De magie van de Cartier Trinity: ‘De ring vertegenwoordigt vriendschap, liefde en trouw’
Er zijn weinig juwelen die de tand des tijds zo goed doorstaan als de Cartier Trinity. De favoriete ring van Gary Cooper en Grace Kelly wordt honderd, en krijgt een update.
Laat ons meteen beginnen met een hardnekkig gerucht de wereld uit te helpen: de Franse dichter Jean Cocteau is niet de uitvinder van de Trinity. De cultring ontsproot aan de verbeelding van een van zijn beste vrienden, de Franse goudsmid Louis Cartier, een kleinzoon van Cartier-oprichter Louis-François Cartier. De jonge smid ontwierp drie verstrengelde, mobiele ringen in een nooit eerder geziene combinatie van drie kleuren goud – geelgoud, roségoud en platina (later witgoud). Alles draait om de vloeiendheid van de bewegende ringen – rond aan de buitenkant en glad aan de binnenkant – die over elkaar glijden en zo een speelse stapelcompositie vormen.
Het unisex ontwerp dook voor het eerst op in de registers van het Huis in 1924 en bleek zo avant-garde dat het de regels van de luxehandel herschreef. Voor de jaren twintig creëerden juwelenhuizen vooral grote juwelen met opvallende edelstenen op maat gemaakt in opdracht van high-societyklanten, toen Trinity zich introduceerde, begonnen juweliers meer aandacht te besteden aan minder opzichtige, verfijnde sieraden die ook de middenklasse kon betalen. Een slimme zet, zo bleek, want een eeuw later dragen mannen en vrouwen het ontwerp nog steeds. Nostalgisch met een serieuze staying power: Trinity is tijdloosheid op z’n best.
Celebrityfanclub
Jean Cocteau is dan wel niet de bedenker van de Trinity, hij is wel onlosmakelijk met het juweel verbonden. Niet lang na de introductie van het juweel dook hij op foto’s op met twee Trinity-ringen, gestapeld rond zijn pink. Naar verluidt was een van de twee te groot en moest de kleinere voorkomen dat hij de te grote ring zou verliezen. Een moderne manier om die ring te dragen, was geboren en velen zouden hem kopiëren, tot op vandaag.
‘IN 1924 was de unisex ring zo avant-garde dat hij de regels van de luxehandel herschreef’
Marie-Laure Cérède, Cartier
Kort na de creatie van de ring experimenteerde Cartier met andere drievoudige juwelen. Elsie de Wolfe, de Amerikaanse actrice die uitgroeide tot een vooraanstaand interieurontwerper, was een vroege aanhangster van de driedubbele armband. Ook het Amerikaanse magazine Vogue was fan. In een artikel uit 1925 over ‘de nieuwe sieraden van Cartier’, bestempeld als ‘verbazingwekkend chic’, dook de naam ‘Trinity’ voor het eerst op in verband met deze versie van de ring en armband. Het zou evenwel nog tot 1997 duren vooraleer Cartier ‘Trinity’ zelf adopteerde als naam voor de driedubbele juwelen in drie kleuren goud. Maar ook zonder die naam trok het juweel tal van kleine en grote namen aan. Romy Schneider, Gary Cooper, Grace Kelly en prinses Diana lieten zich maar wat graag fotograferen met dit juweel. Ook vandaag heeft Cartier Trinity een grote celebrityfanclub. Onder meer Kate Middleton en Kylie Jenner worden geregeld met een juweel uit de collectie gespot.
Een ontwerp met betekenis
Naast het tijdloze ontwerp is de krachtige symboliek achter de Trinity-collectie een belangrijke reden voor het succes ervan. Volgens de ene staat ze symbool voor de drie Cartier-broers: Louis, Pierre en Jacques, die de kleine Parijse Cartier-juwelenwinkel die hun grootvader had opgericht, uitbouwden tot het wereldbefaamde juwelenhuis. Volgens anderen staat ze symbool voor de drie Cartier-flagshipstores in Parijs, New York en Londen. Officieel vertegenwoordigt het ontwerp vriendschap, liefde en trouw, maar je kunt het op heel wat andere manier interpreteren. Vaak wordt de ring als familie-erfstuk doorgegeven of is het een push present bij de geboorte van een kind. En jonge koppels die zich niet willen verloven, zien er alsnog een teken van hun verbintenis in.
‘De gedachte om zo’n icoon te herontwerpen leek bijna absurd, een onmogelijke opgave’
Marie-Laure Cérède, Cartier
Hoe dan ook zijn het drie ringen vol betekenis en sentiment. “Mijn moeder droeg twee Trinity-armbanden die ze van mijn vader had gekregen”, vertelt Marie-Laure Cérède, directeur Watchmaking and Jewellery Design bij Cartier. “Ik herinner me nog hoe ze best veel geluid maakten. Een heel bijzonder geluid, als muziek. Ook bij de ontwikkeling van de nieuwe ringen en armbanden was de klank heel belangrijk. Op een intuïtieve manier werkten we aan de ziel van het product. Het is niet zo dat er een geluidsingenieur aan te pas kwam, wij bij Cartier moesten het gevoel hebben dat het geluid voldeed aan de criteria van wat we verwachten van een Cartier-juweel.”
Hip to be square
Cartier gaat voor deze bijzondere verjaardag een stap verder en maakt een creatief statement met een modulaire versie die kan gedragen worden als één brede grote band, of met de ringen uit elkaar geschoven waarbij de diamanten zichtbaar worden. Daarnaast heeft het huis voor het eerst geëxperimenteerd met kussenvormige Trinity-ringen en -armbanden, prachtig in hun eenvoud maar complex om te maken.
‘Ik herinner me het bijzondere geluid van mijn moeder haar Trinity-armbanden nog’
Marie-Laure Cérède, Cartier
“Je zou kunnen denken dat we eenvoudigweg van rond naar kussenvormig zijn gegaan maar – en dat is iets wat ik echt wil benadrukken – creatief gezien was het een heel lang proces”, vertelt Marie-Laure. “De gedachte om Cartier Trinity, een icoon bij uitstek, opnieuw te ontwerpen, leek bijna lachwekkend, een onmogelijke opgave omdat we te maken hadden met een ronde perfecte vorm en dito verstrengeling van de ringen. We moesten dus een creatief proces ontwikkelen dat anders is dan wat we normaal doen. Bij Cartier beginnen we altijd met handgetekende schetsen omdat daar emotie in zit.”
“Nu was het volume het uitgangspunt. We namen de originele klassieke, ronde Trinity en bewerkten die met de hand, een beetje als een beeldhouwer. We kneedden het materiaal, rolden het, comprimeerden het, en daar kwamen enorm veel vormen uit. Sommige waren zelfs origineler dan de kussenvorm. Maar de meeste van die vormen voldeden niet aan onze verwachtingen van een Trinity: ze zaten niet goed om de vinger, hoe je ze ook draaide of keerde. Uiteindelijk kwam de kussenvorm naar voren als onverwachte, nieuwe vorm die in onze ogen ook alle kwaliteiten van Trinity vertegenwoordigt: de drie onafhankelijke maar tegelijk onafscheidelijke ringen, het idee van de dans rond de vinger, hetzelfde gemak om met het object te spelen als een friemelspeeltje en dat heel specifieke geluid.”
‘Officieel vertegenwoordigt de ring vriendschap, liefde en trouw’
Marie-Laure Cérède, Cartier
“Het was voor ons een verrassing dat na het proberen van misschien wel dertig verschillende vormen dat object alle kwaliteiten van Trinity verenigde. We hebben de vorm niet hoeven te verdraaien of te vervormen om iets zeer origineels te bereiken. Dat was ook niet het doel. Ik wou tot iets puurs komen dat in het Trinity-verhaal paste. Nadat we de vorm hadden gekozen, moesten we de ideale verhoudingen vaststellen. Met de finesse van een beeldhouwer haalden we laagje voor laagje weg, telkens amper een tiende van een millimeter. Het was een werk van uiterste precisie. Vervolgens stelden we ons de vraag of we ze konden samenbrengen met de voorgaande collecties en of iemand die al een klassieke Trinity heeft, er nog één zou willen kopen en ze samen zou willen dragen? Het antwoord op al deze vragen was volmondig: ja.”
Als een kumikipuzzel
Bijzonder bij Cartier is het unieke ontwerpproces met glyptiek. Cartier is de enige grote juwelier die over die knowhow beschikt. “Dat is een techniek waarbij we als een beeldhouwer iets creëren vanuit een steenblok,” vertelt Marie-Laure. “We hadden voor de modulaire Trinity het idee om te vertrekken vanuit een monoblok in drie kleuren goud om hem daarna weer te deconstrueren in drie ringen. Als een kumikipuzzel (een houten Japanse puzzel die als het waren in elkaar grijpt, nvdr) hebben we de Trinity-banden als één structuur in elkaar gezet en vervolgens ontworpen in omgekeerde volgorde om ze te deconstrueren in drie afzonderlijke ringen. We hebben veel tests gedaan om een ontwerp te bereiken dat veel verschillende kanten heeft. Daarna hebben we ons gefocust op het verrassingseffect aan de binnenkant omdat de manier van dragen van juwelen erg geëvolueerd is.”
“Het beeld van het dagjuweel dat we na een drukke dag inwisselen voor een avondjuweel is passé, zeker bij jongeren. Het idee van een zeer discrete look voor overdag door de ringen samengevoegd te dragen en met dezelfde ring iets elegants voor ’s avonds te creëren door de ring te ontrafelen en de diamanten te onthullen, vond ik heel leuk. Het maakt Trinity zo hedendaags en draagt bij aan zijn allround-karakter.”
www.cartier.com
Meer lezen
door Anja Van Der Borght
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier