HOT DOGS: mode voor viervoeters boomt
Pitti Uomo, de wereldvermaarde mannenmodebeurs in Firenze, organiseerde dit jaar voor het eerst de beurs Pitti Pets, volledig gewijd aan outfits en accessoires voor de trouwe viervoeters. Niet toevallig: de hele lifestyle rond huisdieren is booming business.
Honden en mode, het lijkt op het eerste gezicht een vreemde combinatie. En toch, wanneer je de Instagram-accounts van bekende ontwerpers als Dries Van Noten en Pieter Mulier en vele anderen bekijkt, zie je met de regelmaat van de klok beelden en filmpjes van hun Instagram-waardige hond. Om maar niet te zwijgen over de honden met een eigen Instagram- of TikTok- account.
De populariteit van honden is nog toegenomen door de pandemie. Vaak was een hond in huis nemen een geldig excuus om buiten te komen, zeker tijdens de eerste strenge lockdown. En omdat er anders weinig te beleven viel, werden massaal filmpjes en foto’s van deze schattige huisdieren gedeeld op de sociale media. Geregeld verschenen ze leuk gestyled, wat heel wat fashionlabels, ook uit de hoogste moderegionen, inspireerde om een accessoirelijn voor honden op de markt te brengen.
Op de Pitti Pets waren vooral gespecialiseerde petlabels aanwezig, van luxesnacks voor onderweg, over design hondenmanden van Paola Navone voor het Italiaanse label 2.8 – voluit duepuntootto – tot fancy fashion voor honden zoals het Spaanse label The Painter’s Wife. Dat merk werd in 2017 opgericht door dierenarts Josep Pintor en zijn vrouw Rosana, een kunstkenner en -liefhebber. Wat bescheiden startte als een onlineshop met kledij en accessoires voor honden, is nu een bedrijf geworden met verkooppunten in maar liefst dertig landen. De collectie is terug te vinden in gespecialiseerde petconceptstores, luxewarenhuizen zoals Harvey Nichols en online.
“We zagen een niche in de verkoop via fashionboetieks en luxewarenhuizen, wat toen nog een vrijwel onontgonnen markt was”, zegt Rosana “Ondertussen is de markt in dit segment de laatste jaren snel geëvolueerd en zijn we erin geslaagd om ons te positioneren als een van de toonaangevende collecties in Europa en Azië, vandaar dat Pitti Uomo ons gecontacteerd heeft voor deze eerste editie van Pitti Pets. Dat Pitti Uomo een beurs wijdt aan lifestyleartikelen voor pets, bewijst dat dit een interessante en groeiende markt is binnen de modebusiness.”
The Painter’s Wife omvat creatieve kleren en accessoires voor honden die tegelijk ook praktisch en diervriendelijk zijn. Veel aandacht gaat ook naar duurzaamheid. Zo zijn de regenjasjes gemaakt van gerecycleerd polyester, de truien zijn in een samenstelling van merinos en kasjmier of van biokatoen. Leuk zijn de gestreepte truien in een waaier van kleuren en de Sarah-regenjas, met een knipoog naar de jassen die de vissers dragen aan de Atlantische kust, maar ook naar het kleurrijke werk van de Brits-Amerikaanse kunstenares Sarah Morris. De meeste creaties zijn vernoemd naar een kunstenaar. Voor de keramiekcollectie, bestaande uit borden en drinkkommen deed The Painter’s Wife een beroep op kunstenaar Isidro Tascon die acht van zijn favoriete hondenrassen schilderde.
Petfluencers
Zelfs op de modeweken geven honden present. Soms als curiosum op de catwalk. Zoals enkele jaren geleden toen Manish Arora een poedel liet verven in een assorti kleur bij de outfit, bij wijze van accessoire. Of onlangs nog de Groenendaler die op de catwalk verscheen bij Marine Serre en later ook in de campagnebeelden. Maar tegenwoordig zitten honden vooral tussen het publiek, en liefst nog op de eerste rij.
Een van de harige sterren van het moment is Boobie Billie, half chihuahua, half Italiaans windhondje, met honderdduizenden volgers op Instagram. Deze “zelfverklaarde businesswoman”, promoot onder meer foulards, schoenen, zonnebrillen en it-bags van Jacquemus, Prada, Fendi en tal van andere luxemerken. Geen hondenspullen dus, maar luxe voor haar menselijke volgers. Boobie is immers een typische New York City girl, zij het in het lichaam van een hond, so what?
Boobie’s account wordt gerund door James Pacitto en Charlie Glassman, creatieve directeurs bij een internationaal reclamebureau in New York. Hun bedoeling was om modelabels op een speelse, grappige manier te promoten. En het werkt, getuige de honderdduizenden volgers. Qua aantal volgers moet Bobbie het onderspit delven voor Tika the Iggy, een Italiaanse windhond die al sinds 2016 op Instagram zit, maar beroemd werd tijdens de pandemie. Ondertussen heeft ze meer dan een miljoen volgers op Instagram en het dubbele op TikTok. Ze wordt geregeld gespot op de modeweken en heeft een partnership met heel wat merken. Vorig jaar was ze goed voor een media-impact waarde van 7 miljoen dollar.
Gezien het toenemend belang zijn er nu ook gespecialiseerde agentschappen voor petfluencers. The Dog Agency, een Amerikaans agentschap, zoekt voor klanten zoals Valentino, Fendi, Hugo Boss, Dyson, Zara en vele andere de juiste dogmatch. “Aangezien vele mensen hun hond beschouwen als een kind, proberen merken de gevoelige snaar van hun baasjes te raken via campagnes met honden en zo hun sympathie te winnen voor het merk in kwestie”, aldus Loni Edwards, stichter van The Dog Agency.
Twinning met je huisdier
Wie zich luxemerken kan veroorloven, wil dit ook voor hondlief. De laatste jaren schieten luxe petcollecties als paddenstoelen uit de grond. Zowat elk groot modehuis dat zichzelf respecteert, brengt een collectie uit voor pets. Van Dior, Louis Vuitton, Hermès, Prada, Gucci, Celine en Christian Louboutin tot labels uit het hogere middensegment zoals Tommy Hilfiger en Hugo Boss.
Er wordt flink wat geld neergeteld om hondlief een outfit te bezorgen waarvan het niveau en de uitstraling matchen met die van zijn baasje: een donsjasje van Prada voor honden kost net geen 600 euro, voor een tas in Re-nylon leg je 2.400 euro neer. En omdat een hond van stijl het altijd netjes houdt bij zijn wandelingen, bieden de luxemerken ook minitasjes aan voor de poepzakjes, met een herkenbaar logo of een beetje strass voor wat extra glamour.
Die luxe items worden niet alleen via de eigen boetieks van de luxemerken verkocht, maar onder meer ook via het multimerkplatform Mytheresa dat als gevolg van de grote vraag, sinds kort lifestyle-items voor pets aanbiedt, vooral kleren en halsbanden.
De twinning kan nog een stap verder gaan: op Pitti Pets zagen we ook regenjassen in dezelfde kleuren en motieven als deze voor hond, of kleurige poncho’s in sneldrogend sponsfluweel voor baasje en hond, om samen naar het strand te trekken. Zo verlies je elkaar nooit uit het oog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier