Stella Wolf neemt afscheid: een blik achter de schermen bij Antwerpse juwelenlegende Colman

Hoewel haar zoons nu stilaan de juwelierszaak overnemen, blijft eigenares Stella Wolf een vaste waarde op de vloer van Colman. Hier links: de Antwerpse boetiek © Serge Anton

Bijna ieder juweel dat bij Colman over de toonbank gaat, is een cadeau. Eigenares Stella Wolf heeft de afgelopen 30 jaar die mooie momenten met haar klanten gedeeld. Aan de vooravond van haar pensioen praten we met haar over de toekomst van de juwelensector, de kunst van het juiste cadeau uitkiezen en diamanten tiara’s.

Juwelier Stella Wolf stopt er stilaan mee. “Ik ben 70 jaar, dan is het tijd om andere dingen te doen. Het mag allemaal wat rustiger aan”, steekt ze van wal. Tijdens ons gesprek in de winkel in Antwerpen is er nochtans weinig te merken van dat rustigere leven. Stella moet even in vergadering, excuseert zich omdat er een klant geholpen moet worden die speciaal voor haar gekomen is, en vraagt langs haar neus weg wie die kale plant in de hoek eindelijk gaat vervangen.

“Ik ben niet ver weg”, lacht ze. “Ik werk nog een paar dagen per week, maar ik ben hier niet meer zes dagen op zeven. Gisteren ben ik bijvoorbeeld gaan pottenbakken. Het is tijd om de fakkel door te geven aan onze zoons. Jongere mensen, andere ideeën. De jongens vragen me nog dikwijls om advies. Dat is wel fijn, want zo stopt het voor mij ook minder abrupt. En ik moet toegeven: de inkoop vind ik moeilijk om los te laten. Soms denk ik: oh dat zou ik niet hebben ingekocht. (lacht) Mijn smaak is nogal gedurfd, extravagant. Als ik zeg dat ik iets niet wil, dan zullen ze het ook niet doen. Maar ik probeer dat niet te doen, want jonge mensen zien de dingen vaak anders, frisser. Tijdens het inkoopseizoen neem ik bewust mensen mee met een andere smaak dan ik. Veel mensen kennen me, dat is leuk en dat zal ik op de duur wel missen wanneer ik achter mijn rollator loop (lacht). Maar eerlijk: alles in de wereld verandert zo snel. Ik ben eigenlijk wel blij dat het mijn problemen niet meer zijn.”

colman
De Antwerpse boetiek

Een nieuw vlaggenschip

“Ik heb alle vertrouwen in mijn opvolging. We zijn bezig met het openen van een winkel in Brussel op de Waterloolaan, een multibrand in een herenhuis. Het wordt ons vlaggenschip. Het is het laatste project waaronder mijn man en ik onze schouders zetten. Er komt ook een speciale kamer met een uitgebreide collectie diamantjuwelen, Jewels by Stella. We geloven in de economie van België en dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt. Ik zie wereldwijd heel wat leegstand in de winkelstraten, van Firenze tot Amsterdam. Het is jammer dat veel grote merken vertrekken uit de steden, ook uit Antwerpen. Winkels hebben persoonlijkheid nodig. Wij hebben bij Colman uiteraard de klassiekers, maar ook onze eigen insteek. Die personal touch is belangrijk. We kiezen ook bewust voor een lage instapprijs. Uurwerken beginnen aan 900 à 1.000 euro. Voor juwelen hebben we Dinh Van en Messika met mooie startprijzen voor de kleinere stuks.”

Kerst zonder piek

“De juwelenkalender is de jongste jaren danig door elkaar geschud. Vroeger had je doorheen het jaar piekmomenten: december was er zo één. De mensen gaven vroeger met oudejaarsavond grotere cadeaus dan met kerst. Met nieuwjaar gaven mannen traditioneel vaak een juweel aan hun vrouw of minnares, dat weet ik niet. (lacht) Tussen kerst en nieuw deden wij onze grootste verkopen van het jaar. Die traditie is min of meer verdwenen. De verkoop van juwelen is nu veel meer verspreid over het jaar.”

Wat je zelf draagt,verkoopt

Stella Wolf

“Ondanks de negatieve berichtgeving over de luxesector mogen wij absoluut niet klagen. Het is geen euforische tijd, maar we doen het nog altijd goed. Al dat negatieve nieuws helpt natuurlijk niet, want mensen worden banger om geld uit te geven. Al mag ik dat ook niet echt zeggen. Vorige week was er hier iemand die zei: ‘Amai, mevrouw. Dat is hier precies de bakker op zondagochtend.’ De mensen winkelen anders. Ze komen vaak eerst kijken voordat ze beslissen. We zitten natuurlijk ook in Antwerpen, waar er een groot aanbod diamanten is. Voor onze eigen diamanten juwelen zijn de prijzen daarom zeer concurrentieel, vaak goedkoper dan in andere steden. De kwaliteit is superieur. Ik heb als twintiger in de diamantsector gewerkt, dus ik weet wat ik wel en niet wil van een diamant. Daar hou ik heel sterk aan vast. Andere winkels bieden vaak minder goede kwaliteit aan waardoor de prijzen lager kunnen zijn. Maar ik heb geprobeerd onze klanten daarin op te voeden en dat is me grotendeels gelukt. We zijn een vaste waarde in de stad.”

colman
De Antwerpse boetiek

Elke dag feest

“In de aanloop naar de feestdagen is het elke dag een beetje feest in de winkel. De zilveren champagnekoeler staat klaar met flessen bubbels. Er staan overal bakjes snoep en wij dragen pailletten en feestelijke outfits in die periode. Het personeel heeft een uniform, maar met de feestdagen mogen ze hun eigen feestkledij dragen, het liefst zo schitterend mogelijk. Dat brengt sfeer en de klanten merken dat op.”

“Vroeger was december écht de maand van de cadeaus. Pas veertien dagen voor kerst begon de rush voor de feestdagen, vóór sinterklaas gebeurde er weinig. Nu is dat helemaal anders. Begin november heb ik al kerstcadeautjes ingepakt. Ieder jaar hebben we traditioneel ons eigen inpakpapier en lint gecombineerd met echte, glazen kerstballetjes. Heel veel winkels hebben mooi kerstpapier, maar ik denk dat bijna niemand echte glazen kerstballetjes op de verpakking doet. Ik doe ieder jaar hetzelfde zodat de look & feel herkenbaar ‘Colman’ blijft.”

Het perfecte cadeau

“Voor mannen verkopen we rond kerst vaak horloges. We volgen de trends van de herenjuwelen; we hebben enkele stuks van Dries Criel en ook Messika heeft een collectie voor mannen. We zijn er minder mee bezig door plaatsgebrek in de etalage (lacht). Het horloge blijft toch altijd populairder voor mannen. Komen ze iets kiezen voor een vrouw, dan raad ik altijd een armband of ketting aan. Oorbellen moeten bij het gezicht passen en bij ringen weten ze de maat vaak niet. Een ketting past altijd.”

colman
Witgouden halsketting met centrale peervormige diamant van 1.20ct, 5.78ct briljant diamanten en 3.13ct briljant saffieren, € 57.600

“Kleurrijke juwelen zijn vandaag de trend. Dat heeft ook te maken met de prijs. Een halfedelsteen is goedkoper dan een diamant. Toch kiest iemand met een kleiner budget vaak voor een diamant omdat het een tijdloze aankoop is. De klanten die veel kleur kopen, hebben vaak al veel en willen eens iets anders proberen.”

“Ik heb in mijn leven natuurlijk heel wat juwelen gekregen. De meest bijzondere waren onder andere een sotoire met bruine diamanten. Voor mijn 65ste heeft mijn man me een grote solitair gegeven. Ik heb gezegd dat ik voor mijn 70ste een 7 karaat wil en zijn antwoord was: ‘Ik hoop dat je geen 100 wordt’ (lacht). Ik ben in blijde verwachting van mijn cadeau. Ik heb veel en ik heb een specifieke smaak. Op mijn persoonlijke verlanglijstje voor kerst staan gele parels. Parels zijn vandaag minder populair, maar als ik parels begin te dragen in de winkel, kopen de klanten ze wel weer. Wat je draagt, verkoopt. Het meest exclusieve dat we ooit verkocht hebben, is een diamanten tiara van Chaumet. Die heb ik toen zelf ook wel even gepast (lacht). Dat is het mooie aan de juwelensector: Ik ben vaak verliefd. Na meer dan dertig jaar gebeurt het nog bijna elke ochtend dat ik binnenkom en denk: oh, dat stuk zou ik ook wel willen.”

door Kristin Stoffels

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content