk schoon

Eindelijk een product met borsten dat dat géén flauwe schort uit de souvenirwinkel is. Dit welgevormde exemplaar van Cult Gaia is eigenlijk een clutch maar zou op een pièdestal in een galerie niet misstaan.

Clutch ‘Reina’ in geborsteld brons, € 1.100, cultgaia.com

Natuurlijk industrieel

Met prijzen tot wel 6000 euro voor een fauteuil, kun je de nieuwste collectie van Vincent Van Duysen voor Zara bezwaarlijk nog mainstream noemen. Maar eerlijk is eerlijk, ook het ontwerp is dat niet. Neem deze essenhouten kruk, die is exemplarisch voor hoe hoe de Belg zijn architecturale, industriële vormentaal met diepnatuurlijke materialen combineert.

Stool 03, € 339, ‘Collection 3’, zara.com

Groot, groter, grootst

Ofwel: het motto van de nieuwste trend in zonnebrillenland.

Celine

Celine

Celine

€ 480

Koop hier

Acne Studios

Acne Studios

Acne Studios

€ 450

Koop hier

Victoria Beckham

Victoria Beckham

Victoria Beckham

€ 355

Koop hier

Givenchy

Givenchy

Givenchy

€ 370

Koop hier

Gucci

Gucci

Gucci

€ 440

Koop hier

Na echt water, het geurwater

Marie Stella Maris, het Nederlandse merk achter zowel het flessenwater als de verzorgingslijn, komt voor het eerst met parfums. De vier lichte geuren in de Eau de Parfum Naturelle-collectie zijn alle op basis van 96 tot 100 procent natuurlijke ingrediënten en hebben voor elke persoonlijkheid iets: Amberhaze met toetsen van muskus en neroli, Rose Fumé met cipres en roos, Terre Fertile met roze peper en Flower Water met bergamot en tulp.

€ 99, marie-stella-maris.com

Candy Crush

Het perfecte tegengif voor een grijze herfstdag: snoepjes van juwelen, horloges en accessoires.

Mini Dolce Vita

Mini Dolce Vita

Mini Dolce Vita

€ 4.050  –  Longines

Kalfsleren laarzen

Kalfsleren laarzen

Kalfsleren laarzen

€ Prijs op aanvraag  –  Hermès

Smarties ring

Smarties ring

Smarties ring

€ Prijs op aanvraag  –  Mattioli

Neverfull handtas

Neverfull handtas

Neverfull handtas

€ 1.800  –  Louis Vuitton

Horloge Day-Date 36 met diamanten

Horloge Day-Date 36 met diamanten

Horloge Day-Date 36 met diamanten

€ 83.000  –  Rolex

Manchetknopen in geelgoud met twee tsavorieten

Manchetknopen in geelgoud met twee tsavorieten

Manchetknopen in geelgoud met twee tsavorieten

€ 9.450  –  Cartier

Portefeuille

Portefeuille

Portefeuille

€ 520  –  Prada

Oorbellen Heart to earth

Oorbellen Heart to earth

Oorbellen Heart to earth

€ Prijs op aanvraag  –  Pasquale Bruni

Move Link ring in geelgoud

Move Link ring in geelgoud

Move Link ring in geelgoud

€ 3.980  –  Messika

Champagnecoupe in Muranoglas

Champagnecoupe in Muranoglas

Champagnecoupe in Muranoglas

€ 325  –  Dolce & Gabbana Casa

Door Natalie Helsen

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content