Goede benen én goede voeten: Floris Van Bommel ontwerpt voor Team Jumbo-Visma
Als Wout van Aert op het podium van de Ronde van Frankrijk staat, draagt hij speciale schoenen van Floris van Bommel. Is dat soms een statement tégen Mathieu van der Poel? Floris Van Bommel: “Nou moet ik opletten wat ik zeg.”
Nee, zelf fietst Floris van Bommel (48) niet fanatiek. “Ik sport veel, maar fietsen hoort daar niet bij. Ik heb wel een racefiets, het enige wat me daaraan interesseert, is hoe ik er zo snel mogelijk mee van thuis naar het terras van het boscafé geraak om daar lekker aan de trappist te zitten.”
Enkele weken geleden gaf Floris van Bommel present in zijn Antwerpse merkboetiek om de Team Jumbo-Visma-sneaker voor te stellen. Tot eind 2025 is Van Bommel de official supplier van het wielerteam. Voor de nitwits op het vlak van wielrennen onder u: dat is de ploeg waarvoor Wout van Aert koerst en dat vorig jaar de Tour de France won met de Deen Jonas Vingegaard.
TUSSEN MODE EN SPORT
Hoe komt zo’n samenwerking tot stand? “Simpel,” antwoordt Floris van Bommel, “die mensen lopen ook op schoenen en het team had schoenen nodig. Jumbo-Visma is een Nederlands team (de hoofdsponsors zijn de Nederlandse supermarktketen Jumbo en het Noorse cloud softwarebedrijf Visma, nvdr). Ze werken graag samen met Nederlandse bedrijven. Steven Kruiswijk is een renner van Jumbo-Visma. Die draagt onze schoenen, hij verwees het team naar ons door.”
En klaar is kees? “Nou, er moest wel nog wat worden onderhandeld en bijgestuurd. Zo’n team heeft een grafisch charter, mijn ontwerpen moesten dat respecteren. Onderweg deden we enkele aanpassingen. Het logo bijvoorbeeld ligt altijd erg gevoelig. Naar de zeshoekige vorm van dat logo verwijzen we op de schoen met een reliëfdruk op het suède. Of ik zulke voorschriften als een beperking ervaar? Ach, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het moest een modeschoen worden, hij mocht niet te veel een fietsschoen of sportschoen lijken. Dat was de grootste uitdaging. Je lost dat op door hard te werken en dingetjes te proberen. Tot ze het goedkeuren.”
Wielrennen speelde een rol in het ontwerp. “De aerodynamische windtunnellijn die aan de zijkant van de neus naar de achterkant wappert en de smalle neuspartij gaan in de richting van een fietsschoen. Nog op de zijkant brachten we met een lasertechniek een klein wielrennertje aan, dat we zo plaatsten dat het met een rotvaart door de bocht naar beneden lijkt te vliegen. Voorts kozen we voor een sportieve materialenmix van wit leer en off-white suède en voor de geel en zwarte huiskleuren van Team Jumbo-Visma. De specialeditions voerden we uit in de kleuren van de klassementstruien van de Tour (geel voor het algemeen, groen voor het punten- en rood voor het bergklassement, nvdr) en het roze van de leiderstrui in de Giro d’Italia.”
DE OPMARS VAN DE SNEAKER
De Team Jumbo-Visma-sneaker is niet de eerste sportgerelateerde schoen de Floris van Bommel realiseert. Twee jaar geleden gaf hij gestalte aan de ‘Floris van Bommel x Robin van Persie’, naar de beroemde en stijlrijke Nederlandse ex-voetballer. “Dat was een pure modeschoen.” Van 2010 dateert een samenwerking met de formule 1-teams van Benneton en Renault. “Toen kwam ik pas kijken in ons familiebedrijf, waar ik in 2009 begon als creatief directeur. Toen waren die schoenen mooi, denk ik. Als je ze nu terugziet, zijn ze eigenlijk heel lelijk.”
Om maar aan te geven dat schoenen en schoendesign aan trends en evoluties onderhevig zijn. En waar kijk je het eerst naar wanneer je een ontwerper van schoenen ontmoet? Precies: Floris van Bommel draagt mocassins! “Ik draag tegenwoordig eerlijk gezegd nog weinig sneakers. Maar natuurlijk groeide de sneaker uit van een vrijetijdsschoen naar een schoen voor alle gelegenheden – hij vertegenwoordigt 60 à 70 procent van onze verkoop. De sneaker won aan status. Dat merk je ook aan de prijs. Vroeger was 200 euro een psychologische grens voor een sneaker. Voor dat bedrag kunnen we nu geen kwaliteitsvolle sneaker meer maken, de productiekosten zijn fel gestegen. De mensen steken nu die psychologische grens van 200 euro over.”
“Ik kan niet voorspellen of de klassieke leren schoen nog een comeback maakt. Laatst zetten we alvast een vlot verkopende lijn van ons klassieke merk Van Bommel stop omdat die ouwelullenschoenen niet meer pasten bij onze ambitie om ons met mooie schoenen te onderscheiden. Stilaan worden we ook als een merk van vrouwenschoenen gezien. Lange tijd waren we een mannenmerk. In de top tien van best verkopende schoenen komen hier, in de boetiek in Antwerpen, twee vrouwenmodellen voor. Daar zijn we best tevreden mee. De best verkopende schoen ooit hier is die met de Antwerpse skyline erop.”
ZONDER MARKTONDERZOEK
Bang dat zijn inspiratie opdroogt, is Floris van Bommel niet. Terwijl het speelveld van zijn creativiteit toch relatief klein uitvalt: een schoen. “Het lijkt misschien creativiteit met de handen gebonden op de rug. Dat maakt het net leuk. En er is zo veel wat je kan doen met een schoen. Bronnen van inspiratie heb ik niet echt. Ik doe niet speciaal aan cultuur om me inspireren. Wel ben ik zeer into rock en metaal. De inspiratie daarvan is abstract. Het geeft me energie, zin in het leven. Ik bewonder de mensen die daar op de scène mooi dingen maken. Dan denk ik: ik moet zelf ook iets moois maken. En dan ga ik op een stoel door het raam naar buiten zitten te staren en op een gegeven moment komt er iets. Het is een veld waarop ik altijd kan inpikken. Marktonderzoek doen we nooit. Dan kom je op verkeerde dingen uit. Ik maak liever eens een foutje dan dat ik de dingen maak die de mensen willen zien. Ons bedrijf verkoopt zeshonderdduizend schoenen per jaar. Dus zal ik er nog niet te veel naast kloppen, zeker?”
Op mocassins en voor de rest sjofel gekleed spreekt hij in de Antwerpse boetiek een woord van welkom uit. “Ik ben Floris van Bommel, nee dat mag ik niet zeggen, dat draagt eigendunk uit. Mijn naam is Floris van Bommel.” Hij zweert bij zelfinzicht. “Domme mensen hebben de neiging om zichzelf te overschatten, slimme mensen om zichzelf te onderschatten. Ik doe mijn best om me te onderschatten. Dat betekent dat ik wel heel erg slim moet zijn.” (lacht)
WOUT VERSUS MATHIEU
Wanneer deze Trends Style onder uw ogen komt, is het avontuur van de Ronde van Frankrijk minstens zes dagen gevorderd. Mogelijk heeft Wout Van Aert al met zijn speciale Floris van Bommel-schoenen (geel of rood) op het podium postgevat. Of Mathieu van der Poel!
Is deze collectie geen statement tégen Mathieu Van der Poel, Floris van Bommel? “Nou moet ik opletten wat ik zeg. Wij zijn niet tégen Van der Poel. Jullie evenmin, toch? Beschouwen jullie Van der Poel niet als een halve Belg? De rivaliteit tussen Van der Poel en Van Aert leeft ook in Nederland, hoor. Wij bewonderen ze allebei. Misschien brengen Nederlanders dat dubbele respect makkelijker op, omdat Van der Poel tot dusver het meest aan het langste eind trekt, niet? Hoe dan ook, wij kozen niet voor één renner, maar voor een team. Niemand kan ontkennen dat Team Jumbo-Visma wereldtop is. Ik probeer schoenen te maken op het niveau waarop zij fietsen. Hoger kun je de lat bijna niet leggen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier