De link tussen Dior en Schotland: ‘De ruit is waarschijnlijk de enige chique print die de trends zal weerstaan’
Er is een verrassende, historische link tussen het Franse modehuis Dior en Schotland. In de jongste cruisecollectie wordt die band aangehaald, door het gebruik van oude Schotse symbolen én door een samenwerking met Le Kilt.
In het Dior herfst-winterdefilé van 1947 zat een haute couture ensemble, genaamd Écosse. Drie jaar later, in 1951, presenteerde Christian Dior zijn lente-zomerdefilé in Perthshire. Ook in 1955 zou hij 172 looks showen in het Schotse graafschap tijdens een charity-event in The Gleneagles Hotel. En in 1960 organiseerde Christian Dior London een fundraiser voor twee Schotse organisaties: The Queen’s Institute of District Nursing, dat financiële hulp verschaft bij palliatieve zorg, en The Perth and Kinross Union of Boys’ Clubs, dat minderbedeelde jongeren ondersteunt. De huidige cruisecollectie, die eind deze maand in de boetieks ligt, werd geshowd in de majestueuze tuinen van Drummond Castle in Perthshire – de tuinen gelden als een van de indrukwekkendste in heel Europa en zijn open voor bezoekers.
‘De ruit is waarschijnlijk de enige chique print die de trends zal weerstaan’Christian Dior in zijn Petit Dictionnaire de la Mode
Drummond Castle en zijn omgeving vormen de perfecte backdrop voor een collectie die de rijke diversiteit én de artisanale tradities van Schotland in de verf zet: creatief directeur Maria Grazia Chiuri brengt in deze collectie, zoals zo vaak, oude savoir-faire en vernieuwing samen.
Een tartan-eerbetoon
In het boek Petit Dictionnaire de la Mode, geschreven door Christian Dior in 1954, zegt hij dat “de ruit waarschijnlijk de enige chique print is die de trends zal weerstaan”: visionair, want ook in deze collectie is de ruit alomtegenwoordig. In verschillende kleurcombinaties en gebruikt voor iconisch-Schotse kledingstukken als de kilt (in lange en korte versie), maar ook bijvoorbeeld als print voor een korsetjurk met ritssluiting of op een cape.
‘Je hebt materiaal nodig dat generaties lang kan meegaan, een kilt maakt deel uit van de familiegeschiedenis’ Samantha McCoach, oprichter van Le Kilt
Je herkent een landkaart van Schotland op sommige looks, en Maria Grazia Chiuri wilde ook de Schotse emblemen van oude wapenschilden in de collectie integreren: de eenhoorn en de distel bijvoorbeeld – beide geborduurd op jasjes en wijde rokken. Foto’s van die legendarische presentatie uit 1955 in het Gleneagles Hotel zijn gebruikt als print of appliqué op kilts en overjassen: herinneringen die je letterlijk met je mee draagt – een prachtige symboliek.
Le Kilt
Voor deze collectie liet Maria Grazia Chiuri zich niet enkel inspireren door Schotland, ze werkte ook samen met Schots designer Samantha McCoach, de artistiek directeur van Le Kilt. Le Kilt – de naam is ontleend aan een cultclub in het Londense Soho – werd opgericht door McCoach samen met haar in Italië geboren grootmoeder, een naaister die kleermakers de authentieke plooitechniek leerde beheersen die traditioneel gebruikt wordt om kilts te maken. Le Kilt, opgericht in 2014, wil de traditionele kilt in ere herstellen: een échte kilt is rebels, wordt van generatie op generatie doorgegeven, en is gemaakt van 100 procent Schotse wol.
McCoach: ” De stof is het anker van de kilt – je hebt een materiaal nodig dat generaties lang kan meegaan, want traditioneel maakt een kilt deel uit van de familiegeschiedenis, zoals een embleem dat doet. Voor deze samenwerking creëerde ik een kilt gemaakt van wol van Lochcarron, een van de laatste Schotse authentieke wolproducenten. Ik wilde het subversieve, rebelse karakter van de kilt behouden, dus de zomen zijn ruw en onafgewerkt – een knipoog naar de punkbeweging. De kilt vertelt altijd een verhaal. Daarom vind ik het zo fijn dat Dior dit prachtige kledingstuk een podium geeft, presenteert aan een breed publiek en integreert in een moderne garderobe.”
door Els Keymeulen Beeld Sam Copeland
Meer lezen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier